آبرسانی

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کمبود اعتبارات متاسفانه باعث کندی طرح بزرگ جهاد آبرسانی در این استان شده که انتظار می‌رود اعتبارات ویژه برای این طرح بزرگ ملی به منظور امیدآفرینی در بین مردم تامین شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، حسین مدرس خیابانی روز پنجشنبه در حاشیه یازدهمین جلسه قرارگاه جهاد آبرسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اولویت نخست سیستان و بلوچستان آب بوده و مهترین موضوع ما آبرسانی به روستاهای این استان است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر اینکه اقداماتی در سیستان و بلوچستان توسط شرکت آبفا، گروه های جهادی و خیران انجام شد چند وقتی است که طرح جهاد آبرسانی به صورت ملی و سراسری توسط وزارت نیرو تعریف و در سراسر کشور بویژه در این استان آغاز شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه این استان سهم قابل توجهی از طرح جهاد آبرسانی با حدود ۲ هزار روستا را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: قرارگاه جهاد آبرسانی در سراسر کشور آغاز شده و در استان سیستان و بلوچستان نیز با مشارکت چند دستگاه از جمله آبفا استان مدیرکل امور روستایی استانداری، مدیرکل بنیاد مسکن و تمام دستگاه‌هایی که ذیربط در آبرسانی به روستاها هستند، تشکیل شده است.

وی افزود: امروز یازدهمین جلسه قرارگاه جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان در محل استانداری برگزار شد که با وجود تمام فراز و نشیب‌هایی که ما در مراحل مختلف داشتیم از جمله هماهنگی بین دستگاه‌ها، تهیه نقشه‌ها، تامین لوله و هماهنگی با پیمانکاران بود تا به امروز از مجموع ۲ هزار روستای طرح جهاد آبرسانی؛ آبرسانی به ۱۲۸ روستا آغاز شده که آبرسانی به ۱۰۱ روستا به اتمام رسیده و ۲۷ روستا هم در حال اتمام است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همچنین ۷۰۳ کیلومتر خطوط انتقالی که بین شهرها در قالب قرارداد جهاد آبرسانی بود انجام شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های سال ۱۴۰۱ تقریبا ۳۰ درصد اهداف این طرح بزرگ ملی در این استان تحقق پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: اما آن چیزی که در طرح جهاد آبرسانی حائز اهمیت است اینکه مجری طرح تدارکات لازم از جمله تامین پیمانکار، تجهیز کارگاه و تامین لوله این طرح را دیده بود اما اکنون به دلیل عدم تامین منابع لازم اجرای این طرح با کندی روبه رو شده است.

مدرس خیابانی ادامه داد: حتی لوله اجرای طرح جهاد آبرسانی از کارخانجات سیستان وبلوچستان تامین شد که به تبع این طرح ملی، کارخانجات این استان نیز فعال شدند ولی متاسفانه اکنون بخشی از مطالبات عمده پیمانکاران پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: می‌توان گفت که روند طرح جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان به دلیل کمبود اعتبارات کند شده است و باید هر چه سریعتر منابع لازم به این طرح بزرگ ملی تزریق شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به نظر می‌رسد که در توزیع اعتبارات طرح ملی جهاد آبرسانی باید تجدید نظری صورت گیرد دلیل آن هم این است که توزیع اعتبارات به تساوی بین همه استان‌های کشور در مرکز انجام شده در حالی که سهم این استان از این طرح ملی حدود ۲۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: تا جایی که اطلاع داریم برخی از استان های کشور که حجم آبرسانی کمتری هم دارند اما منابع مالی خوبی به آنها تخصیص داده شده و مشکلی ندارند اما استان سیستان و بلوچستان به دلیل وسعت و شرایط خاص که در خشکسالی بسر می‌برد و عدم آورد رودخانه هیرمند در منطقه سیستان که شاید ضروری‌ترین استان کشور است برای جهاد آبرسانی در حال حاضر با کمبود اعتبارات روبه رو است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: از دستگاه های مربوطه درخواست می شود که با توجه به اینکه در سیستان و بلوچستان تمام مقدمات و الزامات طرح جهاد آبرسانی با حضور همه دستگاهها شروع شده کمک کنند تا تامین اعتبارات آن سرعت پیدا کند تا این ۲ هزار روستا که در برنامه داریم که باعث امید آفرینی در بین مردم سیستان و بلوچستان هم شده به اتمام برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =