کد خبر: 38962
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
پنل خورشیدی

معاون امور عمرانی استاندار کردستان گفت: سیاست معاونت عمرانی و استانداری برای روستاها، راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی است که می تواند برای ایجاد اشتغال روستایی موثر باشد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، کیومرث حبیبی روز شنبه در نشست با نمایندگان دهیاران استان در سنندج اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی روستایی چهار هزار مورد مصوب داریم که ۵۰ مورد به بانک‌های عامل معرفی شده اما شرکتی که بتوان از آن خرید کرد هنوز مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه راه اندازی این پنل‌ها منجر به اشتغالزایی خواهد شد، یادآور شد: بر این اساس منازل روستایی که از استحکام لازم برخوردار هستند از طریق این پنل‌های خورشیدی می توانند درآمد کسب و ایجاد اشتغال کنند.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه اعلام آمادگی کرده ایم که کردستان پایلوت(الگوی) نظام نامه سلسله مراتب سکونت‌گاههای روستایی باشد، گفت: از این طریق می توانیم براساس شاخص‌های مختلف از جمله عملکرد و جمعیت، خدمات مناسب در اختیار روستاهای استان قرار دهیم.

حبیبی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲۸ میلیارد تومان از طریق ارزش افزوده به روستاهای استان پرداخت شد، اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال نیز تاکنون ۱۶۵ میلیارد تومان پرداخت شده است که برآوردها نشان می دهد به ازای هر روستا ۱۰۵ میلیارد تومان است.

وی یادآور شد: این رقم پرداختی هرچند نسبت به نیازهای موجود در بدنه روستاها ناچیز است اما در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و قرار است تا پایان سال نیز ۱۰۰ درصد این رقم افزایش پیدا کند.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان به پروژه‌های انتقال آب اشاره کرد و گفت: برای سد ژاوه ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده اما کار تعطیل شده است، ضمن اینکه هدف اصلی آن انتقال آب به حوزه های شرقی استان است و در دستور کار سفر رییس جمهوری نیز قرار گرفت.

حبیبی با اشاره به اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای راههای روستایی در سال گذشته، گفت: امیدواریم بتوانیم با این رقم عقب ماندگی ساختاری از لحاظ جاده های روستایی و آسفالت را برطرف کنیم.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح هادی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از دغدغه های مهم روستاها اجرای طرح هادی روستایی است که در دولت سیزدهم قابل توجه بوده و در سال جاری نسبت به سال گذشته نهضتی در این زمینه اتقاق افتاده است.

سعید رسولی با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح هادی روستایی در استان اختصاص یافت، گفت: اعتبارات مقاوم سازی مسکن روستایی نیز به صورت ملی و در سطح هیات وزیران مصوب خواهد شد.

افزایش ۱۵۰ درصدی اعتبارات روستایی

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال اعتبارات روستایی استان نبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰ درصدی رشد یافت، گفت: همچنین در این مدت ۱۳۵ نفر از دهیاران برای تسهیلات قرض الحسنه معرفی شده‌اند.

سیروان بهرامی با اشاره به احیای کمیسیون ماده ۹۹ به عنوان یکی از اقدامات و دستاوردهای دفتر امور روستایی در سال جاری گفت: در هفته دولت ۵۲ پروژه عمرانی روستایی اجرا شد و برای دهه فجر نیز ۴۷۲ پروژه قابل افتتاح روستایی داریم.

وی با اشاره به رفع مشکل لوله‌گذاری فاضلاب ۵۱ روستای استان اضافه کرد: همچنین در سال جاری اقدامات فرهنگی و آموزشی زیادی نیز در روستاهای استان اجرا شده است.

در ادامه این جلسه تعدادی از نمایندگان دهیاری‌های استان کردستان به بیان مسائل و مشکلات حوزه کاری خود پرداختند.

هزار و ۲۸۸روستای بالای ۲۰خانوار استان کردستان دارای شورا بوده و یک هزار و ۲۱۱روستا دارای دهیاری فعال هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =