حقوق

نشست مطبوعاتی هفتم اسفند روز وکیل مدافع و هفتادمین سالروزاستقلال کانون وکلای استان البرزبا حضور رئیس و اعضای هیات مدیره کانون استان البرز و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش روستانیوز، عالیه رضوانی- رئیس کانون وکلای دادگستری استان البرز با بیان اینکه جامعه وکلا نیز مانند اصحاب رسانه که برای آزادی بیان و مطالبه گری مبارزه می کنند ،برای دفاع از حق و برقراری عدالت مبارزه می کنند،به پیشینه تاسیس کانون وکلای دادگستری در ایران اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۱۴ اولین شروع وکالت در ایران بعد از مشروطه پایه گذاری شد و در این زمان مجلس اختیاراتی به دولت مرحوم مصدق داد که بتواند در برخی حوزه ها قانون گذاری کند.

وحید نصیری با اشاره به اینکه در سال ۱۳۳۱ دولت لایحه ای را در صحن هیات دولت با عنوان " لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری" مطرح کرد که موضوع استقلال در این لایحه بسیار حائز اهمیت است،،ادامه داد: در نظام های قضایی دنیا از آنجا که وکیل دارای حق دفاع است و برای اینکه بتواند بهترین دفاع را از حقوق موکل و آحاد جامعه در برابر دستگاه قضا انجام دهد، نیازمند استقلال در حوزه های مختلف است .

وی با بیان اینکه وکیل، زمانی که وارد این نهاد می شود و زمانی که در طول دوره خدمت است، نباید هراسی از دستگاه قضایی داشته و با محدودیت ها از سوی دستگاه قضا مواجه شود،گفت:در هفتم اسفند ماه سال ۱۳۳۱ این لایحه با همت دولت مصدق با عنوان لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری تصویب شد و کانون کاملا مستقل بوده و زیر پوشش هیچ نهاد حاکمیتی نیست.

نصیری به فرایند جذب وکلا در کانون اشاره کرد و افزود: کانون وکلا از سال ۷۶ برای داوطلبان فارغ التحصیل رشته حقوق آزمون برگزار می کند و برای برقراری عدالت آزمون ،این کار را به سازمان سنجش کشور محول کرده است. وی ادامه داد: پذیرفته شدگان این آزمون به کانون وکلای دادگستری معرفی شده و با گذراندن ۱۸ ماه دوره کارآموزی در محاکم دادگستری و تحت سرپرستی یک وکیل دادگستری دارای ۱۰ سال سابقه کار ، یک آزمون تشریحی – شفاهی نیز از آنان گرفته و سپس پروانه وکیل پایه یک دادگستری به آنان اعطا می شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه اگر وکیل مرتکب تخلف شد، هیچ نهاد حاکمیتی و مقام قانونی (به جز کانون وکلا) نمی تواند پروانه وکیل دادگستری را باطل کند،تصریح کرد: چنانچه وکیل در طول دوره انجام کار با موکل دچار اختلاف و یا مرتکب تخلف شود، موکل می تواند به کانون وکلا مراجعه و شکایت کند که خوشبختانه در طول این ۷۰ سال چنین اتفاقی رخ نداده است.

نصیری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر وکیل در استان البرز فعالیت دارند،خاطرنشان کرد:متاسفانه سطح کیفی رشته حقوق در دانشگاه ها از حیث آموزش کاهش یافته و تبعات این مشکل را در دوره وکالت مشاهده می کنیم که چگونه حقوق مردم ضایع می شود بنابراین برای حفظ جان و مال و ناموس مردم باید وکلا به بهترین شکل تربیت و انتخاب شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =