کد خبر: 34827
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
گردشگری

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: مهرماه پنج جشنواره گردشگری کشاورزی در شهرستان برگزار می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، سیدمهدی میرباقری گفت: مهر ماه برگزاری جشنواره شیره‌پزی سنتی مانیزان، خوشه برتر انگور، جشن برداشت انگور، جشنواره شوریجات سامن و جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق برگزار می‌کنیم.

او افزود: مشارکت مردم به ویژه در جوامع محلی و روستایی، برپایی غرفه‌های فروش محصولات کشاورزی، ایجاد نشاط و شادابی در روستاها، معرفی ظرفیت‌های روستایی در حوزه کشاورزی به عنوان روستاهای هدف گردشگری و جذب و ماندگاری هر چه بیشتر گردشگران را از اهداف مهم برگزاری این جشنواره‌ها برشمرد.

میرباقری افزود: امسال دوازدهین دوره جشنواره شیره‌پزی سنتی هشتم مهر در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به برداشت انگور از تاکستان‌های این شهرستان از ۲۰ شهریور، تصریح کرد : برداشت انگور در ۱۱ هزار هکتار باغ این شهرستان دارای قدمت بسیار طولانی است که از دیرباز کار برداشت انگور، تبدیل آن به سبزه و تهیه دیگر مشتقات انگور، در روستاهای ملایر با برپایی آئین‌هایی همراه است.

میرباقری تاکید کرد : به دلیل تقارن ماه صفر با برپایی جشن برداشت انگور و خوشه برتر، برگزاری این جشنواره به هشتم مهر موکول شد که همزمان با آئین جشن برداشت انگور، جشنواره خوشه برتر نیز در روستای جوزان برگزار خواهد شد.

او بهبود کمی و کیفی تولید محصولات، مدیریت بهتر باغ ها، مبارزه بهتر با آفات و بیماری، تغذیه مناسب، زمان‌بندی بهتر آبیاری باغ‌ها و تشویق باغداران برای افزایش تولید و توسعه باغ‌ها را از جمله مزیت‌های برپایی جشنواره خوشه برتر برشمرد و افزود: امسال دهمین جشنواره ملی خوشه برتر در شهر جهانی انگور برگزار می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به برگزاری جشنواره شوریجات سامن و گردو و بادام روستای علی‌آباد دمق در ۱۴ و ۱۵ مهرماه، گفت: در حال حاضر ۴۲ واحد ترشی و شوری با میزان تولید بیش از ۱۹ هزار تُن و میزان جذب ۱۶ هزار و ۲۲۸ تُن محصول کشاورزی در سامن فعال است.

میرباقری افزود : به دلیل استقرار این تعداد واحد تولید ترشی و شوری در سامن و فعالیت تنها شهرک صنعتی و تخصصی کشاورزی در زمینه تولید ترشی و شوری و رب گوجه فرنگی در این بخش، امسال تصمیم گرفتیم جشنواره شوریجات را در سامن برگزار کنیم.

از سطح زیر کشت چهار هزار و ۵۱ هکتار گردوی بارور با تولید ۱۱ هزار و ۳۶۳ تُن سالانه در شهرستان ملایر، حدود ۲۵ درصد از گردوی تولیدی این شهرستان در روستای علی‌آباد دمق تولید می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر سطح زیر کشت بادام این شهرستان را سه هزار و ۲۵۵ هکتار با میزان تولید پنج هزار و ۶۰۲ تُن عنوان کرد و افزود: یک‌هزار و ۹۶۱ هکتار با میزان تولید سه هزار و ۱۹۹ تُن از این میزان بادام دیم و یک‌هزار و ۲۹۴ هکتار با میزان تولید ۲ هزار و ۲۴۸ تُن بادام آبی است که ۱۱۰ هکتار با میزان تولید ۶۰ تُن مربوط به روستای علی‌آباد دمق است.

میرباقری سطح زیر کشت گردوی بارور روستای علی‌آباد دمق را ۳۳۴ هکتار با میزان تولید بیش از یک‌هزار تُن در سال عنوان و بیان کرد: اهالی روستاها و جوامع محلی به صورت خودجوش در برپایی این جشنواره‌ها مشارکت دارند و امیدواریم بتوانیم از این طریق میزان درآمد کشاورزان را ارتقا دهیم.

به گفته وی گردشگری کشاورزی به عنوان راهکاری مهم برای رشد و توسعه روستاها، دارای اهمیت بالایی است و عاملی اثرگذار بر رشد اقتصادی کشاورزی، ارتقای سطح درآمد و جذب گردشگران است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه توانمندی هر روستا و منطقه در حوزه گردشگری کشاورزی و متناسب با آن منطقه احصا و شناسایی شده است، گفت: گردشگری کشاورزی شکل جدیدی از گردشگری است که در تلاش هستیم متناسب با فصل تولید محصول و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، سفر را به تجربه‌ای شیرین و ماندگار برای گردشگران و مسافران تبدیل کنیم.

شهرستان ملایر به عنوان شهر جهانی انگور، دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش کشاورزی است که جشنواره شیره پزی سنتی آن در روستای هدف گردشگری مانیزان سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی ایران ثبت ملی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =