کد خبر: 38930
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
گندم

طرح اصلاح الگوی کشت که بنا به گفته مسئولان قرار است گره مشکلات حوزه کشاورزی را باز کند در بافت واقع در شمال کرمان با کشت قراردادی آغاز شده و در مرداد ماه به جدیت برای تمام محصولات دنبال می شود.

به گزاشر روستانیوز به نقل از بازار، شهرستان بافت یکی از قطب های مهم کشاورزی در استان کرمان به شمار می رود و محصولات زارعی و باغی با کیفیت متنوعی در این خطه تولید و روانه بازار مصرف می شود. اما بافت هم همانند سایر نقاط استان کرمان به لحاظ منابع آبی دچار بحران بوده و با توجه به اینکه ۹۰ درصد مصرف آب مربوط به حوزه کشاورزی است مدیریت مصرف آب و کشت ارقام کشاورزی با نیاز آبی کم بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به شرایط بحرانی آب و همچین کاهش کیفیت آب در استان کرمان و شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه نیاز است کشاورزی به سمت کاهش کشت های با نیاز آبی زیاد و رفتن به سمت اصلاح الگوی کشت و ترویج کشت های کم آب بر برود.

اصلاح الگوی کشت طرحی است که سال های طولانی مورد بحث و گفتگو بود و بالاخره امسال کلید خورد و قرار است بر اساس سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های انجام شده کاشت محصولات مناسب با اقلیم، دارای نیاز آبی کم و توجیه اقتصادی در دستور کار قرار بگیرد.

کرمان جزو ۱۱ استانی است که قرار است این طرح در آن اجرایی شود البته اصلاح الگوی کشت در مناطق گرمسیر آغاز شده و در مناطق سردسیر هم اقدامات در زمینه کشت قرار دادی انجام شده به گونه ای تاکنون هزار هکتار از اراضی کشاورزی بافت مشمول این مساله شده است. قرار است کار اصلاح الگوی کشت در زمینه تمامی محصولات کشاورزی این شهرستان از مرداد به صورت جدی تر پی گیری شود.

واجبی که سال ها فراموش شد

نماینده شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه در خصوص اصلاح الگوی کشت با توجه به بحران آب اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت یک واجب فراموش شده ای است که علیرغم ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در دوره های گذشته، متاسفانه تا امروز مغفول مانده است.

صمدالله محمدی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی و عملکرد زراغی و باغی که از سنوات گذشته تا به امروز شاهد بودیم ضرورت داشت که به مساله اصلاح الگوی کشت توجه بیشتری شود.

وی با تاکید بر لزوم عزم عمومی و اراده جدی برای اجرای این طرح گفت: سیاست گذاری مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی و سایر وزارت خانه های مرتبط و سازمان هایی که در این زمینه نقش و مسئولیت دارند، می تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشند.

محمدی عنوان کرد: شاید در ظاهر به نظر بیاید که بحث اصلاح الگوی کشت مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است اما امکان ندارد این وزارتخانه به تنهایی بتواند این طرح مهم و ضروری را اجرا کند.

علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد در بحث تامین مالی، راه و شهرسازی در زمینه هایی نظیر حمل و نقل، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و... در این زمینه باید نقش آفرینی و همکاری کنند

نماینده شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه یادآور شد: علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد در بحث تامین مالی، راه و شهرسازی در زمینه هایی نظیر حمل و نقل، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و... در این زمینه باید نقش آفرینی و همکاری کنند.

وی طرح اصلاح الگوی کشت را فرا وزارتخانه ای دانست و افزود: این طرح باید با توجه به آمایش سرزمینی و شرایط اقلیمی هر منطقه باید به آن توجه شود.

محمدی با اشاره به اینکه کشاورزان مهم ترین و اصلی ترین نقش را در این خصوص دارند، بیان کرد: اگر کشاورزان و مردم پای این کار باشند قطعا در کنار سیاست گذاری ها می توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

کوتاهی در حفظ منابع آبی

نماینده شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه عنوان کرد: منابع آبی که امروز در اختیار داریم یک امانتی است که باید حفظ شده و به دست نسل آینده برسد. باید وظیفه خودمان در این رابطه را انجام دهیم که متاسفانه تا به امروز در این زمینه کوتاهی هایی بوده است.

وی گفت: طرح کشت جایگزین دارای سبقه زیادی است و در دهه ۵۰ قبل از انقلاب و در دولت های قبل هم مطرح بوده است. در برنامه ششم توسعه کشور هم آمده است اما متاسفانه تاکنون اجرا نشده است.

محمدی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم این طرح در ۱۱ استان از جمله کرمان اجرایی شده است، افزود: در برنامه ششم اشکالاتی در این زمینه وجود داشته که امیدواریم در مجلس برای رفع اشکالات و اصلاحات برنامه ششم تمرکز کنیم.

نماینده شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه اظهار کرد: کشت قراردادی که یکی از پایه های مهم پیشرفت این موضوع است هم در دستور کار قرار داده شده است.

انجام کشاورزی قراردادی در ۱۰۰۰ هکتار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ای کاش سیاست الگوی کشت از دهه ۵۰ آغاز شده بود. اکنون وزیر جهاد کشاورزی به جد پی گیری این کار است و امسال الگوی کشت در مناطق گرمسیر کشور اجرا شد اما برای مناطق سردسیر زمانی ابلاغ شد که تاریخ کاشت را از دست می دادیم.

حسین الهی فر گفت: کار در این خصوص را آغاز کرده ایم و کشاورزان هم استقبال خوبی از کشت قراردادی داشتند. در حال حاضر نزدیک به هزار هکتار در بحث کشاورزی قراردادی کار را انجام داده ایم.

وی با اشاره به اینکه طرح الگوی کشت از مرداد ماه در مناطق سردسیر انجام می شود، افزود: کل اراضی شهرستان بافت ثبت سامانه پهنه بندی و رصد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت با اشاره به کلید خوردن الگوی کشت در سال زراعی ۱۴۰۱ گفت: در این زمینه در بحث زراعی جلو هستیم. با کشت قراردادی استارت کار را زده ایم و مرداد ماه به جد در زمینه کل محصولات ورود می کنیم.

توصیه می شود در کشت باغی کشاورزان به محصولات با نیاز آبی کم مانند گل محمدی، گیاهان دارویی و کشت های گلخانه ای روی بیاورند

وی عنوان کرد: توصیه می شود در کشت باغی کشاورزان به محصولات با نیاز آبی کم مانند گل محمدی، گیاهان دارویی و کشت های گلخانه ای روی بیاورند. با این اقدام می توانیم قبل از ابلاغ طرح، مصرف آب را مدیریت کنیم.

کارشناسان حوزه کشاورزی و آب معتقدند اجرای موفق این طرح می تواند بخش کشاورزی را با رونق و سوددهی روبه رو کند. البته در این خصوص باید نیاز بازار مصرف مورد توجه ویژه قرار گیرد تا کشاورزان بعد از کاشت محصول برای فروش و صادرات آن با مشکل مواجه نشود چرا که این مساله با معیشت کشاورزان در ارتباط است.

هر چند کشاورزان نقش مهمی در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت دارند اما باید توجه داشت که مردم فقط می توانند در کنار مسئولان باشند و بخش مهم و اصلی سیاست گذاری ها به مسئولان برمی گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =