کد خبر: 36857
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
حجت‌الله عبدالملکی

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: خداآفرین در مسیر تبدیل به قطب کشاورزی صادرات‌محور است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، حجت‌الله عبدالملکی صبح یکشنبه در جریان سفر به منطقه آزاد ارس و در حاشیۀ بازدید از مجتمع عظیم کشت و صنعت خداآفرین، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این، چهارمین سفر ما به مناطق آزاد است و هدف بررسی ظرفیت‌های مناطق آزاد وطرح‌های توسعۀ آن است.

وی ادامه داد: خداآفرین به‌عنوان یکی از زون‌های منفصل منطقه آزاد ارس است، به لحاظ کشاورزی و برخورداری از منابع آبی، وضعیت مطلوبی دارد بطوریکه می‌تواند قطب کشاورزی با رویکرد صادرات باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی عنوان کرد: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های قابل ملاحظه‌ای در بخش‌های باغی، تولید محصولات دامی و شیلات رخ داده و با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که در منطقه آزاد وجود دارد، همچنان ظرفیت توسعه فعالیت‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از متولیان این مجتمع و همچنین شرکت‌های فعالِ در این مجموعه درخواست کرده‌ایم تا طرح‌های توسعۀ خود را به‌سرعت اجرایی کنند و در صورت نیاز سرمایه‌گذاران جدیدی ملحق شوند تا طرح‌های بیشتری در منطقه به اجرا درآید.

عبدالملکی با بیان اینکه این منطقه ۲۴ هزار هکتار فرصت برای کشاورزی و صنایع وابسته با هدف تأمین نیازهای داخلی و صادرات و ارزآوری دارد، یادآور شد: با تکمیل زیرساخت‌های حوزۀ آب و برق که در دست اجراست، میزان سرمایه‌گذاری و رونق افزایش خواهد یافت.

وی به مسائل اجتماعیِ حاکم در اراضیِ اجرای این پروژۀ عظیم هم اشاره و اظهار کرد: مسائلی مانند حقوق عرفیِ مردم ساکن در مناطق روستایی منطقه وجود دارد که تاکید شده مورد رسیدگی کامل قرار گیرد تا مردم، به حقوقشان برسند.

مشاور رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: بر اساس بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مهم‌ترین کارکرد مناطق آزاد صادرات است اما این کارکرد در سال‌های گذشته در حد مطلوب عملیاتی نشده است.

وی افزود: در دورۀ جدید، تاکید داریم مناطق آزاد به قطب‌های صادراتی تبدیل شوند که این راهبرد با افزایش تولیدات صادرات محور دنبال می‌شود ضمن اینکه تعقیب می‌کنیم تا مناطق آزاد به مراکز مکش کالا از سرزمین اصلی برای صادرات به خارج از کشور تبدیل شوند تا از این رهگذر فعالیت‌های اقتصادیِ سرزمین اصلی نیز رونق بیشتری بگیرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: لازم نیست همۀ ایران به منطقه آزاد تبدیل شود اما همۀ ایران می‌تواند از ظرفیت مناطق آزاد بهره‌مند شود. با تقویت دیپلماسی اقتصادی و توسعۀ زیرساخت‌های اقتصاد بین‌الملل در مناطق آزاد، می‌توان بستری فراهم کرد تا هر فعال اقتصادی که در سرزمین اصلی کالای صادراتی تولید می‌کند بتواند از مناطق آزاد به راحتی اقدام به صادرات کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =