کد خبر: 39987
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
کردشگری کشاورزی

در متن قانون مطبوعات آماده است، رسالتی که مطبوعات برعهده دارد عبارتند از روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن کیفیت مطبوعات و دانش مردم در زمینه هایی که قانون تعیین کرده است.

به گزارش روستانیوز، من خبرنگار با بیش از 26 سال سابقه قلم زدن در عرصه رسانه هنوز هم نمی‌توانم ادعای تبحر و تخصص در کار روزنامه‌نگاری را داشته باشم چون پی ‌بردن به آن زمان زیادی نیاز دارد اما بحث امروز ما یورش به زیربنای افکار جامعه و بر غارت معیارهای منطقی و معنوی و چپاول از ارزش‌های انسانی است در حال حاضر بیش از چند صد نشریه و سایت در استان گیلان با مجوز قانونی فعالیت دارد که از لحاظ کمیت بی‌سابقه است اما آیا کیفیت این تعداد نشریات و استقبالی که مردم به‌عمل می‌آورند، تاکنون مورد بررسی و ارزیابی مدیریت ارشاد اسلامی قرار گرفته است؟

به هرحال کار روزنامه‌نگاری متاسفانه در حال حاضر در گیلان به‌جایی رسیده است که اولا تعدادی مدیران از سوالات مردمی و خبرنگاران انتقادی دوری می‌کنند و حتی در کنفرانس‌های مطبوعاتی در مناسبت‌های خاصی برگزار می‌شود، از این دسته خبرنگاران استقبال نمی‌کند یعنی دعوت بعمل نمی‌آورند که شاید خدای ناکرده سوالاتی که خوشایند ایشان نباشد، مطرح کنند بلکه سعی دارند در کنفرانس‌های مطبوعاتی و جلسات اداری در دعوت خبرنگاران دست‌چین کنند و این اوضاع درشرایطی است که باید اعتراف کرد و گفت تعداد روزنامه‌نگاران انتقادی در سطح استان به انگشتان دست هم نمی رسند. اما همین تعداد را هم نمی‌توانند تحمل کنند.

متاسفانه تعدادی از روسای روابط عمومی‌ها و رییس دفاتر ادارات نیز در ایجاد ارتباط با اصحاب قلم چنان ضعیف عمل می‌کنند که نا امیدکننده است، مثلا نه تنها خودشان درایجاد ارتباط با اصحاب قلم عاجزند بلکه من خبرنگار هم هر زمانی تصمیم به ملاقات مدیران بعضی از ادارات نظیر جهاد کشاورزی می گیرم، چنان برخورد می کنند که از دیدار با مدیریت ذیربط پشیمان می‌شویم و با این روش ارتباط دستگاه‌ها با رسانه‌ها روز به روز کم رنگ‌تر می‌شود و این بی توجهی‌ها به مسایل مهم اطلاع‌رسانی سبب ایجاد فساد می‌شود. برای مثال جهاد کشاورزی از جمله دستگاه‌هاه‌یی هستند که پاسخگو نیست. وقتی من خبرنگار نتوانسته باشم به مدیر جهاد کشاورزی دسترسی پیدا کنم، چگونه می‌توانم به امر خطیر اطلاع‌رسانی موفق عمل کنم. به هر حال من یک خبرنگار هستم نمی‌توانم تماشاچی باشم و سوالاتی که از چند مدت پیش به دفتر مدیر و روابط عمومی جهاد کشاورزی ارسال کردم اما هنوز هم که هنوز است پاسخی دریافت نشده برای یادآوری تعدادی از آن سولات را منعکس می‌کنم تا پاسخ آن را در دسترس مردم عزیز و کشاورزان زحمتکش برای قضاوت قرار دهم.

1 - کشاورزان زحمتکش گیلانی می گویند چرا تاکنون بازسازی کارخانجات شالکوبی فرایند تکنولوژی جدید مدرن را به همراه ندارند تا از پرتی محصولات کشاورزی جلوگیری گردد چون ماشین‌های موجود قدیمی و فرسوده هستند یعنی مدرن نیستند چرا در این زمینه کوتاهی می‌شود؟

2- آیا تاکنون پیگیر استاندارد برنج در گیلان شده اید؟ ای کاش بجای ارتقای کیفی و کمی تبدیل برنج در واحد های شالکوبی پیگیر استانداردهای اجباری برنج شوید چون کشاورزان زحمتکش متحمل خسارات زیادی هستند که باید جلوی ضرر زیان هر چه زودتر گرفته شود؟

3- آیا اجرای طرح هادی در جهت کشاورزی گیلان است و از طرفی با اجرای طرح هادی زمین های کشاورزی در حال نابودی است اگر اینگونه طرح ها ادامه دار باشد آینده کشاورزی استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

4- نگرانی مردم در زمینه نابودی کشاورزی به نقطه حساسی رسیده است چون صدها هکتار از جنگل- کوه و ساحل دریا خصوصا زمین‌های مزروعی به بهانه‌های مختلف نابود شده است متاسفانه این بی توجهی‌ها تهدید بزرگی برای امنیت غذایی و همچنان امنیت حیاتی است، شما به‌عنوان متولی استان در جهت رفع این نگرانی‌ها تا کنون چه اقدامی کرده‌اید و به کجا منعکس نموده‌اید؟

5- بیش از یک قرن است که متاسفانه کشاورزی ما هنوز سنتی کشت و برداشت می‌شود، بفرمایید در زمینه تسطیح اراضی استان گیلان در حال حاضر در چه رتبه‌ای قرار دارد و شما چه قدمی برداشته‌اید؟

6- در حال حاضر در فصل کشاورزی قرار داریم کشاورزان عزیز ما هم اکنون در استرس کم آبی و از نبود آب شکایت دارند، جهاد کشاورزی در این زمینه چه فکری دارد و در زمینه تامین آب کشاورزی چه اقدامی کرده‌اید تا کشاورزان زحمتکش ما نظیر سال‌های گذشته متحمل ضرر زیان نباشند؟

همچنان در انتظار پاسخ سوالات هستیم تا به اطلاع مردم عزیز و کشاورزان زحمتکش برسانیم، به امید آن روز.

چرا سازمان جهاد کشاورزی گیلان از خبرنگاران انتقادی دوری می‌کند؟

سید اکبر خوشحال-نماینده روزنامه سبزینه درگیلان‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =