کد خبر: 39965
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
دامداری

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان همدان گفت: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و صدور هشدارهای متعدد درخصوص بارندگی‌های پیش‌رو در استان تمامی روستاییان، دامداران و عشایر از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها، مناطق مستعد صاعقه و رعد و برق خودداری کنند.

به گزارش روستانیوز، دکتر امیرحسین نقی‌پور ضمن هشدار به پرورش دهندگان دام، طیور،آبزیان و زنبور عسل در پی اعلام بارندگی شدید پیش رو و احتمال وقوع سیلاب، اظهار کرد:برای مصون ماندن سرمایه دامی استان، دامداران،مرغداران، زنبورداران و پرورش دهندگان آبزی پروری باید با رعایت الزامات بهداشتی-قرنطینه‌ای و همچنین فراهم کردن تمهیدات لازم در زمان وقوع بارندگی شدید و احتمال وقوع سیل، آمادگی لازم برای پیشگیری و کاهش خسارات و آسیب‌های احتمالی ناشی از آن را مد نظر قرار دهند.

وی با اشاره به هشدارهای‌های لازم از طرف اداره کل دامپزشکی استان همدان به منظور پیشگیری از عواقب احتمالی، تصریح کرد: عشایر نسبت به جمع‌آوری دام‌ها اقدام و از صعود دام‌ها و صاحبان آنها به ارتفاعات جدا خودداری کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ‌پرورش دهندگان دام،طیور، آبزیان و زنبور عسل نسبت به بیمه کردن دام خود اقدام و ایمن سازی جایگاه نگهداری را مورد توجه قرار دهند، یاد آورشد:پرورش دهندگان ماهیان سرمابی و گرمابی،دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها را کنترل و تدابیر لازم برای مواقع احتمالی سیلاب و گل آلود شدن آب را اتخاذ کنند.

نقی پور همچنین بیان کرد: آبزی پروری استان با در نظر گرفتن تمهیدات لازم از ورود سیلاب به مزارع پرورش ماهیان خود جلوگیری کرده و در زمان بارندگی و گل آلوده شدن آب استخر های پرورشی، نسبت به قطع غذادهی و استفاده از نمک به منظور کاهش استرس (بسته به گونه پرورشی و با توصیه دامپزشک فارم) اقدام و در صورت ایجاد تلفات نسبت به جمع آوری و دفن بهداشتی با نظارت گروه های دامپزشکی اقدام کنند.

سرپرست دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه زنبورداران نسبت به جمع‌آوری کندوها از دره‌ها و کنار رودخانه‌ها و مناطق پر خطر اقدام و اقدامات لازم برای تهیه آب و غذا برای زنبوران را انجام دهند، افزود:لازم است پس از فروکش کردن بارندگی یا سیل احتمالی، سم پاشی جایگاه نگهداری و بدن دام ها را انجام دهید چرا که نقش بسزایی در کنترل بیماری‌های انگلی دارد و ضدعفونی نمودن ورودی و محوطه دامداری ها ضروریست.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، نقی‌پور با تاکید بر اینکه دامداران اخبار و اطلاعات مربوط به سیل را صرفاً از رسانه ملی و سایت‌های خبری معتبر دریافت کنند،اظهار کرد:بهره برداران و تولیدکنندگان سامانه ارتباط مردمی ۱۵۱۲ دامپزشکی را به خاطر بسپارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =