کد خبر: 38991
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
دبیرسندیکای صنایع کنسروی

میررضوی دبیرسندیکای صنایع کنسروی گفت: به واسطه قیمتگذاری دستوری صادرات کنسرو تن ماهی ۳۰درصد کاهش یافته لذا از دولت می خواهیم اجازه بدهد این کالا از قیمت گذاری پیشینی خارج و شامل قیمتگذاری پسینی گردد.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، بحث قیمت گذاری دستوری کالاها و اقلام خوراکی یکی از اصلی ترین چالش های تولید کننده های بخش است که مشکلاتی برای آنها به همراه داشته و موجب شده تغییراتی در سیاست های تولیدی خود اعمال کنند. به طوری که به گفته سید محمد میررضوی دبیر سندیکای کنسرو ایران جدی ترین تاثیری که اعمال قیمت گذاری دستوری بر صنایع کنسروی گذاشته کاهش چشمگیر تولید بوده که در ادامه این کاهش تولید موجب کاهش صادرات نیز شده است.

حل نشدن بحث نرخ گذاری پیشینی و پسینی برای صنایع کنسروی مساله ساز شده است

میررضوی در خصوص وضعیت فعلی تولید کنندگان صنایع کنسروی کشور به بازار می گوید: با توجه به اینکه صنایع کنسروی یک صنعت استراتژیک برای مملکت محسوب می شود و شرایط مملکت ما ایجاب می کند که با توجه به بلایای آسمانی، زلزله و دیگر اتفاقاتی از این دست، به این صنعت که یک صنعت استراتژیک و راهبردی است توجه شود. اما متاسفانه نه تنها این توجه اکنون از طرف مسئولین به این بخش نمی شود بلکه مشکلاتی هم برای تولیدکننده های این بخش از سوی متولیان امر ایجاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص اصلی ترین چالش ها و مشکلاتی که برای این صنعت ایجاد شده می توان به نرخ گذاری پیشینی و پسینی اشاره کرد که مشکل جدی برای ما محسوب می شود و به صورت خاص در مورد دو مورد از اقلام تولیدی این صنعت یعنی کنسرو تن ماهی و رب گوجه فرنگی این نرخ گذاری مساله ساز شده است.

در حالی که جلساتی با مسئولان مربوطه برگزار کرده ایم هنوز هم در مورد برخی اقلام کنسروی با مشکل قیمت گذاری پیشینی مواجه هستیم و این امر بر صادرات کنسرو تن ماهی به صورت خاص تاثیر منفی گذاشته است چون تولید به واسطه شامل نشدن قیمت گذاری پسینی کاهش داشته است

این فعال بخش صنایع کنسروی کشور گفت: برای دو محصول نامبرده حدودا ۵ماه طول کشید تا توانستند یک نرخ باز هم دستوری به ما بدهند اما حذف این نرخ گذاری پیشینی و پسینی هنوز انجام نشده است. این در شرایطی است که با مسئولان مربوطه از جمله مشاور معاون اول رئیس جمهور و همچنین با معاون وزارت جهاد کشاورزی مذاکره مستقیم داشتیم. اما این مساله هنوز اتفاق نیفتاده در حالی که بحث قیمت گذاری پیشینی و پسینی در بخش تولید مهم و تاثیر گذار است و امیدواریم مسئولین هرچه سریعتر در این مورد اقدامی انجام دهند.

وی ادامه داد: به عبارت ساده تر خواسته ما از دولت این است که اجازه بدهند این کالاها از شمول قیمت گذاری پیشینی خارج گردد و مانند سایر کالاها شامل قیمت گذاری پسینی گردد.

صادرات کنسرو تن ماهی نسبت به سال قبل۳۰ درصد کاهش داشته است

میررضوی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وضعیت صادرات صنایع کنسروی به چه نحوی است و صادر کننده ها عمدتا با چه چالش هایی مواجه هستند نیز اظهار داشت: همانطور که می دانید صادرات ارتباطی مستقیم با تولید دارد و لذا وقتی که قیمت گذاری دستوری می شود قطعا تولید به آن اندازه انجام نمی شود که بتوانند صادر کنند؛ یعنی کاهش تولید منجر به کاهش صادرات هم می شود.

وی ادامه داد: گواه این حرف هم کاهش صادرات امسال نسبت به گذشته است به طوری که در سال جاری نسبت به سال قبل صادرات کنسرو تن ماهی به صورت خاص کاهش محسوسی یافت به طوری که می توان گفت حدودا ۳۰درصد کاهش صادرات در این بخش داشته ایم.

وی همچنین در خصوص تاثیر افزایش نرخ سودهای بانکی بر تولید در این بخش نیز اظهار داشت: در بخش تولید قطعا تاثیر گذار خواهد بود البته نرخ بهره را برای جذب نقدینگی افزایش داده اند اما به هر حال باید پذیرفت که هر نوع و هر میزان افزایش نرخ بهره قطعا روی تورم هم تاثیر خواهد گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =