گوجه

تعیین تعرفه صادرات برای گوجه‌فرنگی باعث شده تا بازار فروش محصول دچار کسادی شده و در این شرایط بسیاری از کشاورزان با مشکلاتی برای فروش تولیدات خود روبرو باشند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی به ویژه گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور محسوب می‌شود و در روزهایی که سرما مانع از تولید گوجه فرنگی در دیگر نقاط کشور می‌شود، استان بوشهر انبوهی از این محصول را تولید می‌کند.

سالانه بیش از ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل در این استان تولید می‌شود که بخشی از این محصول در داخل استان مصرف می‌شود، بخش برای تأمین نیاز دیگر نقاط کشور ارسال می‌شود و بخشی از این محصول نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

صادرات این محصول یک مزیت بسیار مهم برای گوجه‌کاران محسوب می‌شود و بسیاری از کشاورزان با توجه به مزیت‌های صادراتی وارد عرصه کاشت گوجه‌فرنگی می‌شوند.

کشاورزان با وجود افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید از جمله تأمین بذر، نشا، کود، سم، آبیاری، نیروی انسانی و… همه توان و سرمایه خود را در این مسیر به کار می‌گیرند تا بتوانند درآمدی کسب کنند ولی برخی قوانین و مصوبات باعث تغییر در معادلات می‌شود.

تعیین تعرفه صادرات برای گوجه‌فرنگی باعث شده تا بازار فروش محصول دچار کسادی شده و در این شرایط بسیاری از کشاورزان با مشکلاتی برای فروش تولیدات خود روبرو باشند.

تعیین تعرفه چالش جدی صادرات گوجه‌فرنگی

یکی از کشاورزان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عدم توجه مسئولان به مشکلات کشاورزان می‌تواند باعث ضرر و زیان شدید کشاورزان شود و انتظار می‌رود حمایت‌ها به صورت ویژه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

تعرفه سنگینی برای صادرات این محصول تعیین شده و تجار تمایلی برای صادرات این محصول پرهزینه ندارند و همین موضوع باعث بر هم خوردن تعادل بازار می‌شود احمد حیدری که سال‌ها است در عرصه تولید گوجه‌فرنگی مغول به فعالیت است با ابراز نگرانی از وضعیت بازار گوجه‌فرنگی در فصل برداشت بیان کرد: تعیین تعرفه برای صادرات گوجه‌فرنگی باعث افت شدید قیمت شده است.

وی تصریح کرد: وقتی که دولت یک تعرفه سنگین را برای صادرات این محصول تعیین کرده است، تجار تمایلی برای صادرات این محصول پرهزینه نخواهند داشت و همین موضوع باعث بر هم خوردن تعادل بازار می‌شود.

این کشاورز خواستار ورود دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع شد و ادامه داد: دولت باید همین امروز وارد عرصه حمایت از کشاورز شود و ضمن جدیت در خرید تضمینی این محصول، نرخ خرید تضمینی را بالا ببرد.

لزوم خرید تضمینی گوجه‌فرنگی

یکی دیگر از کشاورزان استان بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه برنامه‌ریزی دقیقی برای ورود گوجه‌فرنگی به بازار نشده است و انتظار می‌رود مدیریت بهتری در زمان عرضه این محصول در بازار را شاهد باشیم.

مراد بنافی خواستار خرید تضمینی گوجه‌فرنگی توسط دولت شد و ادامه داد: در صورتی که خرید تضمینی در دستور کار دولت قرار گیرد، کشاورزان می‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند.

وی اضافه کرد: اگر مسئولان حمایت کافی را از کشاورزان نداشته باشند، ضرر هنگفتی نصیب آنها می‌شود و در سال‌های بعد هم قادر به تولید نخواهند بود.

پیگیری مستمر مشکلات گوجه‌کاران

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر از قطب‌های تولید گوجه فرنگی است که در نقاط مختلف استان کشاورزان مشغول فعالیت در این عرصه هستند.

غلامحسین کرمی با اشاره به پیگیری مستمر جهت رفع مشکلات گوجه کاران استان بوشهر اظهار داشت: طی تماس تلفنی امروز با وزیر جهاد کشاورزی خواستار اقدام سریع در ارائه راهکار و رفع مشکل فروش محصول گوجه فرنگی کشاورزان استان بوشهر شدیم.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی برای رفع این مشکل با هماهنگی صورت گرفته روز شنبه رئیس سازمان تعاونی روستایی کشور را به استان اعزام تا تصمیمات لازم و سریع به صورت میدانی در منطقه انجام و تا رفع مشکل ایشان در استان مستقر خواهند بود.‌

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده با وزیر جهاد کشاورزی خرید محصول کشاورزان از طرف سازمان تعاون روستایی می‌بایست در خود مزرعه انجام شود.

پیگیری مشکل کشاورزان در گفت‌وگو با وزیر جهاد

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ارتباط مستمری با کشاورزان و همچنین وزیر و دیگر مسئولان حوزه کشاورزی در سطح ملی و استانی داریم.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: به همراه اعضای مجمع نمایندگان استان بوشهر با وزیر جهاد کشاورزی دیدار کردیم و مسائل و مشکلات کشاورزان را مطرح و خواستار تسریع در حل مسائل و مشکلات کشاورزان شدیم.

وی بیان کرد: امروز نیز مجدداً به صورت تلفنی با ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی مسائل و مشکلات را مطرح کردیم و خواستار افزایش نرخ خرید تضمینی محصول کشاورزان و همچنین افزایش نرخ خرید تضمینی گوجه فرنگی داشتیم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده وزیر کشاورزی برای پیگیری مستمر مسائل و مشکلات کشاورزان تولیدکننده گوجه‌فرنگی خاطرنشان کرد: انتظار این است که با رسیدگی فوری به این موضوع، زحمات کشاورزان به هدر نرود.

وی حذف تعرفه صادرات را بسیار مهم خواند و بیان کرد: در روزهای برداشت گوجه‌فرنگی، وضع تعرفه بر روی صادرات این محصول موجب کاهش شدید قیمت آن شده است و اگر به همین روال ادامه یابد، با ورشکستگی فراگیر کشاورزان روبرو خواهیم بود.

در کنار حمایتی که انتظار می‌رود مسئولان از تولیدکنندگان حوزه کشاورزی داشته باشند، تعیین الگوی کشت که در آن نوع محصول و میزان تولید مشخص باشد، از ضروریات است.

انتظار می‌رود ضمن تعیین الگوی کشت، خرید قراردادی محصولات نیز جدی‌تر دنبال شود تا کشاورزان بدانند چه محصولی را با چه میزان و کیفیتی باید تولید کنند و با چه قیمتی از آنها خریداری می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =