کد خبر: 40057
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
حبوبات

در حالی که بازاری به ارزش بیش از ۸ میلیارد دلار برای حبوبات در ۲۰۲۳ پیش بینی شده است طبق آمار فائو در بحث تولید عدس ایران در جایگاه دوازدهم دنیا قرار دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، حبوبات یا بُنشن انواع دانه‌ های خوراکی است که به صورت خشک مصرف می‌ شود و از معروفترین آنها می توان به لوبیا، عدس، ماش، باقلا، نخود، لپه، سویا، بادام زمینی، تمر هندی، یونجه و غیره اشاره کرد. اهمیت حبوبات تا جایی است که هر سال ۱۰ فوریه از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به نام روز جهانی حبوبات جشن گرفته می شود. از این جهت که این محصولات جزو معدود محصولات کشاورزی است که در برابر بلایای مرتبط با آب و هوا مقاومت بالایی دارد. به این ترتیب با توجه به افزایش خشکسالی ها که در سالهای اخیر در اغلب نقاط جهان در حال توسعه است اهمیت کشت حبوبات بیش از قبل نمایان شده است.

ایران در جایگاه دوازدهم تولید عدس

در حالی که در بحث تولید حبوبات «نخود فرنگی، نخود، لوبیا و عدس» بیشترین محصول تولیدی هستند بر اساس جدیدترین آمارها و داده های منتشر شده از سوی سازمانهای مربوطه از جمله غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در بحث تولید نخود فرنگی خشک کشورهای «هند، استرالیا، اتیوبی، ترکیه، میانمار، روسیه، پاکستان، مکزیک، ایران و ایالات متحده» ده تولید کننده برتر هستند.

سازمان فائو: در حالی که در بخش تولید عدس کشورهای کانادا، هند و استرالیا پیشرو هستند ایران نیز جایگاه دوازدهم تولید این محصول را به خود اختصاص داده است

همچنین بیشترین تولید لوبیای خشک در کشورهای هند، برزیل، میانمار، تانزانیا، چین، مکزیک، ایالات متحده، اوگاندا، آرژانتین، کنیا، اتیوپی» رقم می خورد. در حالی که بر اساس داده های آماری منتشر شده از سوی سازمان فائو در بحث عدس نیز کشورهای «کانادا، هند، استرالیا، ترکیه، نپال، بنگلادش، روسیه، چین، ایالات متحده، اتیوپی و سوریه» پیشرو هستند و ایران نیز جایگاه دوازدهم را از آن خود کرده است.

ارزش ۷.۶ میلیارد دلاری بازار جهانی حبوبات در سال ۲۰۲۲

از سوی دیگر بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۲۲ ارزش بازار جهانی حبوبات بیش از ۷.۶ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی بازاری به ارزش ۸ میلیارد دلار برای این محصولات کاربردی تا پایان سال ۲۰۲۳ می شود. همچنین انتظار می رود در یک بازه زمانی ده ساله یعنی از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ به طور متوسط ۵.۸درصد رشد می کند و در سال۲۰۳۳ ارزش این بازار پویا و پر اهمیت به بیش از ۱۴.۱ میلیارد دلار برسد.

قیمت هر کیلو عدس در بازار داخل ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان

بر اساس این گزارش، در بازار داخل قیمت هر کیلو عدس متناسب با کیفیت و سایز آن در بخش خرده فروشی بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان متغیر است و در بخش عمده فروشی نیز از ۵۰ تا ۵۵هزار تومان خرید و فروش می شود. همچنین در اردیبهشت ماه جاری هر کیلوگرم لوبیای قرمز بین ۶۱ تا ۶۸ هزار تومان متغیر است و هر کیلو لپه نیز با قیمتی بین ۵۳ تا ۶۹ هزار تومان خرید و فروش می شود. این در حالی است که قیمت لوبیای سفید نیز بین ۵۷ تا ۶۵ هزار تومان در نوسان است.

گفتنی است از سوی سازمان فائو سال ۲۰۲۳ سال بین المللی ارزن نامگذاری شده است و به گفته کارشناسان، هم حبوبات و هم ارزن به امنیت غذایی و رژیم های غذایی متنوع، مغذی و سالم کمک می کنند و با شرایط آب و هوایی نامطلوب سازگار شده اند و به آنها اجازه می دهند در خاک های فقیر و حاشیه ای رشد کنند. از سوی دیگر ترکیب ارزن و حبوبات از طریق کشت مخلوط یا تناوب زراعی می تواند باعث افزایش پایداری و افزایش تولید و تنوع زیستی کشاورزی شود. علاوه بر این به گفته کارشناسان جهانی، کشت حبوبات به طور کلی فرصت ‌های اقتصادی را برای کشاورزان خرده‌ مالک ایجاد می‌ کنند، زیرا معمولاً حاشیه سود بالاتری نسبت به غلات دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =