کد خبر: 39988
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
سیب

شادلو عضو اتحادیه باغداران با اشاره به افزایش ۲۰درصدی صادرات محصولات باغی در سال قبل میگوید: اصلی ترین عامل رشد صادرات در کشور ما تولید است و برای داشتن تولیدی اقتصادی باید شرایط صادرات هموارتر شود.

به گزارش روستانیوز، بر اساس داده های آماری که چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرد در سالی که پشت سر گذاشتیم، افزایش صادراتی قابل توجه در بحث محصولات کشاورزی از جمله محصولات باغی رقم خورده است که عوامل مختلفی نیز در این اتفاق نقش داشته است و در آینده باید برنامه ریزی دقیق تری برای این بخش از تولیدات از سوی مسئولان صورت بگیرد.

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران معتقد است این افزایش صادرات در بخش محصولات هم فرصتی برای کل اقتصاد کشور شده و هم فرصتی برای بخش کشاورزی و زیر بخش باغبانی محسوب می شود. در واقع اگرچه آمار دقیقی از افزایش ها هنوز اعلام نشده اما در هر حال این اتفاق خوبی در این بخش بوده است.

رشد ۲۰درصدی صادرات محصولات باغبانی در ۱۴۰۱

شادلو در گفتگو با بازار گفت: در واقع در حوزه باغی تولیدات به پایداری رسیده و همین امر موجب می شود رشد صادرات به بازار داخل هم لطمه ای نزند. از سوی دیگر در فرایند صادرات باید تمام روند کار بر اساس مقدار تولید که رشد نسبی حداقل سالیانه ۱۰ درصد دارد برنامه ریزی شود و حتی می توانیم جهش هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صادرات نباید خللی در تنظیم بازار داخل ایجاد کند افزود: قطعا اگر وضعیت بازار مشخص شود و تولید کننده دغدغه ای از بازار نداشته باشد محصولات باغی ما می تواند منطقه را از کشورهای CIS گرفته تا روسیه، حوزه خلیج فارس، کشورهای شرق و غرب ترکیه، پاکستان، هندوستان و حتی چین را پوشش بدهد به شرطی که یک روند مشخص برای تولید باشد.

شادلو در خصوص میزان تقریبی افزایش صادرات محصولات باغی در سال قبل را متناسب با نوع محصول متفاوت دانست و گفت: در مجموع در بخش باغبانی در مورد محصولات مختلف میزان رشد صادرات متفاوت است اما در برخی محصولات تا ۲۵ درصد هم افزایش صادرات داشته ایم و برخی تا ۱۰ درصد بوده، با این تفاسیر در مجموع در زیربخش باغبانی حدود ۲۰ درصد رشد را نشان بدهد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال در سال گذشته کدام محصول باغی بیشترین میزان را در صادرات داشته است، گفت: در حوزه صادرات مرکبات آمارهای قابل توجهی رقم خورده همچنین مثل همیشه در بخش باغبانی زعفران صادرات بالایی داشت. همچنین در مورد سیب و پسته رشد صادراتی خوب بوده است.

وی افزود: با این وجود انتظار ما بیش از این است؛ یعنی اگر بتوانیم در قالب تعامل با دولت و بخش حاکمیت برنامه ریزی کنیم می توانیم هم بازار داخلی را به طور قطعی تنظیم و پایدار کنیم و هم بحث صادرات را به پایداری برسانیم. در حقیقت از این مسیر تولیدکننده ها باید به واقعیتی برسند که از این تولید به اقتصاد تولید برسیم؛ یعنی در زیربخش باغبانی می تواند تمام این شاه کلیدهای اصلی را به قطعیت عملیاتی سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =