کد خبر: 38848
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
ورزش

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی با بیان اینکه مخالف مستقل شدن کشتی باچوخه نیستم گفت: این ورزش محلی، ریشه‌دار و پرطرفدار نباید زیر مجموعه رشته دیگر قرار گیرد

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علیرضا پسندیده اظهار کرد: هنوز رشته کشتی با چوخه از این نهاد جدا نشده بلکه این فدراسیون مانع رشد هیچ ورزشی نخواهد بود.

وی به درخواست ۱۰ نماینده مجلس برای استقلال کشتی باچوخه از این فدراسیون، توضیح داد: نمایندگان طبق درخواست خود متذکر شدند که این رشته می‌تواند در قالب یک رشته و یا انجمن مستقل فعالیت خود را ادامه دهد. این درخواست در حال حاضر در هیئت رییسه فدراسیون در حال بررسی است. به طور قطع ما به دنبال استقلال این ورزش در قالب انجمن مستقل هستیم ولی اگر کشتی باچوخه به انجمن دیگری ملحق شود نیز موافق این امر نخواهیم بود چرا که استقلال این ورزش زیر سوال خواهد رفت.

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای ثبت ملی این ورزش در فهرست آثار ناملموس چه برنامه‌ای دارید، گفت: در حال حاضر از سوی انجمن‌های مختلف استانی به دنبال ثبت رشته‌های ورزشی و بومی خود خواهیم بود، در این خصوص وزارت میراث فرهنگی متولی این امر به حساب می‌آید. درصدد هستیم تا در این راستا بازی‌هایی که قابلیت ثبت در بخش ملی و بین‌المللی دارند را احصا کنیم. هم اینک کشتی‌های باچوخه، لوچو، آلیش و آشیرما این قابلیت را دارند تا بتوانند در فهرست ملی آثار ناملموس قرار گیرند.

پسندیده بیان کرد: اتفاق مهمی که این دوره در وزارت میراث فرهنگی رخ داده، ایجاد میز گردشگری با همکاری فدراسیون بازی‌های بومی و محلی است و قرار است که در این میز براساس بازی و ورزش سنتی مناطق مختلف کشور، ثبت ملی بازی‌ها را پیگیری کنیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه این فدراسیون برای ایجاد خانه‌های ورزش روستایی، گفت: برای ایجاد خانه‌های ورزش ابتدای هر سال برنامه و هدف‌گذاری لازم را خواهیم داشت. قرار است در صورت تامین اعتبار وزارت ورزش یک هزار و ۶۰۰ خانه ورزش روستایی در مناطق محروم و روستایی با ظرفیت ۲۰خانوار ایجاد شود. تاکنون یک سوم این طرح نهایی شده و در صورت تخصیص اعتبارات دولتی این میزان تعهد را در سال جاری نهایی خواهیم کرد.

به گفته پسندیده هم اینک ۳۸ هزار روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸هزار خانه ورزش روستایی تجهیز و به بهره‌برداری رسیده است.

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در خصوص اجلاس جهانی قومیتی که در ترکیه برگزار خواهد شد افزود: این اجلاس قرار است ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در کشور ترکیه برگزار شود. پسر اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) که ریاست کنفدراسیون ورزش‌های قومی را بر عهده دارد برای حضور در ترکیه به طور رسمی از سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان نیز دعوت کرده است. به طور قطع حضور در این اجلاس می‌تواند زمان مناسبی برای رایزنی با کشورهای منطقه برای توسعه و احیای بازی‌های بومی و محلی ایران باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =