کد خبر: 36590
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
زعفران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از طرح خرید حمایتی زعفران و تعیین گرید آن خبر داد و گفت: طرح خرید حمایتی زعفران از آبان امسال آغاز و تا ۲ بهمن ماه ادامه دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محمد میری دیسفانی هدف از خرید حمایتی زعفران را جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان عنوان و اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی مشهد بنا به درخواست زعفران‌کاران و بر اساس تکالیف محوله از جانب وزارت متبوع، پس از هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه کشور به نمایندگی از دولت با بهره‌گیری از تجربیات سنوات قبل مبادرت به خرید زعفران نمود. از دیگر اهداف این طرح تداوم تولید این محصول با توجه به اشتغال‌زایی زیاد و انطباق کامل با الگوی کشت اقلیم، عدم رقابت آن با گیاهان زراعی، بهاره و تابستانه‌ در مصرف آب و نیروی کار، همچنین با هدف ارتقاء قیمت این محصول به جایگاهی مطابق شان و ارزش آن در بازارهای جهانی است.

وی افزود: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز خرید فیزیکی و ارائه معرفی‌نامه خود از جانب جهاد کشاورزی نسبت به فروش محصول خود حداکثر معادل مقدار درج شده در معرفی‌نامه اقدام نمایند. اعضاء کمیسیون خرید ضمن بررسی خصوصیات ظاهری در صورتی که بر اساس وضعیت ظاهری و میزان نرمه و شکسته به تایید اولیه کمیسیون برسد، نسبت به تحویل زعفران اقدام و با اخذ نمونه ‌در ۲ بسته مجزا هر کدام پنج گرم جهت ارسال به آزمایشگاه و اندازه‌گیری پارامترهای کیفی اقدام نموده و محصول تحویلی در حضور کشاورز پلمب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بیان کرد: تایید درجه‌بندی زعفران بر اساس نتایج آزمایش و انجام کمیسیون از طریق نظارت نماینده جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، نماینده نظام‌صنفی کشاورزی و انطباق آن با جدول خصوصیات فیزیکی شیمیایی بوده و پس از آن تایید گرید می‌شود.

میری دیسفانی تصریح کرد: زعفران بعد از انجام آزمایشات فیزیکی و شیمیایی و اطمینان از کیفیت آن مستقیما از تولیدکنندگان خریداری شده و پس از بسته‌بندی در کیسه‌های پلاستیکی پنج کیلوگرمی مخصوص طبقه‌بندی پلمب و هر کدام یک بار کد چهار وجهی که بر روی ان تمام مشخصات کمی و کیفی محتوی نایلون را برای خریداران مشخص می‌کند، نصب می‌شود. سپس این کیسه‌ها در انبارهای مخصوص با قفسه‌بندی‌های ویژه و در شرایط دمایی و رطوبتی استاندارد نگهداری می‌شود؛ به گونه ای که تمام اقدامات لازم و مورد نیاز برای خریداری، بسته‌بندی و نگهداری یک کالای صادراتی همزمان مهیا و آماده شده است. طبق دستورالعمل ابلاغی زعفران نگین صادراتی هر کیلو ۴۱ میلیون ۳۵۰ هزار تومان، نگین معمولی(بورسی) هر کیلو ۳۶ میلیون تومان، شبه‌نگین کیلویی ۳۳ میلیون تومان، زعفران پوشال مرغوب نیز کیلویی ۳۲ میلیون تومان، پوشال معمولی کیلویی ۳۱ میلیون تومان و دسته‌ای(دسته‌پیچ) کیلویی ۲۵ میلیون تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی در ارتباط با نحوه تسویه‌حساب با کشاورزان نیز گفت: ۳۰ درصد بهای محصول تحویلی از کشاورزان را برای تامین بخشی از هزینه‌های تولید پس از تامین اعتبار از جانب دستگاه‌های مسئول از طریق چک‌لیست مستقیما به حساب کشاورز واریز خواهد کرد و بهای ۷۰ درصد باقی مانده قیمت محصول نیز به مدت سه ماه نزد تعاون روستایی امانت خواهد ماند اما کشاورزان می‌توانند در صورت انصراف قبل از انقضاء این مدت با پرداخت پول سازمان و هزینه‌های مترتب بر آن تمام محصول خود را باز پس بگیرند و آن را با قیمت دلخواه در بازار به فروش برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =