کد خبر: 39088
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
اشتغال روستایی

معاون سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: از ابتدای امسال تاکنون توانسته ایم ۲۳۰ هزار شغل در مناطق روستایی کشور ایجاد بکنیم.

به گزارش روستانیوز، سید وحید سعادت در گفتگو با میز اقتصاد گفت: با اختصاص ۶۰ هزار میلیارد تومان ۲۳۰ هزار شغل به صورت پایدار در روستاهاهای کشور ایجاد و به جذب روستاییان کمک می‌کند.

سید وحید سعادت با بیان اینکه این میزان اشتغالزایی در روستاها با همکاری همه دستگاه‌ها بوده و اینگونه نیست که فقط با حمایت معاونت توسعه روستایی مستقیما این میزان اشتغالزایی انجام شده باشد افزود: منابع مختلفی از قبیل منابع بانکی مانند محل تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ باعث ایجاد ۷ هزار شغل از منابع اشتغال پایدار روستایی ۲۹۹ هزار شغل از منابع صندوق توسعه ملی ۴ هزار شغل هم از مشاغل خرد خانگی است که البته بانک‌های مختلف عامل در آن موثر بودند و نیز نهاده‌های دیگر اعم از بنیاد علوی، بنیاد برکت، کمیته امداد و همه دستگاه‌هایی که بسیج سازندگی دارند ْ در این موضوع نقش موثری داشتند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد هر شغل میانگین ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد اظهار داشت: میانگین ایجاد شغل سال پیش صد و امسال ۱۵۰ میلیون تومان است و در واقع برای این ۲۳۰ هزار شغل مجموعا ۲۳ همت در نظر گرفته شده است.


معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که بر اساس مادی ۲۷ قانون بودجه ششم باید حداقل ۵۴ خوشه کسب و کار روستایی/ ۹۸ ناحیه صنعتی یک میلیون و ۹۱۴ هزار فرصت شغلی در روستاها ایجاد می‌شود افزود آن میزان اشتغال روستایی هم که عمل شده اشتغالی نیست که مستقیما به گردن معاونت توسعه روستایی باشد.

سعادت تاکید کرد برای این تکالیفی که تعریف شده منابع مالی به آن شکل تخصیص داده نشد یعنی اگر منابع تبصره ۱۸ و ۱۶ را به موقع امسال دریافت می‌کردیم مطمئنا به ۵۰۰ هزار شغل هم می‌توانستیم برسیم با توجه به گردش که در خود بانک‌ها هم ایجاد می‌شود.

وی درباره برنامه‌های انجام شده از ابتدای امسال تاکنون گفت ما تا ۳۰۰ هزار برنامه‌ها را دنبال کردیم، ولی برای آن ناحیه‌های صنعتی که نیاز به یک سری مجوزها دارد و در واقع خود وزارت صنعت باید اعمال بکند خیلی از آن تکالیف در واقع روی زمین مانده، چون منابع لازم را نداشتند.

معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد این ۲۳۰ هزار شغلی که الان در روستاها ایجاد شده عمدتا در حوزه کشاورز است و در واقع سهم بیشتر از ۵۰ درصد برای کشاورزی است.

سعادت تاکید کرد به عبارت دیگر این میزان اشتغال در حوزه‌های مختلف کشاورزی است یعنی اعم از گیاهان دارویی، نگه داری سردخانه انبار داری، پرورش دام و فرآوری طیور و زنبور عسل، شیلات و آبزیان تا صنایع تبدیل و تکمیلی کشاورزی است.

وی با اشاره به تاثیر تسهیل صدور مجوزها در شهرستان‌ها در در کاهش آمار بیکاری افزود: سال جاری براساس تصویب شورای عالی جهاد سازندگی که دبیر خانه اش معاونت توسعه روستایی است همه نوع اسناد مثبته روستایی را اعم از پروانه چاپ پروانه چرا، اسناد مسکن روستایی، حتی تضامین کاسب‌های روستایی را مکلف کردیم که پذیرش بشود توسط بانک‌ها لذا این تکلیف شورای عالی جهاد سازندگی در بانک مرکزی تصویب شد و ابلاغ شد.

معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد به عبارت بهتر اشکالاتی درخصوص بخشی از تضامین برای دریافت وام و ایجاد اشتغال وجود داشت که همین این موارد برطرف شد.

سعادت درباره حمایت از اشتغال جوانان و کاهش میانگین سنی شاغلان روستایی اظهار داشت: اینگونه نبوده که تسهیلات پرداخت شده و حمایت هایی که صورت گرفته فقط به منظور اشتغال افراد مسن بوده، بلکه در بسیاری از موارد به اشتغال جوانان کمک شده است.

وی با اشاره به مهاجرت جوانان به شهرها، موضوع اقتصادی را تنها بخشی از عوامل این امر عنوان کرد و گفت: اغلب مهاجرت ها به این منظور انجام می شود که فرد با کار کردن در شهر بتواند از مزایای بیمه و بازنشستگی بهره مند شود که راه اندازی صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر این موضوع را رفع می کند.

معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: مزایای این صندوق حتی از بیمه تامین اجتماعی نیز بیشتر است و در حال حاضر 1 میلیون و 600 هزار نفر از آن استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه برای رساندن این رقم به 2 میلیون نفر برنامه ریزی شده است، افزود: افراد با سنین بالا نیز می توانند از این بیمه بهره مند شوند.

سعادت نصب پنل‌های خورشیدی در روستاها را یکی از اقدامات این معاونت برای کمک به معیشت روستائیان عنوان کرد و گفت: در ۱۲ سال گذشته حدود ۴ هزار پنل خورشیدی در روستاها نصب شده بود که اکنون برای ۱۱۰ هزار پنل برنامه ریزی شده است.

وی افزود: تاکنون حدود ۲۴ هزار واحد مسکونی مورد تائید قرار گرفته و در حال حاضر حدود ۲۶۰ کیلووات برق خورشیدی از این طریق تولید می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =