کد خبر: 39806
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
گردشگری

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: ۱۵ روستا به عنوان هدف گردشگری در استان زنجان معرفی شده‌ است.

به گزارش روستانیوز، داوود آبیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روستاهای هدف گردشگری با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های گوناگونی دارند؛ مانند معماری سنتی، توپوگرافی منطقه و طبیعت بکر و سبز و... به عنوان روستاهای گردشگری مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی تشریح کرد: گردشگری روستایی معرف زندگی، فرهنگ، هنر و میراث مناطق روستایی است و جامعه محلی را از لحاظ اجتماعی و اقتصادی بهره‌مند می‌سازد. ضمن اینکه ارتباط بین گردشگران و جوامع محلی را برای غنی‌سازی تجربه گردشگران فراهم می‌کند.

آبیان افزود: روستاهایی که هدف گردشگری اعلام می‌شوند، طرح‌ هادی و توسعه روستا نیز بر اساس هویت و اصالت آن روستا ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه گاهی جذابیت طبیعت و خانه‌های قدیمی با طرح‌های ایرانی و صنایع‌دستی اصیل، جای همه هتل‌های مدرن و لوکس و شهرهای بزرگ و شلوغ را می‌گیرد، تصریح کرد: روستاهای هدف گردشگری بوی اصالت می‌دهند. گردشگران به روستا می‌روند که تجربه زندگی روستایی داشته باشند و از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند. خوشبختانه این مسئله به خوبی فرهنگ‌سازی شده است؛ ظرفیت‌های گردشگری روستایی اهمیت پیدا کرده و روز به روز به علاقه‌مندان آن افزوده می‌شود.

این مسئول ادامه داد: از آثار مثبت اجتماعی و فرهنگی گردشگری روستایی می‌توان به خودکفایی و تقویت اقتصاد محلی، احترام و معرفی آداب و رسوم، سنت و فرهنگ روستا و تقویت و تدوام آن‌ها، افزایش درک و مدارا در میان فرهنگ‌ها، عرضه صنایع دستی و هنرهای محلی و تقویت و زنده نگه داشتن آن‌ها اشاره کرد.

وی متذکر شد: طبیعت زیبا و بکر روستاهای استان زنجان از یک سو و وجود آثار و بناهای تاریخی در برخی روستاهای این استان باعث شده ۱۵ روستا به عنوان هدف گردشگری در استان زنجان معرفی شود.

آبیان با اشاره به روستاهای هدف گردشگری در استان زنجان، اذعان کرد: در حال حاضر در شهرستان طارم سه روستای «گوهر»، «ده‌بهار» و «شیت»، در شهرستان ابهر روستاهای «دره‌سجین»، «کله‌خانه»، در شهرستان ماهنشان روستاهای «علم‌کندی»، «خور جهان» و «بوزلو» از روستاهای هدف گردشگری هستند.

وی اضافه کرد: روستاهای «ماری»، «شیلاندار» و «شکورچی» در شهرستان زنجان، «گلابر» و «خویین» از روستاهای شهرستان ایجرود و «سوکهریزک» و «الوند» از روستاهای شهرستان خرمدره نیز از دیگر روستاهای هدف گردشگری هستند.

معاون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان زنجان، خاطرنشان کرد: از بین این روستاهای هدف گردشگری روستاهای«خویین» و «شیلاندار» به علت بافت تاریخی و مابقی به دلیل داشتن طبیعت بکر به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شدند. همچنین روستای «شکورچی» در زنجان به علت داشتن قلعه‌های لک لک‌ها به عنوان یکی از روستاهای جذاب استان است که سالانه شاهد گردشگران و مسافران زیادی از استان و خارج از استان می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =