کد خبر: 38533
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
زکات

رییس اداره اجرایی زکات در آذربایجان غربی گفت: مودیان زکات در استان طی سال جاری ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که همین امر موجب افزایش قابل توجه زکات پرداختی شده است.

به گزارش روستانیوز، حجت الاسلام تقی مرادپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال مودیان زکات در آذربایجان غربی به ۱۷ هزار نفر رسیده در حالی که این رقم در سال گذشته حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر بود.

وی اضافه کرد: همین رشد مودیان موجب شده تا میزان زکات پرداختی در سال جاری در آذربایجان غربی هم ۴۰ درصد بیشتر شده و به حدود ۹۰۰ میلیارد ریال بگذرد.

رییس اداره اجرایی زکات آذربایجان غربی اظهار کرد: طی سال جاری از محل جمع آوری زکات در استان، ۹۵ درصد آن شامل بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال در راستای کمک به فقرا و تامین معیشت، مشکلات مسکن و کمک به ازدواج نیازمندان در نقاط مختلف هزینه شده است.

حجت الاسلام مرادپور ادامه داد: همچنین حدود ۵۰ میلیارد ریال از زکات جمع آوری شده در راستای برخی زیرساخت ها در روستا هزینه شده است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۳۰ مرکز نیکوکاری در استان در حوزه تخصصی زکات گفت: افزون بر ۳۵۰ نفر روحانی در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی، در حوزه ترویج فرهنگ زکات همکاری دارند.

وی اظهار امیدواری کرد که میزان زکات پرداختی در آذربایجان غربی، تا پایان امسال از مرز یک‌هزار میلیارد ریال بگذرد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی طی سال های اخیر همواره یکی از استان های موفق در حوزه جمع آوری زکات در کشور بوده و امسال هم در جمع ۶ استان برتر قرار گرفته است.

در بین شهرستان های استان هم، مهاباد بیشترین میزان زکات پرداختی را به خود اختصاص داده است.

زکات در آذربایجان‌غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می‌گیرد.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =