فاطمی امین

وزیر صمت از تدوین سند جامع ماشین‌آلات کشاورزی بر مبنای توسعه صادرات با مشارکت ذی نفعان خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، سید رضا فاطمی امین امروز در پایان جلسه هماهنگی برای تدوین سند جامع راهبردی ماشین‌آلات و تجهیزات بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال در بسیاری از اقلام صنعتی از جمله تراکتور شاهد رشد تولید بودیم، اظهار کرد: هنوز ظرفیت‌های خالی در موضوع ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد. بنابراین تولید و گسترش ماشین‌آلات کشاورزی از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست اینکه به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و در نتیجه ارتقای امنیت غذایی کمک می‌کند و دوم، محور صادراتی آن‌ها است.

وزیر صمت افزود: در سفرهایی که به برخی کشورها داشته‌ایم دیدگاه مثبتی نسبت به تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی ایرانی وجود دارد؛ به طور مثال شرکت تراکتورسازی تبریز با انعقاد قراردادی با شرکت تراکتورسازی بلاروس به تأمین قطعات این شرکت می‌پردازد. راهبرد و رویکرد ما در وزارت صمت نیز این است که به جای صادرات مواد خام و نیمه خام، همچنین محصولات با ارزش افزوده پایین، در این زمینه صادرات‌محور شویم.

فاطمی امین تاکید کرد: بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین برنامه و نقشه راهی برای ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی است که این برنامه با مشارکت ذی‌نفعان این حوزه تدوین می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین مالی برای فروش و ظرفیت‌های خالی، دو مشکل عمده فعالان این بخش است، گفت: تا زمانی که نیاز داخلی به تراکتور و سایر ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی وجود دارد، روی صادرات این محصولات تمرکز نخواهیم داشت.

وزیر صمت با بیان اینکه سال آینده تمرکز در این حوزه بر صادرات ماشین‌آلات کشاورزی خواهد بود، تصریح کرد: امسال به طور عمده در زمینه تأمین نیاز داخل و همچنین باز شدن بازارهای صادراتی برنامه داریم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم سهمیه‌بندی در تخصیص تراکتور را حذف کنیم؛ موضوعی که در سال‌های قبل مشمول نوبت‌بندی بود و رانت و فساد احتمالی را نیز می‌توانست به دنبال داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =