کد خبر: 38300
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
آرد

استاندار خراسان جنوبی گفت: برای تأمین آرد در هیچ کدام از شهرستان‌های استان مشکلی نداریم و سهمیه اختصاص یافته به خراسان جنوبی در حد مطلوب است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، جواد قناعت، امروز شنبه ۱۷ دی در کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان اظهار کرد: تخصیص سهمیه اضافه به شهرستان‌ها باید قانون‌مند باشد که دچار انحراف نشود زیرا سهمیه آرد اختصاصی بیت‌المال است و باید از آن مراقبت کرد.

وی با قابل تقدیر خواندن پیگیری‌های مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی برای تخصیص سهمیه ویژه به استان، تصریح کرد: درخواست‌های فرمانداران برای تخصیص خارج از سهیمه به دو یا سه برابر تأمین شده اما باید به صورت هدفمند این سهمیه تخصیص یابد.

استاندار با تأکید بر لزوم تقویت نظارت و بازرسی‌ها افزود: منطبق نبودن آمار جمعیت شهرستان‌ها بین مراکز بهداشت و مرکز آمار هم جای سؤال دارد در هر صورت ملاک مرکز آمار است.

به گفته وی؛ کنترل بر توزیع سهمیه آرد از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا وجود هرگونه انحراف اجرای طرح ساماندهی آرد را زیر سؤال می‌برد.

قناعت با اشاره به اینکه برای همه شهرستان‌ها دو نسخه در نظر گرفته شده، اظهار کرد: یک نسخه برای همه شهرستان‌ها واحد و نسخه دوم اختصاصی است لذا ملاحظات هر شهرستان در تخصیص سهمیه اضافی آرد لحاظ می‌شود.

وی بیان کرد: نیازهای هر شهرستان با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری بعد از رصد میدانی مشخص و پیگیری خواهد شد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بر اخذ مجوز استفاده فرمانداران از اطلاعات سامانه نانی نو تأکید کرد و گفت: سیاست دولت، حمایت از نانوایی‌هاست و باید فرمانداران نسبت به سامانه نانی نو اشراف کامل داشته باشند.

وی با تأکید برضرورت افزایش کیفیت نان سنگک در استان، خاطرنشان کرد: تعطیلی‌های غیرمجاز نانوایی‌ها از گلایه‌های شهروندان است که باید فرمانداران، ادارات کل صمت، جهاد کشاورزی و تعزیرات به خوبی نسبت به تخلفات نانوایی‌ها اشراف داشته باشند.

قناعت ادامه داد: اشرافیت فرمانداران بر سامانه نانی نو اهمیت دارد و از طریق سامانه پیامکی می‌توان اخطارهای لازم را به نانواییان داد.

وی گفت: بعد از اخطارها اگر همچنان تخلفات ادامه داشته باشد باید با بازرسی‌های هوشمند، جرایم سنگین اعمال شود چراکه منافع و رفاه مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

استاندار با اشاره به اینکه اقدامات خوبی تاکنون درخصوص اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان در استان صورت گرفته، گفت: ۷۷۰ دستگاه کارتخوان هوشمند با کمک یک بانک در نانوایی‌های استان نصب شده که کار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: طرح نظارت هوشمند بر نانوایی‌ها به نام نانی نو به طور سراسری در کل کشور انجام می‌شود که خراسان جنوبی نیز زیرساخت لازم برای اجرای این طرح را دارد.

قناعت با اشاره به تجهیز مرکز پایش عملکرد نانوایی‌ها و راه‌اندازی سامانه پیامکی عنوان کرد: دولت در خراسان جنوبی روزانه حدود پنج میلیارد تومان و در ماه ۱۲۰ میلیارد تومان یارانه بابت آرد و نان پرداخت می‌کند لذا در کنار خدمات‌دهی به مردم باید جلوی انحراف و ریخت و پاش را بگیریم.

وی یادآور شد: اگرچه اختصاص سهمیه اضافه برای خراسان جنوبی جای تقدیر دارد اما هنر مدیران به خصوص فرمانداران این است که از افزایش این یارانه جلوگیری کنند.

استاندار با بیان اینکه ضعف‌هایی در بخش آمار وجود دارد گفت: آمار و اتصال داده‌ها با هم اهمیت دارد تا بتوانیم تحلیل خوبی از سامانه‌های موجود داشته باشیم.

قناعت افزود: برنامه کاری ماهانه باید در هر نانوایی نصب شود تا شهروندان از آن اطلاع داشته باشند و از تعطیلی‌های غیرمجاز جلوگیری به عمل آید.

وی بر لزوم رعایت ساعت کار مجاز نانوایایان تأکید کرد و گفت: نظم در ساعت پخت نانوایی‌ها باید به صورت جدی رصد شود و باید این موضوع را براساس دستورالعمل‌ها پیگیری کرد.

استاندار تعامل و کار تیمی بین دستگاه‌های متولی را ضروری دانست و افزود: برگزاری منظم، مستمر و هدفمند جلسات حوزه آرد و نان مورد تأکید است که به شکل شهرستانی و استانی باید انجام شود.

وی اقدام معاون اقتصادی استاندار در رصد میدانی وضعیت نانوایی‌ها را قابل تقدیر دانست و تأکید کرد: فرمانداران ضمن رصد و پیگیری و تشدید نظارت‌ها، بازرسی‌های میدانی از نانوایی‌ها داشته باشد.

قناعت با اشاره به وجود برخی صف‌ها در نانوایی‌ها اظهار کرد: وجود برخی صف‌ها طبیعی و مقطعی است اما صف‌های غیرمتعارف باید به صورت میدانی رصد و ریشه‌یابی شود.

انحراف سهمیه آرد نانوایی‌ها نظارت شود

وی، نظارت دقیق بر نحوه توزیع آرد در بین روستاییان و عشایر را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: انتظار است به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع و کمبود آرد، نانوایی ها به طور دقیق رصد شود.

استاندار یادآور شد: مسئله انحراف سهمیه آرد نانوایی‌ها به طور کامل نظارت شود و در همین راستا نحوه توزیع آرد در بخش‌های شهری و روستایی شهرستان‌ها به طور دقیق و کارشناسی باشد.

قناعت با تأکید بر اینکه اولویت، تأمین نیاز مردم است خاطرنشان کرد: در شهرستان‌هایی که کمبود نان جدی است اگر نانوایی‌های منتخبی باشند که بتوانند تمام وقت در طور شبانه روز خدمت ارائه هند امکان تأمین سهمیه آرد وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =