کد خبر: 34899
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
انگور

دهمین آوردگاه خوشه‌های برتر انگور در قلب درّه جوزان ملایر "خواستگاه جهانی نظام تولید انگور" برگزار شد و با رقابت بیش از ۲۵۰ باغدار، تندیس خوشه‌های برتر به باغداران زحمتکش، خلاق و پرتلاش شهر جهانی انگور اعطا شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا؛ پس از شیوع ویروس کرونا و وقفه چند ساله در برگزاری جشنواره ملی خوشه برتر انگور، امسال همزمان با فصل برداشت انگور این جشنواره در ۲ بخش تحویل خوشه‌ها و اهدای جوایز جشنواره برگزار شد.

ارایه ۲ خوشه بی‌دانه سفید به همراه چوب بالای خوشه، سلامت خوشه، شیرینی و درصد قند، وزن خوشه، رسیدگی رنگ خوشه، درشتی و یکنواختی حبه‌ها از ملاک‌های اصلی شرکت در دهمین جشنواره خوشه برتر انگور بود که با استقبال خوب باغداران از شهرهای و استان‌های انگورخیز کشور مواجه شد.

به گفته دبیر دهمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور، با توجه به برگزاری این جشنواره برای نخستین بار در روستای جوزان، بیش از ۲ هزار نفر در جشنواره شرکت کردند و شاهد استقبال بسیار خوب مردم بودیم.

"اکبر رحیمی" در دهمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور(که شامگاه پنج‌شنبه برگزار شد)، افزود: پس از فراخوان جشنواره، بیس از ۲۵۰ باغدار از استان‌های انگور خیز کشور در بخش مسابقه این جشنواره شرکت کردند که مورد داوری قرار گرفتند.

تندیس خوشه‌های برتر انگور در دستان باغداران پرتلاش ملایری

طراح و مجری جشنواره خوشه برتر انگور با اشاره به حضور باغدارانی از شهرهای خنداب، ابهر، تاکستان و شهرستان ملایر، ادامه داد: پس از اعلام نظر هیات داوران جشنواره سه نفر از باغداران به عنوان نفرات اول تا سوم، سه نفر به عنوان برتر و یک نفر به عنوان تولید کننده سنگین‌ترین خوشه انتخاب شدند و تندیس‌های جشنواره به آنها تعلق گرفت.

رحیمی سلامت خوشه، نداشتن آفت و بیماری، شیرینی و درصد قند، یکنواختی و وزن اوشه را از مهمترین آیتم‌های شرکت در جشنواره برشمرد و گفت: همزمان با جشنواره آئین برداشت انگور نیز برگزار شد.

براساس این گزارش، حسام بیات، احمدرضا سلیمانی و حامد چگینی در بخش باغداران برتر به ترتیب به عنوان‌ نفرات اول تا سوم انتخاب و تندیس جشنواره را دریافت کردند.

همچنین علی صادقی، بشیر بیات و مصطفی مختارجوزانی به عنوان نفرات برتر و یوسف سبزواری نیز به عنوان تولید کننده سنگین ترین خوشه انگور در این جشنواره انتخاب شدند.

اجرای ساز و دهل محلی، حضور هنرمندان مطرح کشوری، اجرای موسیقی سنتی و برگزاری کارناوال شادی در روستا به منظور افتتاح نخستین مرکز باغیاری کشور در روستای جوزان از بخش‌های متنوع این جشنواره بود که به همت شرکت تعاونی پیمان گستر و با همکاری اداره جهاد کشاورزی شهرستان، دهیاری و شورای اسلامی روستای جوزان و بخشداری مرکزی در سطح بسیار مطلوب برگزار شد.

برپایی غرفه‌های سوغات محلی، مشتقات تولید انگور، غرفه‌های صنایع دستی و سبدهایی مملو از خوشه‌های زرین انگور از دیگر بخش‌های جشنواره بود که برای نخستین بار نشان داد روستای جوزان طرفیت‌های و توانمندی‌های ویژه‌ای برای معرفی انگور و کشمش و فرآورده‌های آن دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این جشنواره، با اشاره به اینکه اولین ثبت محصول کشاورزی کشور در سازمان فائو در شهرستان ملایر بود که تحت عنوان "نظام تولید انگور درّه جوزان" در سال ۱۳۹۷ ثبت شد، گفت: این اقدام مسیر همواری را برای شهر جهانی انگور باز کرد.

تندیس خوشه‌های برتر انگور در دستان باغداران پرتلاش ملایری

"ماشالله مرآتی" با اشاره به ظرفیت‌های خوب منطقه درّه جوزان، اظهار داشت: در حوزه انگور و کشمش و باغداری مشکلات جدی داریم و چنانچه چاره‌اندیشی نکنیم، در آینده نزدیک در این حوزه با چالش جدی مواجه خواهیم شد.

وی انگور را با هفت هزار سال قدمت یکی از محصولات باغی مهم دنیا و ایران دانست و گفت: تولید جهانی انگور در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۸ میلیون تُن با سطح زیرکشت هفت میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار بود که در ایران این میزان ۳۳۰ هزار هکتار با تولید سه میلیون و ۳۰۰ هزار تُن است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ایران را نهمین تولید کننده انگور دنیا عنوان و بیان کرد: سطح زیرکشت انگور در استان همدان ۲۱ هزار و ۷۰۰ هکتار با تولید ۴۲۵ هزار تُن است که شهرستان ملایر به تنهایی حدود ۲۵۰ هزار تن انگور با ۱۱ هزار هکتار سطح زیرکشت تولید انگور استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی ۸.۸ دهم میلیارد دلار صادرات تازه‌خوری انگور در دنیا است که مهمترین اقتصاد انگور با حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تُن، در بخش تازه‌خوری است.

مرآتی با بیان اینکه سهم ایران در بخش صادرات تازه‌خوری انگور در حد صفر و بسیار کم است، میزان تولید کشمش جهانی را ۲۵۰ هزار تُن و ۸۰۰ هزار تُن صادرات با ۱.۲ دهم قیمت جهانی عنوان کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان سهم ایران را در صادرات کشمش، ۱۴۳ هزار تُن و ۱۸۸ میلیون دلار و سهم شهرستان ملایر را ۳۷ هزار تُن صادرات عنوان کرد و گفت: چنانچه چالش‌های پیش روی انگور و کشمش را با کمک بخش خصوصی حل نکنیم، با مشکل جدی مواجه می‌شویم.

مرآتی بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه باغداری را ناشی از سیستم کاشت سنتی انگور به صورت خوابیده دانست و افزود: با توجه به کمبود آب در کشور و قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک، ضروری است به سمت استفاده از آبیاری‌های نوین و اجرای طرح فراز حرکت کنیم.

وی سرمازدگی باغات، سرمای زودرس بهاره، تهیه کشمش به روش کاملا سنتی و روش حمل و نقل و نگهداری کشمش را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: باید به سمت بهبود وضعیت تولید فرآوری کشمش برویم و از اینکه کشمش روی خاک خشک شود، خداحافظی کنیم.

مدیر امور باعبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین به ظرفیت‌های خوب کارخانجات فرآوری و بسته‌بندی کشمش اشاره و بر لزوم استاندارد سازی و به‌روزرسانی روش بسته‌بندی و ایجاد صنایع تبدیلی تاکید کرد و گفت: باید به سمت تازه‌خوری و استفاده از ارقام جدید و تجاری برویم و از تک‌بُعدی خارج شویم.

به گفته مرآتی، در سفر اخیر رییس جمهور به استان همدان، تسهیلاتی برای اجرای طرح فَراز پیش‌بینی شد که امیدواریم بتوانیم در این بخش گام‌های خوبی برداریم.

معاون مالی، اداری و پشتیبانی بانک کشاورزی استان همدان نیز اظهار داشت: با توجه به وقوع حوادث و سوانحی که در کمین باغداران، کشاورزان و تولیدکنندگان است و آنها را تهدید می‌کند، نیاز است باغداری و کشاورزان و بخش تولید بیشتر با ما همراهی کنند.

بیاتی افزود: در تمدید تسهیلات بخش کشاورزی با توجه به آسیب‌های متعددی که در سال‌های اخیر همچون سیل، زلزله، خشکسالی، سرما و یخ‌زدگی باغات و مزارع کشاورزی رخ داد، بانک کشاورزی نقش خوبی ایفا کرد.

به گفته وی، در سال زراعی گذشته بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت در بخش تولید و کشاورزی به صورت بلاعوض پرداخت کردیم.

معاون مالی، اداری و پشتیبانی بانک کشاورزی استان همدان ادامه داد: در بخش بند الف تبصره ۱۸ نیز طرح‌های خوبی را اجرا کردیم و بیش از سه هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شد.

به گفته بیاتی، در بخش حمایت از صنایع تبدیلی انگور و کشمش، سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت ۱۰ درصدی به تولیدکنندگان و صنایع تبدیلی بخش کشمش و انگور پرداخت شد.

سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن انواع انگور در شهرستان ملایر تولید می‌شود، شهر ملایر دارای نشان جهانی انگور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =