کد خبر: 36067
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶
کشاورزی

دیوان عدالت اداری در حکمی نامه معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی محصولات جالیزی را مغایر قانون دانست و ابطال کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، در روزهای گذشته (پنجشنبه) دیوان عدالت اداری در حکمی دستور معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان را مغایر با ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور دانست و آن را ابطال کرد.

ابطال دستور معاون وزیر جهاد کشاورزی توسط دیوان عدالت اداری

لازم به توضیح است در فروردین ماه امسال عباس عسگرزاده معاون سابق وزیر کشاورزی در نامه‌ای به مقدسی رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولات بازارهای جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشورهای همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور، درخواست ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان را داده بود.

البته در همان زمان هم سخنگوی گمرک ایران گفت: به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، این ممنوعیت به گمرک‌های اجرایی ابلاغ نشد.

وی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات را به افزایش تعرفه عوارض صادراتی تبدیل کند و بر اساس مباحث مطرح شده، محصولات گلخانه‌ای گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود.

گفتنی است در همین رابطه علیرضا قربانی، معاون برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی در مهر ماه امسال نیز گفت: «برای محصولاتی مانند پیاز، سیب زمینی، خیار، خربزه، بادمجان و هندوانه تعرفه‌ها را حداقل صد درصد افزایش می‌دهیم تا صادرات این محصولات از بین برود».

با توجه به اینکه ماده ۲۳ قانون احکام دائم ی برنامه های توسعه کشور می‌گوید وضع هرگونه عوارض یا مالیات بر کالاها ی مجاز و غیر یارانه‌ای و جلوگیر ی از صادرات هرگونه کالا برا ی تنظیم بازار داخل، ممنوع است و دولت تنها در صورت اعطای یارانه مستقیم به کالا می تواند صادرات را محدود کند، باید دید آیا دیوان عدالت اداری این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی را نیز مغایر با قانون می‌داند یا خیر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =