کد خبر: 34961
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
پوست سبز گردو

رئیس اداره باغبانی جهادکشاورزی نهاوند گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۱ هزار تن گردو در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، علی کمالی‌نژاد با بیان اینکه سالانه صدها هزار تن انواع محصولات باغی و یا کشاورزی از شهرستان نهاوند وارد بازار مصرف داخل و یا خارج کشور می‌شود، اظهار کرد: شهرستان نهاوند قطب اصلی کشاورزی و باغداری استان است که سالانه صدها هزار تن انواع محصولات باغی و یا کشاورزی از آن وارد بازار مصرف داخل و یا خارج کشور می‌شود.

وی با اشاره به با آغاز برداشت محصول گردو از باغات شهرستان نهاوند، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۱ هزار تن گردو در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه شود، گردوی تولیدی نهاوند یکی از باکیفیت‌ترین محصولات تولیدی استان است که به لحاظ طعم و چربی، بازار مصرف خوبی را دارا است.

وی با بیان اینکه نهاوند دومین تولیدکننده گردو در استان است، افزود: از مجموع ۱۳ هزار هکتار باغات موجود در شهرستان، ۳۹۰۰ هکتار آن به گردو اختصاص دارد که عمده آن‌ها در حاشیه شهر نهاوند و روستاهای کوهانی، جهان‌آباد، شعبان و به طور پراکنده در دیگر روستاهای شهرستان قرار دارند.

رئیس اداره باغبانی جهاد کشاورزی نهاوند خاطرنشان کرد: برداشت گردو از اول مهرماه در نهاوند آغاز شده که تا پایان همین ماه ادامه خواهد داشت بنابراین از باغداران انتظار داریم با توجه به وزش باد پاییزی هنگام تکاندن درختان نکات ایمنی را رعایت کنند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار در این زمینه نباشیم.

وی با بیان اینکه گردوی تولیدی نهاوند علاوه بر نیاز مردم شهرستان به دیگر مناطق کشور ارسال می‌شود، اعلام کرد: با توجه به کیفیت خوب محصول شهرستان، علاوه بر تامین مصرف داخلی بخش‌هایی از آن به‌طور مغز خشک به کشورهای همسایه صادر می‌شود که می تواند صرفه اقتصادی این محصول را برای کشاورزان بالا ببرد.

کمالی‌نژاد اصلاح نژادی را یکی از راهکارهای انجام شده برای ارتقای کیفیت محصول گردو عنوان کرد و گفت: افزایش بهره‌وری و میانگین تولید در شرایط فعلی کشور از مهمترین دغدغه‌های ما در حوزه باغداری است که با استفاده از شیوه مدرن باغداری و اصلاح نژاد امکان‌پذیر است.

وی به اقدامات انجام گرفته در راستای اصلاح نژادی محصول گردو اشاره کرد و یادآور شد: به منظور اصلاح نژاد گردو در زمینه‌ سفیدتر شدن مغز و نازکتر شدن پوست گردو تاکنون چندین هزار اصله گردو طی سال‌های گذشته پیوندک زنی و سرشاخه‌کاری شده که با استقبال خوب باغداران روبرو شده است.

رئیس اداره باغبانی جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه تولید گردو نقش خوبی در اشتغال فصلی و اقتصاد شهرستان دارد، اضافه کرد: تلاش ما این است که با همکاری باغداران اصلاح نژادی به‌طور سالانه ادامه داشته باشد و درختان موجود در برابر کرم خراطین که آفت عمده این درخت است مصون شوند تا بتوان کیفیت و کمیت تولید سالانه را افزایش داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اداره جهادکشاورزی رزن، کمالی‌نژاد در پایان تاکید کرد: شهرستان نهاوند در زمینه تولید محصولات باغی از جمله سیب، انواع هلو، شلیل، گیلاس، انواع آلو و آلبالو به در سطح استان دارای رتبه‌های اول تا سوم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =