کد خبر: 39837
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
بومگردی

هیئت مدیره جامعه انجمن های حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور در بیانیه ای ضمن شاد باش آغاز سال نو و همزمانی بهار طبیعت و بهار رمضان و آرزوی سالی همراه با موفقیت و بهروزی آمادگی خود را با نگاه گفت و گو محور و تعاملی و به منظور دستیابی به راهکارهای مناسب جهت حمایت از فعالان بوم گردی اعلام کرد.

به گزارش روستانیوز، در این بیانیه آمده است: خانه های بوم گردی با بیش از یک و نیم دهه فعالیت و نقش آفرینی در بافت های تاریخی و طبیعی روستایی و شهری و همچنین تاکید بر توسعه پایدار سال جدید را پس از چندسال سپری کردن بحران های مختلف و با امید به روزهای بهتر و در راستای با توکل به ایزد توانا و تلاش بیشتر خانواده و جوامع محلی به عنوان عناصر اصلی بوم گردی و با انرژی مثبت آغاز می نماید.

لازم می دانیم در راستای تفاهم هرچه بیشتر موارد ذیل را که دراین چند روز تعطیلات جشن نوروز پیش آمده به جهت یافتن راهکار مناسب طرح موضوع می نماییم.

متاسفانه از یکی از شبکه های تلویزیون سریالی پخش می شود که جایگاه واقعی خانه های بومی با ادبیات دور از شان مورد آسیب قرار می‌گیرد، این سریال در شبکه یک پخش شد که چهره ای مخدوش، غیرواقعی و دور از اخلاق حرفه ای از اقامتگاههای بوم گردی به نمایش گذاشت. به طور قطع فرهنگ بومی ایران زمین بسیار غنی و دارای جایگاه ویژه بوده و تولید محتواهای هنری باید با ظرافت و دقت نظر و مطالعه ی بیشتری صورت گیرد.

موضوع دیگر ساختار خانواده محور اقامتگاه های بوم گردی است که با محوریت مهمان نوازی در حال فعالیت هستند تاکید ما در اقامتگاه های بوم گردی بر این شعار معروف نیاکانمان است می گوید: مهمان حبیب خداست.

پس در این چهارچوب و ضمن احترام به قوانین و با نگاه تعاملی و همچنین در نظر گرفتن شرایط جامعه و نسل امروز براین باور هستیم که مقولاتی مثل حجاب نگاه فرهنگی می طلبد و پوشش در میان اقوام ایران زمین میتواند نمونه ای از داشته ها و شاخصه های فرهنگی در میان جوامع بومی محسوب گردد.

بیشتر بخوانید:

بومگردی و کشمکش کپی برابر اصل

دولت، جذابیت زندگی در روستا را افزایش می دهد

اقامتگاههای بوم گردی به عنوان مدافعان فرهنگ، معنویت، سنت و طبیعت همواره خود را حافظ ارزش های فرهنگی، بومی و ملی می دانند. برخورد قهری و پلمپ اقامتگاه های بوم گردی (آخرین مورد در پایان نوروز اقامتگاه موفق و موجه در خراسان رضوی)، ضمن عدم حفظ حقوق آنان، باعث دلسردی و یاس مدیران و بهره برداران می گردد و دیگر آن که فعالان بوم گردی و گردشگری خوان های بسیار طی می‌کنند تا برای فعالیت مجوزی دریافت و یا تمدید نمایند در حالی که فعالیت مراکز بدون مجوز و بانام های مختلف و بدون نظارت صورت می گیرد.

اخیرا آماری توسط یکی از مسئولان ارایه شده که سهم خانه های بوم گردی را از گردشگری نوروزی کشور تنها یک درصد می داند که این خود بی ارزش کردن مجوز های ارایه شده و همچنین دستگاههای نظارتی و تشکل های تخصصی محسوب می شود. جامعه انجمن های حرفه ای اقامتگاههای بوم گردی کشور آمادگی خود را با نگاه گفت وگو محور و تعاملی و در جهت دستیابی به راهکارهای مناسب در راستای تفاهم بیشتر اعلام می‌دارد.
به امید روزهای بهتر ...

اقامتگاههای بوم گردی را دریابیم

خبرنگار:سمیرا دشت بانی روزبهانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =