کد خبر: 38953
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
عباسعلی نوبخت

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت بالای نهالکاری به دلیل عضویت ایران در کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی و تغییر اقلیم اظهار کرد: علاوه بر توسعه عرصه‌های جنگلی، بسیاری از عرصه‌ها نیز نیاز به احیا دارند و شرط اول در تمام این اقدامات نیز صداقت با مردم است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، عباسعلی نوبخت درباره جزئیات طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور اظهارکرد: به دستور رئیس جمهوری و وزیرجهاد کشورزی کاشت یک میلیارد اصله نهال در دستور کار قرار گرفته و پیگیری‌های لازم انجام شده است و جلساتی به‌صورت روزانه در ستاد سازمان و به شکل وبینار با مدیران کل استان‌ها تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله نهال‌کاری به این دلیل برای کشور بسیار مهم است که ایران از سال ۱۳۷۵ عضو کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی - که متولی آن سازمان ملل است - و از سال ۱۳۷۱ نیز عضو کنوانسیون تغییر اقلیم است. کشورهایی همچون چین، ترکیه، آمریکا، عربستان، سنگاپور، اتیوپی، پاکستان و افغانستان نیز کاشت تعداد زیادی نهال را در دستور کار خود قرار داده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ نهال‌های مورد نیازی را که دنیا اعلام کرده است آماده کنند سپس بکارند. به‌طور مثال کشور چین درصدد است که ۷۰ میلیارد اصله نهال تولید کند که از این میزان نهال در حال حاضر ۵۰ میلیارد را تولید و در کشور خود کاشته است. سطحی که باید در آن عملیات کاشت انجام دهند حدود ۳۳.۳ میلیون هکتار است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورافزود : برخی معتقدند دستور کاشت نهال توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری یک شعار است اما به دلیل اینکه حق مردم و مسئولان بالادستی است که اطلاعات درستی ازفرایند کاشت نهال دریافت کنند، در حال ایجاد سامانه‌ای هستیم و بخشی از کارهای آن نیز انجام شده است. از جمله دیگر اقدامات در این حوزه نیز ایجاد یک وبسایت است تا دوستداران نهالکاری محل و نقطه مناسب برای نهالکاری را در آن به‌صورت آنلاین بررسی کند و این اطلاعات در این وبسایت کاملا قابل احصا است. به دلیل استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد درصورت تولید و کاشت نهال در هر عرصه‌ای ابلاغی را به عنوان ناظرین ما در طبیعت در عرصه‌های تولید نهال به آن‌ها خواهیم داشت و تاکید داریم اطلاعات درستی در اختیار مردم قرار دهیم.

وی درباره گونه‌های در نظر گرفته شده برای کاشت در این مناطق نیز اظهار کرد:گونه‌های در نظر گرفته شده برای تولید و کاشت، گونه‌های بومی مناسب برای پنج منطقی رویشی موجود در کشور است. برای زراعت چوب نیز گونه‌های مناسب برای زراعت چوب تولید می‌شوند همچنین برای توسعه و احیای عرصه‌های جنگلی نیز گونه‌های مورد نظر باید توسط کمیته فنی استان‌ها وشورای عالی جنگل در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تایید شود.

نوبخت با اشاره به اینکه ایران هفتمین کشور تولیدکننده کربن و چهل و سومین کشور در جذب کربن در جهان است، گفت: تمام کشورهای تولیدکننده کربن باید سطوح و آمارها را به یکدیگر نزدیک کنند و لازم است ایران نیز این کار را انجام دهد. در حال حاضر مطالعات لازم درباره عرصه‌هایی که باید نهال در آن‌ها کاشته شود، انجام شده است.

براساس مطالعات انجام شده طی سال‌های گذشته تاج‌پوشش حدود شش میلیون هکتار از عرصه منابع طبیعی کمتر از ۱۰ درصد است بنابراین از این عرصه‌ها می‌توان برای نهال‌کاری و افزایش عرصه‌های جنگلی بهره برد البته پس از بررسی مسائل مختلف کشور مانند کمبود آب دریافتیم که در حال حاضر سه میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی قابلیت تولید و کاشت نهال را دارند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: حدود ۴۰ هزار روستا در کشور داریم که در اطراف بخش قابل توجهی از آن‌ها عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد بنابراین از آن‌ها می‌توان در قالب ایجاد پارک‌های روستایی استفاده کرد و به مردم نهال ارائه شود تا بکارند و فضای سبز ایجاد شود همچنین براساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک (حداکثر تا ده سال پس از ابلاغ این قانون، شهرداری‌های شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت موظفند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به پانزده مترمربع برسانند. تولید و تأمین نهال مورد نیاز (گونه‌های با نیاز آب کم، مقاوم و بومی) برعهده ادارات منابع طبیعی و عملیات کاشت، نگهداری و بهره‌برداری برعهده شهرداری‌ها است. وزارت نیرو موظف به تأمین منابع آب مورد نیاز از محل پساب شهر ذی‌ربط، مشروط به استفاده از روش‌های نوین آبیاری توسط شهرداری است.) باید به شهرداری‌هایی با ظرفیت بالای ۵۰ هزار جمعیت نهال ارائه دهیم تا بکارند. به‌طور کلی عرصه‌های زیادی برای نهال‌کاری وجود دارد.

نوبخت در پایان تصریح کرد: بر اساس آمایش‌های انجام شده در هر هکتار از مناطق رویشی مختلف کشور حدود ۴۰۰ اصله نهال می‌توان کاشت و یک میلیارد اصله نهال به ۲.۵ میلیون هکتار عرصه نیاز دارد. تنها مسئله توسعه نیست چرا که علاوه برآن مناطق بسیاری هم برای احیا وجود دارد و عرصه برای فعالیت زیاد است که همه چیز نیز به صورت دقیق بررسی شده است. در تمام این امور نیز شرط اصلی فعالیت ما صداقت با مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =