کد خبر: 39026
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
خوراک دام

در حالیکه بحث عرضه گوشت قرمز تا نرخ نیم میلیون تومانی در برخی بازارها حاشیه ساز شده، فعالان این اتفاق را شیطنت صنف عرضه کننده ها میدانند و میگویند وقتی تقاضا در بازار نیست افزایش قیمت بی معنا است.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، یکی از جنجالی ترین خبرهای این روزها پیرامون عرضه گوشت قرمز در برخی استانها به قیمت حدود ۵۰۰هزار تومان است که برخی آن را ناشی از کاهش یافتن عرضه دام می دانند و برخی دیگر نیز آن را ناشی از خروج دامهای مولد به دلیل عدم توجه دولت به مشکلات پیشینی و فعلی دامداران می دانند.

عرضه گوشت قرمز به قیمت ۵۰۰ هزار تومان صحت ندارد و فقط شیطنت صنف عرضه کننده است.

با این وجود « منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور» معتقد است این به اصطلاح عرضه گوشت تا نرخ نیم میلیون تومان شیطنت عرضه کننده های بخش خرده فروشی یعنی قصاب ها است و صحت ندارد.

عرضه گوشت ۵۰۰هزار تومانی در بازار صحت ندارد

پوریان در گفتگو با بازار می گوید: اینگونه نیست که قیمت بدون تقاضا بالا برود بنابراین در حالی که مشتری در بازار نیست قطعاً قیمت بالا نمی رود. به عبارت دیگر شایعات مبنی بر فروش گوشت نیم میلیون تومانی در برخی از بازارها در واقع ترفندی است که از سوی عرضه کننده ها و واحدهای بسته بندی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شاهد هستیم که در قصابی ها راسته بدون استخوان را عرضه می‌کنند و قطعاً قیمت آن دو برابر قیمت گوشت با استخوان است اما روی آن مانور می دهند، در حالی که این نرخ اعلامی مربوط به گوشت گوسفندی با استخوان نیست. از سوی دیگر در برخی شهرها می بینیم که در قصابی فیله گوساله را به نرخ ۳۵۰ هزار تومان گذاشته اند و اینگونه گفته می شود که قیمت گوشت گوساله به ۳۵۰هزار تومان رسیده است. اما مسئله اینجاست که به طوری کلی آنچه به عنوان گوشت گوسفندی مصرف می شود عملاً بدون استخوان معنا و مفهومی ندارد.

پوریان در خصوص توزیع گوشت منجمد برای تنظیم بازار نیز اظهار داشت: در حال حاضر نیز شاهد هستیم که گوشت منجمد با قیمت ۱۵۰هزار تومان در بازار توزیع می‌شود بنابراین این تفاوت قیمتی که از سوی برخی توزیع کننده ها اعلام می شود دروغ بزرگی است و چنین چیزی وجود ندارد.

بارش ها مراتع سرسبز برای صنعت دامداری کشور به ارمغان آورده و نوید بخش است

این مقام مسئول در خصوص نقش افزایش تقاضا در افزایش قیمتها نیز اظهار داشت: به طور کلی در زمستان همیشه این مشکل را داریم که کمی قیمت‌ها بالا می رود چون در زمستان مصرف گوشت بالا میرود. با این وجود همه ساله شرکت پشتیبانی برای کنترل بازار در زمستان، گوشت قرمز خریداری و ذخیره می کند. امسال نیز شرکت پشتیبانی ذخیره سازی بسیار خوبی انجام داده است به طوری که تا چند ماه آینده نیز این شرکت توان تزریق گوشت به بازار را دارد.

پوریان همچنین در خصوص وضعیت دامداران طی ماه های آینده نیز گفت: همانطور که می دانید خوشبختانه امسال با توجه به بارش های خوبی که داشته و داریم در استان‌هایی مثل خوزستان، فارس و لرستان مراتع در وضعیت خوبی هستند و از سوی دیگر با توجه به زایش های بهاره، تا ۳۰ روز آینده اوج عرضه بره تازه متولد شده خواهد بود. به این ترتیب می توان گفت در شرایط نسبتا خوبی از نظر مراتع و همچنین زایش ها قرار داریم.

امسال حدود ۳۰درصد کاهش زایش بره و گوساله خواهیم داشت

بر اساس این گزارش اگرچه بارش های اخیر برای دامداران مراتع گسترده ای را به ارمغان آورده اما یکی از چالش های صنعت دامدارن در سال جاری به کشتارگاه فرستادن بخش قابل توجهی از دام های مولد بوده است. این امر می تواند بر کاهش زاد و ولد در سال جاری موثر باشد و باز هم عرضه بره را در بازار کاهشی کند.

حسین نعمتی رئیس پیشین هیات مدیره اتحادیه دامدارن کشور و مدیر عامل اتحادیه دامداران قزوین افزایش قیمت های اخیر گوشت قرمز را حاصل بی توجهی مسئولین به هشدارهای دامداران در خصوص نابودی این صنعت می داند و به بازار می گوید: متاسفانه مسئولان به حرف ما تشکل‌ ها و اتحادیه ها گوش نمی دهند و تولید کننده و مصرف کننده را دچار بحران هایی اینچنینی می کنند.

ما در مورد تبعات فرستادن دامهای مولد به کشتارگاه هشدار داده بودیم و امسال شاهد حدود ۳۰درصد کاهش زایش بره و گوساله خواهیم بود

نعمتی افزود: زمانی که صنعت دامداری کشور با بحران مواجه شد و دامداران اقدام به فرستادن دام های مولد خود به کشتارگاه ها کردند ما به دولت بارها اعلام کردیم و هشدار دادیم که اگر این شرایطی بحرانی ادامه پیدا کند و مادینه ها را به کشتارگاه ها بفرستند در سال های پیش رو با کاهش بره و گوساله در بازار مواجه خواهیم شد و مشکل تامین خواهیم داشت. اما متاسفانه مسئولان گوش نمی دهند.

قیمت دام زنده واقعی نیست

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بحث روانه شدن مادینه ها به کشتارگاه تا جایی پیش رفته است و بحرانی بوده که می ‌توان گفت امسال شاهد کاهش حدود ۳۰ درصد زایش بره و گوساله خواهیم بود.

وی با اشاره به وارد کردن گوشت قرمز منجمد برای تنظیم بازار گفت: وارد کردن گوشت منجمد خود ضربه دیگری به دامداران کشور می زند. اما متاسفانه این اقدام هم صورت می گیرد اگرچه توزیع گوشت های منجمد خریداری شده از سوی شرکت پشتیبانی نیز در دست اقدام است و بازار کنترل می شود.

نعمتی همچنین با اشاره به افزایش ۵۰۰درصدی قیمت نهاده و علوفه های دامی که اصلی ترین مواد مورد نیاز در صنعت دامداری است، افزود: علیرغم این افزایش ۵۰۰درصدی می بینیم که قیمت دام زنده در بخش سبک و سنگین که حدود۵۰ هزار تومان بوده است به ۹۰هزار تومان در دام سنگین و ۱۴۰هزار تومان در بخش دام سبک رسیده است. در حالی که باید حدود ۲۵۰هزار تومان باشد.

امسال خرید و ذخیره سازی شرکت پشتیبانی بی سابقه بود اما هنوز با دامداران تسویه نکرده اند

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در خصوص وضعیت تولید صنعت دامداری و عرضه در بازار به بازار می گوید: در حال حاضر وضعیت تولید بسیار خوب است و حتی با دام مازاد در بخش دام سنگین مواجه هستیم اما کماکان مشکل قیمت داریم؛ یعنی در حالی که الان در بخش دام سنگین قیمت تمام شده ۱۰۵ هزار تومان است حداکثر قیمتی که از ما خریداری می شود ۹۵ هزار تومان است و این یعنی بحران و ضرر دامداران که از آن ضربه زیادی می خورند.

راهکار کوتاه کردن دست سود جویان از بازار گوشت قرمز و متعادل کردن قیمتها این است که دولت از دامداران خرید و به صورت گوشت گرم به بازار تزریق کند

مقدسی در پاسخ به این سوال که با توجه به گرانی های اخیر گوشت قرمز در بازار و وضعیتی که دامداران در آن گیر افتاده اند راهکار پیشنهادی شما چیست، می گوید: پیشنهاد ما این است که سازمان برنامه بودجه منابع مالی شرکت پشتیبانی را تامین کند و گوشت ۵ تیکه کارتنی یعنی بدون استخوان، را درب کشتارگاه تحویل بگیرد و به صورت گرم در بازار عرضه کند. نه اینکه گوشت را بگیرد و ماه های بعد به صورت منجمد در بازار عرضه کند در واقع این اقدام طلا را تبدیل به خاکستر کردن است و گرهی از کار تولید و مصرف کننده باز نمی کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر دولت تصمیم بگیرد از دامدار خرید کند و به صورت گوشت گرم به بازار عرضه کند ما حاضر هستیم به نرخ ۲۴۰ هزار تومان به دولت بدهیم و به این ترتیب به راحتی فاصله بین تولید و مصرف را می توانیم از بین ببریم.

مقدسی تصریح کرد: با این راهکار هم تولید کننده را حفظ کرده ایم و هم مصرف کننده از این دلال بازی هایی که باعث می شود عرضه کننده ها سود کاذب ببرند رها خواهند شد.

وی ادامه داد: البته شرط ما برای انجام چنین کاری این است که دولت پول دامدار را به صورت نقد پرداخت کند نه اینکه مدت دار یا به صورت نهاده به دامدار بدهد.

مقدسی همچنین با اشاره به خرید توسط شرکت های پشتیبانی گفت: امسال ۴۵هزار تن گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی از ما خریداری شده که در تاریخ کشور بی سابقه بوده است؛ یعنی سالهای گذشته بیش از ۵هزار تن خریداری نمی کرد. اما هنوز با دامداران تسویه نکرده اند و تا حدودی پول و تا حدودی را هم نهاده دادند.

در صورت حمایت دولت و تامین منابع مالی قادر هستیم صادرکننده ای قدرتمند در منطقه باشیم

این مقام مسئول تاکید کرد: در حقیقت چون سازمان برنامه بودجه منابع آن را تامین نکرد شرکت پشتیبانی از سر ناچاری به جای پول به دامداران نهاده داد اما این برای دامداران خوشایند و راهگشا نیست و خواهان پول نقد هستند که خودشان نهاده مورد نیاز خود را خریداری کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در پایان در خصوص چشم اندازی که می توان برای صنعت دامداری کشور در سال ۱۴۰۲ تصور کرد می گوید: اگر دولت کمک کند و منابع مالی تامین کند و از سوی دیگر اگر نگاه تولید کننده هم این باشد که برای حفظ تولید باید در عرصه بماند قطعا منفعت آن به جیب مصرف کننده هم خواهد رفت.

وی گفت: مساله اینجا است که بستر تولید در کشور مهیا است و ما آمادگی داریم که نه تنها نیاز کشور را تامین کنیم بلکه به یک صادر کننده قَدر هم در منطقه تبدیل شویم به شرطی که دولت وعده های واهی ندهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =