کد خبر: 38801
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
ذبیح الله اعظمی ساردوئی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: علی رغم اینکه امنیت غذایی به حوزه کشاورزی ارتباط دارد بودجه این بخش در مقایسه با سایر بخش‌ها سطح پایین تری دارد و این بخش دیده نشده و مغفول بودجه ۱۴۰۲ است.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی ومحیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز (یکشنبه ۲ بهمن ماه) کمیسیون متبوع خود، گفت: گزارش مقدماتی از سوی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در زمینه کشاورزی، آب و محیط زیست ارائه شد. نام سازمان حفاظت محیط زیست برای اولین بار در تبصره ۸ قید شده و منابع این سازمان رشد داشته اما با در نظر گرفتن تورم ها این منابع تغییری نکرده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با اشاره به اینکه منابع بخش آب نیز وضعیت نامناسبی ندارد و این منابع عمدتا از جیب کشاورزان با فروش آب و سایر مسائل تامین شده است، ادامه داد: اعتبارات بخش کشاورزی در لایحه بودجه سال آینده مناسب نیست این روند این حوزه را به نابودی می‌کشاند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های اصلی کشور بحث آب است و در کنار امنیت غذایی باید به امنیت آب نیز توجه کرد و اگر آب مورد نیاز تامین نشود نمی‌توانیم غذا تولید کنیم، عنوان کرد: علی رغم چالش های پیش رو برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، زهکشی و سایر مسائل مشابه اعتبارات به میزانی اندک است که قابل طرح نیست. در لایحه بودجه منابع برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار تنها در ۲۹ هزار هکتار دیده شده که بسیار اندک است و در جنوب کرمان بیش از ۵۰۰ هکتار زمین تحت کشت وجود دارد.

وی با بیان اینکه عمده اعتبارات لحاظ شده برای نهادهای تحقیقاتی عمدتا برای پرداخت حقوق و دستمزد صرف می‌شود و تنها ۴ درصد منابع برای کارهای پژوهشی مدنظر قرار گرفته است، گفت: سال گذشته بانک کشاورزی به دولت کمک کرد و مقرر شد دولت از محل فروش دارایی های بخش کشاورزی این منابع را جبران کند که این اتفاق صورت نگرفته و بانک کشاورزی برای سال آینده اعتباری برای پرداخت تسهیلات ندارد.

اعظمی با تاکید بر اینکه یکی از لوایحی که دولت بر روی آن بسیار مانور داد اصلاح الگوی کشت بود که به ۴۰ همت بودجه نیاز دارد اما اعتبارات آن با یارانه نان مشترک است و این منابع عملا صرف یارانه نان می‌شود، عنوان کرد: نهاده کشاورزی مانند کود و سم برای کشت‌ محصولات غیر استراتژیک با نرخ آزاد محاسبه می‌شود و کشت سیب زمینی یارانه ای ندارد و میزان تعرفه صادراتی از نیم درصد به ۳ درصد افزایش داده شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی ومحیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتبار احیا و مرمت قنوات اصلا قابل توجه نیست، گفت: علی رغم اینکه امنیت غذایی به حوزه کشاورزی ارتباط دارد بودجه این بخش در مقایسه با سایر بخش‌ها سطح پایین تری دارد و این بخش دیده نشده و مغفول بودجه ۱۴۰۲ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =