کد خبر: 38534
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
ورزش

سرپرست فدراسیون بازی‌های بومی‌محلی و ورزش روستایی با بیان اینکه اگر اعتبارات تامین شود رقابت‌های روستایی را سازماندهی خواهیم کرد گفت: در نظر داریم جام نوروز را در تعطیلات سال نو خورشیدی برگزار کنیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو خورشیدی فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی فعالیت زیادی در زمینه برگزاری رقابت‌های ورزشی و جشنواره‌های فرهنگی دارد که بخش ورزش همگانی و هم قهرمانی را پوشش خواهد داد. در کنار این فعالیت‌ها بحث توسعه و احیای بازی‌های بومی و محلی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. در یک دهه گذشته اقدامات مهمی توسط این فدراسیون و با همکاری وزارت ورزش و جوانان انجام شده است. برگزاری جام خوشه‌چین و جام پرچم برای توسعه ورزش روستاییان و عشایر، ایجاد و احداث خانه‌های ورزش روستایی و در دستور کار قرار گرفتن خانه‌های نشاط و سلامتی از مهمترین این برنامه‌ها است.

علیرضا پسندیده سرپرست فدراسیون بازی‌های بومی محلی و ورزش روستایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح مهمترین برنامه‌های این فدراسیون در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ پرداخت. وی در این گفت وگو با بیان اینکه حضور در نشست کنفدراسیون ورزش‌های قومی یکی از برنامه‌ها ما است اعلام کرد: این نشست در روزهای پایانی بهمن‌ماه در ترکیه برگزار می‌شود و پسر اردوغان از سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و من به عنوان سرپرست فدراسیون برای حضور در آن دعوت به عمل آورده است.

متن کامل این مصاحبه در زیر آمده است؛

انتخابات فدراسیون با اساسنامه جدید برگزار می‌شود

برای برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون ما باید طبق اساسنامه جدید فدراسیون‌ها عمل کنیم. لازمه برگزاری این انتخابات، انتخاب روسای کمیسیون‌های سه‌گانه (ورزشکاران، داوران و مربیان) است. بررسی‌های لازم برای برگزاری انتخابات این کمیسیون‌ها شروع کردیم. بعد از برگزاری انتخابات آمادگی خود را برای نام نویسی به وزارت ورزش و جوانان اعلام می‌کنیم. من در حدود ۲ ماه است که سرپرستی فدراسیون را بر عهده دارم و طبق قانون تا ۶ ماه می‌توانم در این سمت باشم اما تلاشم این است که انتخابات زودتر برگزار شود.

پسر اردوغان برای وزیر ورزش دعوتنامه فرستاده است

اعزام به تورنمنت بین‌المللی خاصی در دستور کار فدراسیون بومی محلی نیست، اما پسر اردوغان که ریاست کنفدراسیون ورزش‌های قومی را بر عهده دارد برای حضور در ترکیه یک دعوتنامه برای سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و من به عنوان سرپرست فدراسیون ارسال کرده است. نشست این کنفدراسیون در روزهای پایانی بهمن‌ماه برگزار می‌شود. حضور در این اجلاس می‌تواند زمان مناسبی برای رایزنی با کشورهای منطقه برای توسعه و احیای بازی‌های بومی و محلی ایران باشد.

دور پایانی و ملی جام پرچم برگزار خواهد شد

مسابقات مینی‌فوتسال روستاییان و عشایر در چند سطح برگزار شده و قرار است دور پایانی و ملی آن در ماه‌های پایانی سال برگزار شود. این رقابت‌ها در سطح روستا، شهرستان و استان برگزار شده و قرار است یک یا ۲ استان میزبان مرحله کشوری آن باشند. همچنین در ماه‌های پایانی سال لیگ هفت‌سنگ زنان و چوب‌کشی مردان برگزار خواهد شد.

مسابقات ورزش روستایی سازماندهی می‌شود

هر ساله و در زمان تعطیلات عید نوروز مسابقاتی به صورت خودجوش در روستاها برگزار خواهد شد. فدراسیون در نظر دارد که این مسابقات را به صورت قانونمند و سازماندهی شده تحت عنوان جام نوروز برگزار کند. البته در جام نوروز تاکید بر روی یک یا چند رشته نیست بلکه در نظر داریم با آمایش سرزمین رشته‌های خاص هر استان یا منطقه را در زمان تعطیلات برگزار کنیم. این رقابت‌ها به دلیل همزمان شدن جام نوروز با ایام مبارک ماه رمضان بعد از اذان مغرب برگزار خواهد شد.

جشنواره اقوام ایرانی در تهران برگزار می‌شود

برای ایام دهه فجر و یوم‌الله‌های پیش رو نیز برنامه‌های فرهنگی و ورزشی زیادی در دستور کار است. یکی از این برنامه‌ها برگزاری جشنواره اقوام ایرانی در یکی از بوستان‌های تهران است. با نهادهای مختلف در این زمینه رایزنی کردیم و هماهنگی لازم نیز با سازمان ورزش شهرداری تهران نیز انجام شده است. در استان‌ها نیز برنامه‌های متنوعی به مناسبت روز مادر و روز پدر برگزار خواهد شد.

خانه نشاط و تندرستی روستا ایجاد می‌شود

از سال ۱۳۹۳ طرحی به نام تجهیز خانه ورزش روستایی در دستور کار قرار گرفته و تا کنون نیز نزدیک به هشت هزار خانه ورزش در روستاهای کشور تکمیل شده است. در نظر داریم که شمار این مکان‌های ورزشی به عدد ۹ هزار تا پایان سال برسد. این طرح با کمک نهادهای مختلف در حالی تکمیل است. یک طرح مکمل دیگر برای خانه‌های ورزش روستایی داریم و آن ایجاد خانه نشاط و سلامتی در روستاها است. در طرح خانه ورزش روستایی ما تملک مکانی نداشتیم اما در خانه نشاط و سلامتی، وزارت ورزش مالک مکان و ما نیز تجهیز کننده آن هستیم. این طرح در مناطق روستایی محروم، مرزی و در معرض آسیب انجام خواهد شد. طرح خانه نشاط در مرحله ابتدایی و جذب اعتبار قرار دارد و در صورت اجرایی شدن می‌تواند یک طرح اقتصادی و زودبازده در ورزش باشد.

البته اجرایی شدن تمام طرح‌های ورزشی در چند ماه پایانی سال به جذب اعتبار بستگی دارد و ما در حال رایزنی برای این کار هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =