کد خبر: 34963
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
سد زاینده رود

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود با اشاره به سیاست این سازمان در زمینه توسعه گردشگری از سرآب تا پایاب زاینده‌رود، گفت: با توجه به وجود تصفیه خانه فاضلاب، هیچ‌گونه فاضلابی از مجموعه دهکده زاینده‌رود که به دریاچه و حاشیه دریاچه وارد نمی‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، مسعود منتظری امروز (شنبه، ۹ مهرماه) در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه گردشگری اصفهان در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه سازمان عمران زاینده‌رود سال ۶۷ در اصفهان ایجاد شد و سیاست استان این بود تا از فضای زاینده‌رود برای حوزه گردشگری در بخش دولتی و خصوصی فضای لازم را مهیا کند.

وی افزود: در کنار این سیاست با دو مشکل مواجه شدیم و زمانی که سد زاینده‌رود احداث شد، برخی به دنبال گرفتن زمین‌های اطراف دریاچه سد بودند منابع طبیعی به دنبال تثبیت اراضی اطراف سد بود، از سوی دیگر در حاشیه دریاچه‌ها شاهد فرسایش خاک هستیم که ما برای تثبیت خاک پوشش گیاهی و فضای سبز ایجاد کردیم، به همین منظور این سازمان با محوریت استانداری شکل گرفت

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود توضیح داد: ریاست این سازمان شخص استاندار و اعضای آن، مدیر کل منابع طبیعی، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، مدیرکل ارشاد، معاون استاندار و نماینده وزارت کشور است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از مشکلات قانونی به استناد ماده ۸۴ وزارت کشور، این سازمان درنظر داشت تا از اعتبارات دولتی بهره گیرد که البته تاکنون از این اعتبارات استفاده نکرده است، به همین منظور شهردار و فرماندار چادگان به این سازمان ملحق و عضو هیئت مدیره آن شدند.

منتظری با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌هایی برای سازمان تعریف شده و حوزه فعالیت ما در شهرستان چادگان بود، تاکید کرد: با اصلاحیه سیاست‌گذاری، اهداف این سازمان، عمران زاینده رود از سرآب تا پایاب زاینده‌رود است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۷۵۰ ویلا در فاز یک دهکده چادگان وجود دارد که ۵۰ درصد آن مربوط به ارگان‌های دولتی و ۵۰ درصد متعلق به بخش خصوصی است، اظهار کرد: بخشی از درآمد این سازمان از هزینه شارژ و اجاره این ویلاها و بخشی دیگر از طریق سرمایه‌گذاری تامین می‌شود.

کلنگ زنی فاز دوم دهکده زاینده‌رود همزمان با احداث سایت خانواده

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود با تاکید بر اینکه قرار است عملیات کلنگ زنی فاز دو دهکده زاینده‌رود آغاز شود، تصریح کرد: البته فاز دو دهکده درگیر مشکلات حقوقی است که با همکاری منابع طبیعی در حال رفع آن هستیم و با توجه به اینکه دهکده واقع در شهرستان چادگان است، صدور پروانه ویلاها از طریق شهرداری چادگان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در حوزه گردشگری از طریق سازمان عمران زاینده‌رود، تأکید کرد: اگر فاز دو دهکده تفریحی و فرهنگی زاینده‌رود ایجاد شود، زمینه ایجاد اشتغال سبز مهیا خواهد شد.

منتظری در پاسخ به سوال ایسنا، درباره اشتغال ایجاد شده توسط این سازمان، اظهار کرد: فاز اول دهکده تفریحی فرهنگی زاینده‌رود موجب اشتغال مستقیم ۲۴۳ نفر شده که به موازات آن نیز از سوی ویلاداران و مالکان بخش خصوصی نیز زمینه اشتغال غیرمستقیم نیز مهیا شده است.

وی درباره تامین آب شرب دهکده عمران زاینده‌رود، توضیح داد: تصفیه آب آشامیدنی در خود دهکده عمران زاینده انجام می‌شود و آب شرب آن از محل چادگان است.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت فاضلاب‌های این دهکده، تاکید کرد: با توجه به وجود تصفیه‌خانه فاضلاب، هیچ‌گونه فاضلابی از مجموعه دهکده زاینده‌رود که به دریاچه و حاشیه دریاچه وارد نمی‌شود و بعد از تصفیه فاضلاب، پساب آن در فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا به سیاست‌های جدید گردشگری در این سازمان، توضیح داد: سیاست سازمان عمران زاینده‌رود تنها معطوف به رودخانه زاینده رود نیست در حوزه‌‍های میراثی و دیگر جاذبه‌های گردشگری ورود پیدا کرده است، به‌عنوان مثال در شرق اصفهان، کویر و یا احیای خانه‌های قدیمی در روستاها پتانسیل خوبی برای گردشگری دارد.

منتظری ادامه داد: ما امروز باید در حوزه گردشگری به روز باشیم تا حرفی برای گفتن داشته باشیم، به همین منظور به دنبال ایجاد فضا برای گردشگری اقشار کم درآمد با ایجاد سایت خانواده به مساحت ۵.۵ هکتار در فاز نخست دهکده هستیم.

وی توضیح داد: سایت خانواده در قالب کلبه و سکوهای چوبی است که این پروژه نزدیک ۸۵ درصد پیشرفت داشته و در تلاش هستیم به زودی این کلبه‌ها تکمیل شود و همزمان با افتتاح آن ۱۵.۵ هکتار طراحی فاز دوم دهکده چادگان نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود همچنین گفت: در نظر داریم با ایجاد سالن اجلاس در دهکده، در زمان برپایی اجلاس‌های بخش دولتی، موجب جذب گردشگر به این دهکده باشیم.

وی با بیان اینکه نگاه صرف سازمان عمران زاینده‌رود تنها به این دهکده نیست و با گسترش سیاست گردشگری به روستاهای مجاور به دنبال توسعه ‌بوم‌گردی در شهرهای مجاور است.

منتظری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره جذب سرمایه‌گذاران، اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران داخلی برای پروژه‌های این سازمان ورود پیدا کرده‌اند و هتل دهکده نیز از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.

وی همچنین درباره ساخت ویلاها در حریم زاینده‌رود، تصریح کرد: خوشبختانه هیچ ویلای سازمان عمران زاینده‌رود در حریم دریاچه زاینده‌رود قرار ندارد.

توسعه گردشگری سازمان عمران زاینده‌رود در چهار فاز

رئیس هیئت مدیره سازمان عمران زاینده‌رود نیز در این نشست، اظهار کرد: این سازمان برای توسعه گردشگری و تسری آن به خانواده‌های کم درآمد با قیمت پایین برنامه‌ریزی کرده است.

سید هوشنگ قادریان توضیح داد: فاز یک توسعه گردشگری شرکت عمران زاینده‌رود از سراب تا پایاب زاینده‌رود، فاز دوم توسعه گردشگری در استان اصفهان، فاز سوم توسعه گردشگری در استان‌های همجوار و در فاز چهارم توسعه گردشگری در کل کشور است.

وی تأکید کرد: در نظر داریم فاز دوم دهکده تفریحی فرهنگی چادگان متناسب با معماری اسلامی ایرانی و از طریق مناقصه و با گرفتن مشاوره شهرسازی احداث شود.

رئیس هیئت مدیره سازمان عمران زاینده‌رود در پاسخ به سوالی مبنی بر خشکی زاینده‌رود و مغایرت آن با توسعه گردشگری از سراب تا پایاب، تاکید کرد: طی دو سال آینده با انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان، جریان آب دوباره به زاینده‌رود برمی‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =