کد خبر: 39044
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
آبرسانی

مدیر امور منابع آب شهرستان تربت‌جام گفت: چهار رودخانه دائمی در شرق خراسان رضوی بر اثر کاهش بارش ها فقط تامین کننده حقابه ۱۱ روستا از بین ۴۰۰ روستای این منطقه هستند.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، یوسف اختری افزود: شمار روستاهای فعال در شهرستانهای تایباد، تربت جام، صالح آباد و باخرز افزون بر ۴۰۰ روستا است که با توجه به کاهش بارشها و ظرفیت محدود رودخانه‌های دائمی، تعداد اندکی از روستاهای منطقه از این آبها بهره مند می شوند.

وی گفت: در حال حاضر رودخانه های "ابدال آباد و بردو" در شهرستان تربت جام، "روس" در دشت باخرز و "گلار" در دشت صالح آباد فقط رودخانه های دائمی منطقه شرق خراسان رضوی هستند که اکنون بین ۴۰ تا ۱۰۰ لیتر در ثانیه دبی و آب‌دهی دارند.

مدیر امور منابع آب شهرستان تربت‌جام افزود: رودخانه ابدال‌آباد حقابه روستایی با همین نام و با حدود ۲ هزار نفر جمعیت را تامین و رودخانه بردو نیز کشاورزان ۲ روستای بردو و مومن‌آباد با مجموع پنج هزار نفر را بهره مند می‌کند.

اختری گفت: رودخانه روس در دشت باخرز برای هفت روستا، تعدادی مزرعه و حدود ۲۰ هزار نفر سکنه آب کشاورزی تامین می کند که در میان منابع آبی یاد شده بزرگترین رودخانه دائمی به شمار می رود.

او افزود: رودخانه گلار در دشت صالح آباد نیز تامین کننده آب روستایی به همین نام با سه هزار نفر جمعیت است.

مدیر امور منابع آب شهرستان تربت‌جام گفت:سایر رودخانه های منطقه شرق خراسان رضوی در چهار شهرستان یاد شده در اصل خشکه رود است که از به جریان درآمدن سیلاب ها و آبهای فصلی سیراب می شوند و در این فصل سال همه این رودخانه ها خشک هستند.

اختری افزود: با افزایش بارش ها حجم آب رودخانه های دائمی بیش از این میزان است و رودخانه های فصلی نیز در حوزه کشاورزی تاثیر گذار هستند، اما فعلا با توجه به کمبود بارش ها حجم آب رودخانه های منطقه در ابتدا و شروع جریان رودخانه به علت برداشت حقابه ها به شدت کاهش یافته و در عمل آبی در رودخانه های دائمی جریان نمی‌یابد.

تربت‌جام در فاصله ۱۶۸ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =