مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) قم

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) قم با اشاره به راه‌اندازی ۹ مرکز تخصصی نیکوکاری زکات در این استان گفت: این مراکز در بخش‌های جمع‌آوری و هزینه کردهای زکات فعال هستند.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرنگار ایرنا، محسن مسعودیان‌راد روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت:فریضه زکات یکی از واجب‌های فراموش شده‌ای است که کمیته امداد حضرت امام به عنوان دبیر شورای زکات سعی کرده، این فریضه را به شکلی احیا، و آثار آن را برای عامه مردم به منصه ظهور برساند و برکت‌های زکات را در قالب‌های مختلف ارائه کند.

وی در ادامه افزود: درآمد زکات در قم، در نیمه نخست سال جاری، بالغ بر ۲۵۳ میلیارد ریال است و رشد آن نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۰۰ درصد ارزیابی شده که یکی از رتبه‌های برتر کشوری به شمار می‌آید.

مدیرکل کمیته امداد استان قم با اشاره به اقدام‌های برجسته‌ای که امسال در حوزه زکات انجام شده بیان داشت: سعی کرده‌ایم تا در جهت شبکه سازی در امر زکات اقدام‌هایی را انجام بدهیم، و در این رابطه حدود ۶۱ روستا، پرداخت کننده زکات داریم، تعداد عاملان افتخاری ۳۶۱ نفر، همچنین تعداد مبلغان افتخاری نیز ۶۷ نفر می‌باشند.

وی با اشاره به برگزاری ۲ جلسه شورای استانی زکات، هشت جلسه شورای شهرستانی زکات، ۲۵ جلسه شورای زکات در مرکز بخش‌ها و ۱۴۶ جلسه شورای زکات در روستاها افزود: هماهنگی‌ها، سیاستگذاری‌ها و اقدام‌هایی که باید در طول سال انجام شود، مورد بررسی قرار گرفته، یک فعالیت خوب و چشمگیری در سطح استانی داشته، و از این طریق تلاش داشتیم تا شبکه زکات را به یک شکل علمی و کاربردی در سطح مناطق روستایی داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح توسعه روستایی در یکی از روستاهای استان تحت عنوان کوه سفید از توابع بخش مرکزی تصریح کرد: از طریق شورای زکات، کمیته امداد و دستگاه‌های همکار و همیار، برای تامین نیازهای فقیران و رفع زمینه‌های فقر کمک شد و اقدام‌های زیرساختی نیز انجام، و به عنوان الگوی توسعه و محرومیت‌زدایی مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از یک اقدام جامعی که توسط حوزه حمایتی و مددکاری کمیته امداد با اعزام ۲۸ مددکار به منطقه انجام شد، نیازهای اساسی همه خانوارها احصا، و با اِعمال سیاست تهاجمی بر علیه فقر، نیازهای ضروری و نیازهای ساخت و تعمیر مسکن نیز تامین شد، به گونه‌ای که هیچ فرد تحت پوشش و نیازمندی که نیاز به تعمیر مسکن داشته باشد، وجود ندارد.

مسعودیان‌راد خاطرنشان کرد: در خصوص اشتغال نیز اقدام‌های خوبی صورت گرفته، فضای بزرگ کارگاهی اشتغال راه‌اندازی شد، و اقداماتی بعدی اشتغال هم می‌تواند کار ما و این الگو را کامل‌تر و جامع‌تر کند.

وی در ادامه، اصلاح معابر و آسفالت، بازنگری در روشنایی معابر و همچنین تامین آب شیرین کن را در این روستا مورد توجه قرار داد و گفت: ارائه تغذیه رایگان در مدرسه این روستا، برای نخستین بار در کشور به اجرا گذاشته شده است، که جنبه الگویی داشت و الهام بخش بود و امیدواریم با طرحی که کمیته امداد انجام داده، بتوانیم توسعه بدهیم و حداقل، مناطق روستایی و مدارس را از این جهت برخوردار کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان قم با یادآوری اقدام‌های انجام شده برای سرمایه‌گذاری از طریق زکات گفت: با توجه به جلسه‌های متعددی که در شورای شهرستانی و بخش داشتیم، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان مورد توجه قرار گرفت، امیدواریم با مشارکت عموم مردم، همچنین مراکز درآمدی به‌ویژه منطقه ویژه اقتصادی بتوانیم این اقدام‌های ارزشمند را انجام دهیم و با طرح معین‌سازی درآمدی و مشارکتی که صورت خواهد گرفت با محوریت زکات و ظرفیت معنوی که در زکات وجود دارد، تمام دستگاه‌های اجرایی را برای سازندگی و توسعه عمرانی روستاها بسیج کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۹ مرکز تخصصی نیکوکاری زکات در استان خاطرنشان کرد: این مراکز نیکوکاری به شکل ویژه در امر زکات، هم در بخش جمع‌آوری و هم در بخش هزینه کردها فعال هستند، اعتقاد داریم درآمدهای مردمی حاصل از زکات و انفاق‌ها اگر بهینه و اصولی هزینه شود، ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: مراکز نیکوکاری کمیته امداد، هم رویکرد مردمی و هم کارکرد علمی اثر بخش خود را ایفا کند.

مسعودیان‌راد گفت: ۲۰ درصد از درآمدهای زکات استان، مربوط به زکات واجب و ۸۰ درصد نیز برای زکات‌های مستحبی است که مورد اقبال بسیاری از مودیان و خیران در این عرصه قرار گرفته‌است.

وی یادآور شد: عمده زکات استان به سمت محرومیت‌زدایی سوق پیدا می‌کند، حدود ۶۰ در صد از درآمدها در قالب تامین جهیزیه، امور درمانی، امور تحصیلی، وضعیت مسکن و مسائل اشتغال و معیشت و ۴۰ درصد نیز در ارتباط با مسائل زیرساختی محرومان هزینه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات در استان گفت: این جشنواره بیشتر به بعد علمی و فقهی زکات پرداخته، و تاکنون یک سایت کتاب شناسی زکات نیز ایجاد شده، و نمایشگاه کتاب‌شناسی زکات هم در ورودی این جشنواره افتتاح خواهد شد.

وی افزود: یکی از اقدام‌های این جشنواره، رونمایی از کتاب ارزشمند جامع استفتائات زکات است که در قم تهیه شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی قم با اشاره به ارسال ۴۰۵ اثر به دبیرخانه این جشنواره گفت: این آثار شامل ۳۹ مقاله، ۱۷۰ نقاشی، ۹ انیمیشن و موشن‌گرافی، ۲۵ پوستر، ۴۸ عکس نوشته، ۱۹ داستان کوتاه، ۴۰ خوشنویسی، ۳۴ شعر، ۱۷ عکاسی و چهار فیلم کوتاه است.

مسعودیان‌راد یادآور شد: آیین پایانی این جشنواره ساعت ۹ روز ۲۵ بهمن‌ماه با قرائت پیام آیت‌الله حسین نوری همدانی، همچنین حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی رئیس شورای زکات و سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه‌(س) برگزار می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی قم همچنین بیان کرد: اگر تبلیغات در رابطه با زکات به درستی صورت بگیرد، این فریضه واجب‌الهی به شکل زیبا و شایسته‌ای رقم خواهد خورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =