کد خبر: 34720
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
مدیرکل اوقاف و امورخیریه یزد

مدیرکل اوقاف و امورخیریه یزد از ثبت ۱۹۸ مورد وقف طی سال جاری در استان خبرداد و گفت: به طور متوسط هر ۹ روز یک وقف جدید در استان به ثبت می‌رسد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، حجت الاسلام حسین زارع زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۷۴ درصد موقوفات استان در حوزه کشاورزی است، تصریح کرد: مساحت موقوفات استان به نسبت برخی استان ها پایین است به گونه‌ای که ۳۴ درصد موقوفات کمتر از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای دریافت اسناد مالکیت موقوفه‌های استان اظهار داشت: در یکسال گذشته ۶۳۳ جلد سند اولیه برای موقوفه ها دریافت شده و ۵۱۷ جلد سندهای دفترچه ای نیز به سند تک برگ تبدیل شده است که از این نظر یزد رتبه چهارم کشور را دارد.
زارع زاده اختصاص اعتبار مشخص برای سند دار کردن موقوفات در جریان سفر رئیس جمهور به استان را از رویدادهای مهم حوزه وقف استان عنوان کرد و یادآور شد: زمینه دو میلیارد تومان جذب شده است و در ۶ ماهه اول امسال ۴۲۶ سند اولیه دریافت و ۳۷۰ جلد سند نیز تعویض شده است، این تعداد در سال های گذشته جمعا ۶۵۰ جلد سند بوده که برای امسال برآورد می شود، یک هزار و ۷۰۰ جلد سند مالکیت برای موقوفات تا پایان سال دریافت شود.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد در ارتباط با جمع آوری اسناد وقفی نیز گفت: بخشی از وقف نامه ها در منازل و نزد مردم نگهداری می شود و به هر علتی تحویل اوقاف نشده است، لذا در این زمینه ۲ آسیب وجود دارد که اولا ممکن است این سندها که برخی جزو آثار تاریخی و ارزشمند از حیث سند است به دلیل نگهداری در شرایط غیراستاندارد، ممکن است که از بین بروند و همچنین این اسناد، به دلیل وقفی بودن در جایی ثبت نمی شود و لذا با از بین رفتن سند، ممکن است ملک از وقفیت خارج شود.
زارع زاده با بیان اینکه در تیرماه امسال ۱۹۹ برگ اصل و روتوش وقف نامه ها برای نگهداری به سازمان اوقاف ارسال شده است، افزود: هم اکنون ۳۶۰ پرونده در این زمینه در جریان است و هر چند تلاش می شود تا بدون تشکیل پرونده و از طریق دوستانه حل و فصل شود اما در پاره ای از موارد ناچار به تشکیل پرونده می شویم که حدود ۱۵ درصد پرونده ها در خصوص اثبات وقفیت است.
وی ادامه داد: موقوفات ثبت نشده متعددی در مناطق روستایی استان وجود دارد به همین منظور طرح شناسایی موقوفه ها به صورت روستا به روستا در برخی شهرستان ها مثل اشکذر آغاز شده و در یک سال اخیر ۶۷ موقوفه انتفاعی و ۷۴ موقوفه منفعتی شناسایی شده است.
زارع زاده رویکرد اوقاف را بر واگذاری امور موقوفات به مردم دانست و افزود: در این زمینه طرح امین موقوفه در کشور رقم خورده که در استان یزد نیز در حال اجراست و برای بیش از ۱۰۰ نفر احکام مربوطه صادر شده است.
وی همچنین یادآور شد: در یک سال اخیر ۶۱۶ سند اجاره جدید تنظیم و ۴۳۲۹ سند اجاره تجدید شده است و برای حل مشکلات مردم در راستای اراضی وقفی که بدون مجوز اوقاف ساخت و ساز انجام شده نیز در یک سال اخیر ۱۷۵ مجوز صادر شده است.
زارع زاده ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد ساخت و سازهای حوزه مسکونی در استان غیرمجاز است، با حداقل ۳۵ درصد پذیره و قیمت ملک، سند اعیانی آن صادر می شود و لذا مردم باید اجاره عرصه را به اوقاف بپردازند.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد در خصوص اجرای پروژه های عمرانی در استان نیز گفت: در یکسال گذشته ۲۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان در بقاع متبرکه استان، پروژه های عمرانی در قالب ۳۷ طرح در ۴۰ بقعه استان اجرا شده، که شاخص ترین آنها در امامزاده قاسم ساغند، امامزاده جعفر یزد و امامزاده عبدالله بافق اجرا شده است.
زارع زاده طرح های در دست اجرا در حوزه سرمایه گذاری را ۹ پروژه فعال و ۴ پروژه آماده افتتاح عنوان کرد و افزود: در دهه وقف هفت پروژه در حوزه تجاری و مسکونی کلنگ زنی می شود.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد سند دارن کردن موقوفات و سرمایه گذاری در حوزه وقف را دو اقدام شاخص این نهاد در سال جاری بیان کرد و گفت: ۱۴ پروژه با سرمایه گذاری ۲۱ میلیاردتومان اجرایی شده یا در دست اقدام است.

استان یزد ۱۴ هزار و ۴۷۳ موقوفه و ۴۵ هزار و ۴۳۴ رقبه وقفی دارد که از حیث تعداد موقوفه رتبه پنجم و از نظر تعداد رقبات رتبه دهم کشور را داراست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =