کد خبر: 39022
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
زنبور

در حالی خبرهایی مبنی بر ناپدید شدن حشرات گرده افشانی همچون زنبور عسل، پروانه ها و مگش گلزار در سطح جهانی منتشر می شود که به گفته کارشناسان آفت کش ها و تغییرات آب و هوایی دشمنان کلیدی این حشرات است.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، در حالی که اهمیت حشرات از جمله پروانه ها و زنبور برای جهان و به طور خاص برای بخش کشاورزی جهان و تامین امنیت غذایی بر کسی پوشیده نیست خبرگزاری یورونیوز طی انتشار گزارشی اعلام کرده است که از هر ۳ زنبور عسل، پروانه و مگس گلزار، یکی در اروپا در حال ناپدید شدن است و این خود خطری بزرگ محسوب می شود. بنابراین ضروری است که تا کاهش آنها را تا سال ۲۰۳۰ معکوس کنند.

بر اساس این گزارش در حالی کاهش تعداد این حشرات در جوامع جهانی بحث برانگیز شده است که «آفت کش ها، آلودگی، گونه های مهاجم، تغییر کاربری زمین و تغییرات آب و هوایی» دشمنان کلیدی این دست حشرات است.

در حقیقت به گفته کارشناسان، آفت کش ها تهدید بزرگی برای گونه های گرده افشان هستند و برخی کشورها در راستای کاهش این خطرات، استفاده بیش از حد از آفت کش ها را محدود کرده است. یکی از این کشورها فرنسه است که در پی اعلام خطر کاهش حشرات گرده افشان، در بخش تولید چغندرقند استفاده از یک نوع آفتکش خاص را برای تولید کننده ها ممنوع کرده تا از این طریق خطراتی که استفاده ازاین آفتکش برای زنبورها دارد جلوگیری کند.

نکته جالب توجه در این خصوص اینکه صنعت زنبورداری کشور ایران نیز از سمپاشی ها مکرر و بدون هماهنگی باغداران با فعالان این بخش بسیار آسیب دیده است و به گفته کارشناسان بخش قابل توجهی از تلفات بخش زنبورداری کشور طی سال جاری به واسطه این امر بوده است.

توافق جهانی برای کاهش ۵۰درصدی خطر آفت کشها تا سال ۲۰۳۰

با توجه به اهمیت گرده افشانی حشرات برای بقا جهان، اتحادیه اروپا نیز اخیرا استفاده از سه آفت کش نئونیکوتینوئید را که خطر بالایی برای زنبورها دارند، محدود کرده است. به این ترتیب اتحادیه اروپا مطابق با چارچوب جهانی تنوع زیستی کونمینگ-مونترال توافق نامه ای با هدف جهانی کاهش حداقلی ۵۰درصدی خطر آفت کش ها تا سال ۲۰۳۰ محقق شود توافق را عملیاتی کرده است. با این وجود کارشناسان محیط زیست می گویند که قوانین فعلی اتحادیه اروپا به اندازه کافی پیش نمی رود و لذا با امضا کردن طوماری خواستار اقدامات قانونی برای حذف تدریجی آفت‌کش‌ های مصنوعی تا سال ۲۰۳۵ شده اند.

این در شرایطی است که به گفته کارشناسان چیزهای کوچک می توانند تغییرات بزرگی را در دنیای ما ایجاد کنند و در مورد گرده افشان ها این حشرات کوچک آینده طبیعت و امنیت غذایی درازمدت را مشخص خواهند کرد. بنابراین جهان به اقدامات فوری و هدفمند برای نجات گرده افشان ها نیاز دارد زیرا آنها برای اکوسیستم، جوامع و اقتصاد ما ارزشمند هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =