کد خبر: 38401
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
آبرسانی

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور اعلام کرد: در اجرای طرح جهادی و نهضت آبرسانی به مناطق محروم، طرح تامین آب ۴۸۰ روستای کشور به اتمام رسید.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد زهرایی روز دوشنبه در حاشیه مراسم چهلمین روز شهادت مدافع امنیت «احمد صالحی» که در مسجد امام علی (ع) دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، افزود: اکنون سازمان بسیج سازندگی برمحرومیت زدایی در روستاها و مناطق حاشیه نشین شهری متمرکز شده است .

وی ادامه داد: برهمین اساس چهار طرح کلان برای محرومیت زدایی از این مناطق برنامه ریزی و به اجرا درآمده است.

زهرایی اظهار کرد: یکی از این طرح ها آبرسانی به روستاها است که در این زمینه برای تامین آب هفت هزار و ۱۳۸ روستا تفاهم با دولت منعقد شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در مدت ۳۰ ماه اجرا می شود، گفت: در اجرای این طرح که ۱۰ ماه از زمان آغاز آن می گذرد شبکه ۴۸۰ روستا تحویل شرکت آبفا کشور داده شد.

زهرایی دومین برنامه کلان بسیج سازندگی در روستاها را اجرای طرح «از آبخیز تا جالیز» عنوان کرد و بیان کرد: امروز یکی از مشکلات روستائیان تامین آب کشاورزی است که این طرح شامل آبخوانداری، آبخیزداری، قنات، استخر و کانال کشی تا سر مزارع است.

وی با اشاره به اینکه این طرح باید در بخش وسیعی از اراضی کشور اجرا شود، افزود: درمرحله نخست اجرای این طرح برای ۱۹ میلیون هکتار باراضی کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی

تفاهم نامه سه ساله امضا شده است.

زهرایی اظهار کرد: قرار است در اجرای این طرح ضمن احیای ۱۴ هزار قنات و استخر ذخیره آب ، پروژه کانال کشی اجدا ث می شود که شمار زیادی از روستاها تحت پوشش آن قرار می گیرند.

وی افزود: اجرای این طرح به توسعه سطح زیر کشت و افزایش تولید و ماندگاری مردم در روستاها و مهاجرت معکوس به روستاها کمک می کند.

بهره برداری از ۱۰ هزار مسکن محرومان تا پایان سال

زهرایی در ادامه یکی دیگر از طرح ها را در حوزه مسکن محرومان دانست و گفت: در همین راستا تفاهم نامه سه جانبه ای با بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی (ره) داشته ایم که برای ساخت ۴۰ هزار مسکن محروم توافق شده است.

وی مدت اجرای این طرح را نیز ۳۰ ماهه دانست و بیان کرد: هم اکنون ساخت بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی مراحل تکمیل را می گذراند که تا پایان سال جاری تحویل خواهد شد.

زهرایی ادامه داد: همچنین یک مصوبه مجلس هم برای جاده بین مزارع و انتقال محصولات به شهرها را داریم که در اجرای این طرح قیر تهاتری گرفته ایم که با این کار ۱۲ میلیون متر مربع آسفالت جاده بین مزارع انجام می شود.

رییس بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه تاکنون هفت میلیون متر مکعب آسفالت جاده های بین مزارع کشور انجام شده است، گفت: در این بخش طرح های مختلفی همچون ساخت نیروگاه های کوچک پنج کیلوواتی و اعطای تسهیلات از تبصره ۱۶ در استان ها و همچنین خوشه سازی محصولات را داریم.

طرح از آبخیز تا جالیز سال آینده در البرز آغاز می شود

زهرایی به عملکرد استان البرز در اجرای پروژه های محرومیت زدایی اشاره کرد و گفت: البرز در پروژه های آبرسانی البرز خیلی خوب عمل کرده است ولی در پروژه از آبخیز تا جالیز در استان های آزمونی اول نبوده زیرا فقط در ۶ استان شروع شده است ولی از سال ۱۴۰۲ که همه کشور تحت پوشش قرار می گیرد البرز هم این طرح را شروع می کند.

وی یادآور شد: در موضوع مسکن هم البرز در تامین زمین برای مددجویان با مشکل روبرو است ولی هر جا زمینی معرفی شود بسیج سازندگی کار را تمام قد جلو برده ضمن اینکه در جاده بین مزارع و در تسهیلات اشتغالزا خوب عمل کرده است.

رییس بسیج سازندگی کشور به موضوع نهضت خدمات مومنانه اشاره کرد و گفت: این نهضت از یک رزمایش با بسته معیشتی شروع شد ولی اکنون ۱۲ خدمت در آن انجام می شود که آزادسازی زندانیان و تهیه جهیزیه برای زوج های نیازمند از جمله آن ها می باشد.

وی افزود: در مدت سه سال از شروع این نهضت ۱۲ هزار زندانی غیرعمد آزاد شده اند ضمن اینکه ۸۰ هزار جهیزیه نیز به زوج های جوان نیازمند اهدا شده است و علاوه بر آن تا عید نوروز ۱۴۰۲ نیز رقم بسیار خوبی تهیه و توزیع جهیزیه و بسته های معیشتی خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =