کد خبر: 39045
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
سرگزی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از میزان ساماندهی جاده‌های روستایی کشور و اعتبارات اختصاص یافته به این موضوع خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، محمد سرگزی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در خصوص میزان ایجاد راه‌های روستایی گفت: حدود ۹۷ هزار روستا در کل کشور داریم که نزدیک به ۴۰ هزار روستا جمعیت بالای ۲۰ خانوار دارند. در حال حاضر سیاست دولت این است که راه‌های روستایی را در روستاهای دارای ۲۰ خانوار ایجاد کند. تاکنون در ۳۲ هزار روستا، راه روستایی ایجاد شده و ۸ هزار روستا به مساحت ۲۷ هزار کیلومتر نیازمند راه اندازی راه روستایی است. پیش‌بینی می‌شود با اعتباری که مجلس در دو سال اخیر اختصاص داده در بازه زمانی بین ۵ تا ۸ سال آینده این راه‌های روستایی ساخته شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ علاوه بر منابعی که دولت در لایحه برای ایجاد راه در نظر گرفته بود مجلس هم توانست در لایحه بودجه‌ای را پیش‌بینی کند. ۵ هزار میلیارد تومان برای راه روستایی اختصاصی داده شده است. ما قبل از انقلاب حدود ۸ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی داشتیم و از این مساحت فقط ۲۰۰ کیلومتر آسفالت بود و ۸ هزار کیلومتر به صورت خاکی بوده است، اما بعد از انقلاب تا به امروز میزان راه‌های روستایی از عدد ۸ هزار و ۲۰۰ کیلومتر به عددی نزدیک به ۲۰۳ هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد که ۱۱۳ هزار کیلومتر آسفالت شده و حدود ۹۰ هزار کیلومتر آن زیرسازی انجام شده و به صورت راه خاکی در اختیار مردم قرار گرفته است.

سرگزی با اشاره به افزایش منابع اعتباری ساخت راه‌های روستایی افزود: در سال ۱۴۰۱ مجلس یازدهم بودجه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی را تصویب کرد که نشان از رشد قابل توجه برای ساخت راه‌های روستایی است. پیش بینی شده سال آینده حداقل ۲۰ درصدی میزان اعتبارات افزایش پیدا کند چراکه یکی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توسعه راه‌های روستایی است و قطعاً در اسناد پایین دستی مثل قانون بودجه و قانون برنامه پنج سال هفتم هم اثر مستقیم خواهد گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =