مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز

آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همانطور که از نامش پیداست و بر اساس اساسنامه آن وظیفه مطالعه خواص فیزیکی‌، مکانیکی و شیمیایی خاک و مصالح ساختمانی مانند بتن‌،سیمان‌، قیر وآسفالت‌، انجام آزمایش های فنی و کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی و کنترل عملیات اجرایی و تطبیق آنها بامشخصات فنی ابلاغی‌، ارایه راه‌حل های مناسب باتوجه به توسعه فناوری در زمینه‌های مخلوط های آسفالتی‌، آزمایشات ،قیر، مکانیک خاک و سنگ‌، بتن‌، مصالح‌ساختمانی و روش های کنترل و..را طبق ضوابط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر عهده دارد.به منظور آشنایی بیشتر با وظایف و عملکرد آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز پای صحبت های مهندس علی فنونی علمدار مدیرکل آزمایشگاه و مهندس کریم پور؛معاون فنی آزمایشگاه نشستیم که ماحصل این گفتگو را در گزارش زیر می خوانید:

به گزارش روستانیوز، جلیل کریمی- رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز گفت: یکی از مهمترین اهدافی که در پروژه ها مورد نظر قرار می‌گیرد موضوع کیفیت پروژه ها است، یعنی یک پروژه عمرانی باید سه شاخصه؛ ایمنی ، دوام لازم و اقتصادی بودن را داشته باشد و برای رسیدن به کیفیت باید عملیات کنترل کیفی شامل انجام یک سری آزمایش های استاندارد که بر اساس مراجع بین المللی و یا ملی تدوین شده است،انجام شود. فنونی علمدار با بیان اینکه عملیات کنترل کیفی، انجام عملیات در مقایسه با ملاک های عمومی و خصوصی پروژه ها ست و نتایج این آزمایشات در طراحی ها به کار گرفته می شود،افزود: مهندس طراح براساس این نتایج سازه خود را طراحی می کند و عوامل اجرایی یا مهندس ناظر دستگاه نظارت نتایج آزمایش را با مشخصات فنی مقایسه و اگر انحرافی وجود داشته باشد آن را برطرف می کنند چون اگر این اتفاق نیفتد و اصلاح نشود پس از اجرای پروژه اصلاح آن اقتصادی نبوده و یا غیر ممکن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه فنی مکانیک و خاک استان البرز پس از تشکیل استان فعالیت خود را شروع نموده و تجهیزات فنی و نیروی انسانی آن پابه‌پای سایر استانهای با سابقه کشور تکمیل شده است ،ادامه داد:ما جزو اولین استان هایی هستیم که تجهیزات منحصر به فرد در این زمینه داریم و بنا به نیاز استان یکسری تجهیزات خاص هم خریداری و مستقر کرده ایم به عنوان مثال کنترل جداول بتنی و نیز آزمایش کفپوش های مورد استفاده در پیاده رو ها در زمینه سایش و مقاومت آنها را انجام می‌دهیم و در نظر داریم سال آینده تجهیزات مربوط به آزمایش های پلی استایرن را فراهم کنیم چرا که تعداد تولید کننده های پلی استایرن در استان زیاد است.

فنونی اظهارکرد:طی مدت ده سالی که استان البرز تشکیل شده ، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بالغ بر ۲۰۰ قرارداد با دستگاههای اجرایی چه به صورت استقرار و چه به صورت محلی داشته‌ و خدماتی نیز به بخش خصوصی ارائه داده است که مهمترین آنها احداث خط دو قطار شهری کرج و حومه ،پروژه های عمرانی شهرداری های استان، پروژه های عمرانی دهیاری های استان، آزادراه غدیر کنارگذر جنوبی استان البرز بیمارستان های کرج فردیس طالقان و کمالشهر،کنترل کیفی پروژه‌های عمرانی شهرک دارویی برکت ،بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی کرج ،کنترل کیفی مطالعات ژئوتکنیک پروژه های شهرک های صنعتی،قطعه سه اشتهارد نجم آباد، نظرآباد، آماده سازی سایت شهرک مسکونی سیاهکلان، تقاطع غیر همسطح شاهین ویلا،محور طالقان هشتگرد، کانون پرورش فکری شاهین ویلا، پروژه‌های روبنایی آماده سازی و مشارکتی مهستان،تعریض محور قزلحصار-ماهدشت به کرج، روکش آسفالت آزادراه کرج –قزوین، کنترل کیفی پروژه اصلاح هندسی و نقاط حادثه خیز محور کرج-چالوس و کنترل کیفی پروژه اصلاح هندسی پل فردیس و چندین پروژه از مهمترین اقدامات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز در یکسال گذشته است.ضمن اینکه در پروژه تهران شمال در نقاطی که در حوزه استان البرز است و در قسمت اصلی پروژه تونل های بزرگ تهران شمال مشغول فعالیت هستیم.

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز با اشاره به اینکه یکی از برنامه هایی که قرار است با شهرداری کرج اجرا کنیم که در سطح کشور دو یا سه شهرداری آن را انجام انجام داده اند بحث پیاده سازی سیستم روسازی معابر شهری یا pms است،گفت:در این روش آزمایشگاه فنی خاک اقدام علمی برداشت معابر نموده و خرابی سطوح و یا عارضه هایی که در معابر وجود دارد و روش های اصلاح آن را با روش های علمی ارائه می کند و مزیت این کار این است که نیاز به مرمت تمام سطوح یک معبد یا خیابان وجود ندارد و تنها نقاطی که نیاز به ترمیم دارند مرمت شده که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است ضمن اینکه نوع مرمت از نظر میزان آسفالت یا تخریب کلی به شهرداری ابلاغ و موجب کنترل هزینه ها می شود .

وی افزود: برای سال آینده نیز با شورای شهر در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای مدیریت پل های شهر کرج هستیم تا بتوانیم با مراقبت بیشتر از پل ها یا سیستم مدیریت bms از این سازه های شهری نیز مراقبت لازم را به عمل آوریم و با رصد وضعیت آنها چنانچه مشکلی داشته باشند رفع و از خرابی های بیشتر جلوگیری کنیم چرا که در صورت وقوع بحران کاری از آزمایشگاه ساخته نیست اما در زمینه پیشگیری می توانیم کمک کنیم.

فنونی با بیان اینکه کیفیت دیده نمی شود و مانند روح است که به چشم می‌آید ولی عامل مهمی در پروژه های عمرانی است، ادامه داد: متاسفانه مسئولین فقط ظاهر قضیه را می بینند که پروژه‌ه ای اجرا شود اما در خصوص بحث‌های ژئوفیزیک یا مصالح به کار گرفته شده مانند بتن سیمان آجر یا جوش که باید لحظه به لحظه رصد شوند حساسیتی ندارند.

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرزاظهار کرد: بالغ بر 150 نوع آزمایش شامل ژئوتکنیک یا کنترل کیفی مقاومت خاک، آزمایش مصالح ،آزمایش مقاومت جوش و یا کشش میلگرد یا سایش و فرسایش مواد و مصالح، آزمایشات فیریکی و شمیایی خاک،آب،انواع قیر و ... و همچنین آزمایشات فلزات، پیچ و مهره و ورق در استان انجام می شود و بخشی نیز به ستاد مرکز ارسال می گردد .به عنوان مثال در زمینه خط کشی راه ها و بازتاب نور نیزبا استفاده از دستگاه های خاصی موارد نظر را استحصال و به راهداری اعلام می کنیم . فنونی خاطرنشان کرد: باید در خصوص اهمیت کنترل کیفیت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و در تمام پروژه های راه و مسکن نهادینه و عملیاتی شود. نمونه بارز اهمیت کنترل کیفیت، در زلزله اخیر خوی و یا ترکیه نمایان است .در حالی که این زلزله در ژاپن هیچ خسارتی ایجاد نمی کند چرا که کنترل کیفی پروژه ها انجام و پروژه های مقاوم در برابر زلزله ساخته شده است.

ایشان اشاره کرد در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای مدیریت پل های شهر کرج هستیم تا بتوانیم با مراقبت بیشتر از پل ها با سیستم مدیریت bms از این سازه های شهری نیز مراقبت لازم را به عمل آوریم و با رصد وضعیت آنها چنانچه مشکلی داشته باشند رفع و از خرابی های بیشتر جلوگیری کنیم چرا که در صورت وقوع بحران کاری از آزمایشگاه ساخته نیست اما در زمینه پیشگیری می توانیم کمک کنیم .

فنونی با بیان اینکه کیفیت دیده نمی شود و مانند روح است که به چشم نمی‌آید ولی عامل مهمی در پروژه های عمرانی است ،ادامه داد: متاسفانه برخی مسئولین فقط ظاهر قضیه را می بینند که پروژه‌ه ای اجرا شود اما در خصوص بحث‌های ژئوتکنیکی و یا کیفیت مصالح به کار گرفته شده مانند بتن ، سیمان، میلگرد یا جوش که باید مستمرا پایش شوند، گاها حساسیتی ندارند.

معاون فنی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز نیز به بحث بسیار مهم مهندسی ارزش در پروژه ها اشاره کرد و گفت: موضوع مهندسی ارزش در پروژه‌های عمرانی کشور کم رنگ و گاها فاقد شاخصهای تعریف شده در این علم می باشد. مهندس کریم پور با بیان اینکه مهندسی ارزش در پروژه ازمرحله نیازسنجی آغاز و در سایر مراحل از قبیل: پیدایش پروژه، مکان یابی، مطالعات فاز صفر، طراحی، اجرا و نگهداری را شامل می شود ،افزود:بعضا می بینیم پروژه هایی که از اهمیت بالایی برخوردار است اما باید با منابع محدودی اجرا شوند که در اینجا لازم است با مهندسی ارزش، این پروژه در زمان خود و به اندازه منابع موجود اجرا شوند تا پروژه دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد. وی ادامه داد:خوشبختانه مهندسی ارزش در کشور ما در حال تکوین و تبدیل به ضابطه الزامی در پروژه های اجرایی می باشد که جای آن در بسیاری از پروژه ها خالی است چرا که گاهی پروژه ای اجرا می‌شود که به دلیل عدم مکان‌یابی و یا اولویت بندی درست، کارایی چندانی ندارند. به عنوان مثال بیمارستانی بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی یا دسترسی های مورد نیاز و یا جامعه هدف ساخته می شود که کارایی لازم را ندارد.

معاون فنی آزمایشگاه فنی ومکانیک خاک استان البرز خاطرنشان کرد: در مهندسی ارزش شما یک گزینه بیشتر ندارید اینکه پروژه در کجا با چه روشی و با چه مصالحی و با چه هزینه ای ساخته شود و هیچ چیز دیگری در آن دخیل نباشد تا منابع هدر نروند و بعد ها مشکل نگهداری نداشته باشند.یعنی در مهندسی ارزش باید بر اساس ضوابط علمی تصمیم گیری شود در حالی که متاسفانه کل کشور از فقدان مهندسی ارزش رنج می برد و باید این مشکل مرتفع گردد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =