کد خبر: 34932
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
گردشگری

وجود هزاران جاذبه طبیعی، تاریخی و فرهنگی در حدود هزار روستای گلستان، فرصت مناسب توسعه گردشگری در این سکونت‌گاه‌ها است که با وجود تلاش فراوان برای بهره مندی از این ظرفیت در مسیر توسعه و رونق استان تا رسیدن روستاهای گلستان به جایگاه واقعی خود مسیر طی‌نشده زیادی وجود دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، استان گلستان به سبب ساختار قومیتی و همچنین شرایط جغرافیایی و توپوگرافی از جمله استان هایی محسوب می شود که میزان جمعیت روستایی در آن از جمعیت شهری بیشتر است؛ موضوعی که در صورت برنامه ریزی و داشتن نقشه راه منسجم و مدون می تواند به تحقق توسعه کمک کند.

روستاهای گلستان از جنبه برخورداری از جاذبه های طبیعی و تاریخی در حوزه گردشگری سرشار از فرصت های مستعد هستند و به جهت سکونت بیش از ۱۵ قومیت ایرانی از جاذبه های فرهنگی و صنایع دستی متعددی برای جذب گردشگر برخوردارند.

وجود سنت ها، آداب و رسوم، باورهای دینی مختلف در کنار آثار تاریخی - فرهنگی نظیر کاروانسراها، آب انبارها، بادگیرها، عمارت های تاریخی و همچنین آثار مذهبی روستا مانند بُقاع متبرکه، امامزاده ها،‌ مساجد، کلیساها، سبب شده تا روستاهای گلستان مقصد گردشگری پرطرفداری برای ایران‌گردان باشند.

گردشگری روستایی به همه فعالیت ها و خدماتی اطلاق می شود که دولت ها، مردم و کشاورزان برای تفریح و استراحت گردشگران و جذب آنها در نواحی روستایی ارائه می کنند و این گونه گردشگری شامل گردشگری کشاورزی، گردشگری مزرعه، گردشگری طبیعت، گردشگری فرهنگی و اکوتوریسم است.

کارشناسان معتقدند که شکوفایی همه ابعاد ظرفیتهای روستاهای استان گلستان با همت و برنامه ریزی دولت جهادی سیزدهم میسر است چرا که روستاهای گلستان حرف های زیادی برای توسعه دارند که تاکنون به معنای واقعی شنیده نشده است.

روستاها در گلستان در بخش اقتصاد و فرهنگ استان نقش بسزایی دارند که باید ابعاد مختلف آن را به‌طور تخصصی ارزیابی کرد.

همبستگی، وفاق و حس تعلق روستاییان از مهمترین ظرفیت‌های توسعه مناطق روستایی هر منطقه است و ضرورت دارد ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و اقتصادی روستاها به نحو مطلوب شناخته و شناسانده شود تا از آنها در برنامه‌های توسعه استان به‌خوبی بهره ببریم.

توسعه بومگردی از جمله ظرفیت‌های روستایی گلستان

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برای ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق توسعه مشاغل خانگی در روستاهای استان گلستان تلاش زیادی انجام شده و تلاش می‌کنیم بر اساس مزیت نسبی و شرایط اقلیمی هر روستا مشاغلی با درآمد مکفی در روستاهای این منطقه شکل بگیرد.

عبدالجلال ایری افزود:براساس آخرین سرشماری بیش از ۸۷۱ هزار گلستانی که معادل ۴۶.۶ درصد کل جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

وی افزود : حل مشکلات روستاییان و ایجاد ارزش افزوده برای تولیدات روستانشینان در حوزه های مختلف مانند زراعت، باغداری،‌ صنایع دستی و گردشگری از جمله سیاست های است که به تحقق توسعه پایدار در روستاها جامعه عمل می پوشاند.

وی ادامه داد: برای طرح ریزی مشاغل در روستاها باید ابتدا نیازسنجی انجام شود یعنی ابتدا ظرفیت های روستا و یا اطلاعات دانش آموختگان هر روستا را جمع آوری کرد و بر اساس رشته و سواد تحصیلی آنها مشاغل روستایی را توسعه داد.

ایری ادامه داد: توسعه واحدهای بومگردی از جمله ظرفیت های روستاهای گلستان است که با حمایت های مالی و برنامه ریزی درست، تحقق توسعه استان را عملی می کند

وی گفت: تاکنون از ظرفیت گردشگری روستاهای گلستان به درستی استفاده نشده که بخشی از این عدم توفیق به سبب نبود برنامه ریزی لازم برای تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل و بخشی هم به سبب کارشکنی برخی دستگاه های اجرایی است .

وی به روستای آشوراده اشاره کرد و گفت : این روستا با ظرفیت های بالقوه گردشگری در بخش تاریخی ، طبیعی و دریایی و بومگردی گرفتار سازو کارهای زاید اداری است در حالیکه با رونق گردشگری در این روستا می توان به تکاپوی و رونق مشاغل زیادی در این منطقه امیدوار بود .

توسعه گلستان بدون روستاها به نتیجه نمی‌رسد

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: استان گلستان به سبب ساختار جغرافیایی و اقلیمی خاص خود از جوامع روستایی زیادی برخوردار است و بیشتر جمعیت استان در مناطق وستایی سکونت دارند.

سیدکمال محب‌حسینی گفت: هرگونه برنامه‌ریزی برای توسعه و آبادانی گلستان باید با نگاه ویژه و عملیاتی به روستاهای این استان اجرا شود و توسعه گلستان بدون توجه به ظرفیت روستاها نتیجه ایده آل به دنبال نخواهد داشت.

وی گفت: به عقیده کارشناسان ﺗﻮسعه ﺭﻭﺳﺘﺎﻳی ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﺗﻮسعه ﮐﺸﺎﻭﺭﺯی است و ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ مانند ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎی ﻏﻴﺮ ﺯﺭﺍﻋﻲ، ﺍﮐﻮﺗﻮﺭﻳﺴﻢ، ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺩﺳتی، فعالیت ﻫﺎی ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺍﺯ ﻣﺰﺭﻋﻪ، ﺗﻮسعه ﺯﻳﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ﻛﺎﻟﺒﺪی ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋی را شامل می‌شود.

محب حسینی گفت: بهره برداری از منابع طبیعی، ﺍﺭﺗﻘﺎی ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﻓﻘﺮ، ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﻣﺆﺛﺮ، ﺍﺭﺗﻘﺎی ﺑﻬﺮﻩ ﻭﺭی ﺩﺭ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯی، ﺍﺳﺘﺤﮑﺎﻡ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی ﻭ متنوع ﺳﺎﺯی ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ روستا از جمله مهمترین مولفه های توسعه پایدار در روستاها است.

گردشگری کشاورزی راهکار توسعه روستاها

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان هم به ایرنا گفت : در سال های اخیر توجه و حمایت خوبی از فعالان حوزه گردشگری کشاورزی در استان بعمل آمده است .

یاسر قندهاری ادامه داد: ۲۲ پروانه بهره برداری برای مزارع گردشگری کشاورزی صادر شده و ۱۰۵ پرونده از متقاضیان در دست بررسی قرار دارد.

وی ادامه داد : سال ۹۷ نخستین مزرعه گردشگری کشاورزی در گرگان کار خود را آغاز کرد و یک سال بعد موفق شدیم میزبان نخستین همایش گردشگری کشاورزی در گلستان باشیم.

به‌گفته وی برخی شهرستان ها مانند گنبدکاووس، کلاله و گرگان به سبب تنوع ظرفیت های بخش کشاورزی مانند باغداری، زراعت، پرورش گاو و گاومیش، اسب ، شتر و زنبورداری بیشترین متقاضی احداث مزارع گردشگری کشاورزی را ارائه کرده اند که تلاش داریم بر اساس ضوابط و ملاحظات مساعدت لازم از متقاضیان انجام شود.

قندهاری اظهارداشت : گردشگری کشاورزی از جمله بخش های گردشگری است که ورود به تخصصی به آن نیاز به تغییرکاربری فعالیت پایه نیاز ندارد و متقاضیان با تکیه بر کاربری عرصه با ایجاد ارزش افزوده از طریق گردشگری رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد می کنند.

وی ادامه داد : واحدهای گردشکری کشاورزی گلستان با توجه به توان و ظرفیت داخلی از استقبال خوب گردشگران برخوردار هستند که بعنوان نمونه می توان به بازدید گردشگران از مزرعه توسکا اشاره کرد که این رقم در روزهای پایانی هفته به رقمی معادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر می رسد.

قندهاری گفت : گردشگری کشاورزی یا گردشگری مزرعه یکی از راهکارهای توسعه روستاها و رونق اقتصادی آن‌هاست که بر اساس آن بهبود معیشت، فرهنگ‌ها و ریشه‌های سکونتگاه های کوچک محفوظ مانده و بخش‌های از یاد رفته آن نیز احیا می‌شود.

وی افزود : ترویج این نوع از گردشگری می‌تواند به‌ بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان کشاورز کمک کرده و تجربه‌ای متفاوت برای گردشگران گرفتار در زندگی ماشینی شهرهای بزرگ و صنعتی باشد.

قندهاری به صدور ۱۵۵ پروانه بهره برداری برای اقامتگاه های روستایی خبر داد و گفت : اکثر مناطق روستایی استان به ویژه در جنوب استان از واحد های اقامتی و بومگردی برخودارهستند و تعدادی از روستاهای واقع در مراوه تپه ، گمیشان و کلاله مستقر است.

به گزارش ایرنا، وجود آب و هوای معتدل و مواهب طبیعی و خدادادی جنگل و جلگه و دریا در حوزه گردشگری، محصولات کشاورزی زراعی و باغی از جمله امتیازات منحصر به‌فرد گلستان است که در صورت داشتن برنامه ریزی مشخص می توان توسعه در مسیر دستیابی به توسعه پایدار از آنها بهره زیادی برد.

در سال های اخیر در گلستان هم تلاش ویژه ای برای رونق این صنعت انجام شده و برخی توفیقات بدست آمده اما کارشناسان معتقدند که برای تحقق بهره وری حداکثری باید ملزومات و پیش شرط های بیشتری در توسعه این مزارع گردشگری مد نظر مدیران این بخش باشد.

بیش از ۲۰۰ هزار خانوار بهره بردار در حوزه کشاورزی گلستان در بخش های مختلف مشغول فعالیت هستند که می توان از این ظرفیت ارزشمند برای رونق اشتغال و توسعه اقتصادی استان بهره گرفت.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص گلستان به بخش کشاورزی اختصاص داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =