کد خبر: 34651
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
اشتغال روستایی

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ به ازای هر نفر اشتغال‌زایی ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل روستایی و عشایری پرداخت می‌شود، گفت: از سال ۹۶ تا به امروز در استان بالغ‌بر۳۰۴ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل روستایی و عشایری پرداخت‌شده است و در حال حاضر میزان اعتبار مانده به‌اضافه منابع بازپرداختی بالغ‌بر ۱۹۶ میلیارد تومان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محمدمهدی رحیمی اظهار کرد: قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری سال ۱۳۹۶ با استفاده از منابع از صندوق توسعه ملی به تصویب مجلس رسید و پس از مدتی دستورالعمل اجرایی آن نیز ابلاغ شد. هدف از تصویب این قانون جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، تثبیت جمعیت روستاها، ایجاد تحول در روستاها، تقویت اقتصاد روستاها و ایجاد اشتغال بود.

وی ادامه داد: به‌جز دامداری و کشاورزی به تمام مشاغل تولیدی در روستا به‌شرط رعایت سرانه اشتغال تسهیلات مشاغل روستایی و عشایری اعطا می‌شود.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ به ازای هر نفر اشتغال‌زایی ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل روستایی و عشایری پرداخت می‌شود؛ برای مثال اگر فردی برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی داشته باشد، می‌تواند ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.

وی اعلام کرد: از سال ۹۶ تا به امروز در استان بالغ‌بر ۳۰۴ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل روستایی و عشایری پرداخت‌شده است و در حال حاضر میزان اعتبار مانده به‌اضافه منابع بازپرداختی بالغ‌بر ۱۹۶ میلیارد تومان است. بانک‌های توسعه تعاون، کشاورزی، پست‌بانک و صندوق کارآفرینی امید جزو چهار بانکی هستندکه این تسهیلات را اعطا می‌کنند. این تسهیلات حداکثر ۲ سال تنفس و مشارکت دارد و بازپرداخت آن ۵ ساله و سود آن ۶ درصد است.

رحیمی اضافه کرد: فرد پس از دریافت تسهیلات و تعهد اشتغال ‌زایی، تا پایان بازپرداخت خود مورد پایش و رصد قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ملاک حفظ اشتغال لیست بیمه تأمین اجتماعی است، اشاره کرد: باید تعداد افرادی که در لیست بیمه تأمین اجتماعی هستند با تعداد افرادی که برای اشتغال‌زایی متعهد شدند برابری داشته باشد؛ اگر انحراف داشته باشد بر اساس شیوه‌نامه نظارت مشمول ماده ۲ این شیوه‌نامه بسته به نوع انحراف مشمول جریمه خواهند شد و شاید جرائم بانکی نیز شامل آن شود.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین تشریح کرد: دستگاه‌هایی نظیر سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، ارتباطات و اداره کل ورزش و جوانان طرح‌ها را معرفی می‌کنند. سایر دستگاه‌ها نیز اگر طرحی داشته باشند که در این رسته‌های اولویت‌دار مشاغل روستایی بگنجد متقاضیان را به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی معرفی می‌کند و متقاضیان برای اخذ تسهیلات از سوی اداره کار، تعاون و رفاه به بانک معرفی می‌شود.

وی در خصوص فرآیند دریافت تسهیلات گفت: فرد از طریق دستگاه اجرایی مربوطه، طرح اشتغال‌زایی خود را ارائه می‌کند و بررسی اولیه در آن دستگاه صورت می‌گیرد، پس‌ازآن طرح به کمیته فنی استان معرفی می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: دستگاه متولی یا معرفی کننده طرح، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل روستایی استانداری و سازمان برنامه‌وبودجه ازجمله اعضای کمیته فنی هستند که این کمیته در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر است. طرح در این کمیته موردبررسی قرارگرفته و در صورت تصویب به بانک معرفی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: رسته‌های اولویت‌دار تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری در بخش صنعت شامل پوشاک، کفش و مصنوعات چرمی، مبلمان و مصنوعات چوبی، فرش دستبافت و دست بافته‌ها، ساخت ماشین‌آلات و ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی، فرآوری محصولات معدنی کوچک‌مقیاس، بازیافت و صنایع‌دستی است.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اعلام کرد: بوم‌گردی، خدمات تخصصی و فنی مهندسی کشاورزی، دامپزشکی و گیاه‌پزشکی، خدمات حمل‌ونقل و لجستیک، خدمات بازرگانی، بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی، فناوری اطلاعات، خدمات ورزشی و خدمات مدرن سازی تعمیر ماشین‌آلات و ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی نیز ازجمله رسته‌های بخش خدمات مشاغل روستایی و عشایری هستند.

رحیمی در پایان اظهار کرد: رسته‌های بخش کشاورزی نیز شامل زعفران و گیاهان دارویی، سردخانه و نگهداری محصولات، پرورش دام سبک و سنگین، پرورش و فرآوری طیور و زنبورعسل (غیر از مرغ گوشتی و تخم‌گذار)، شیلات و آبزیان، صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی، محصولات گلخانه‌ای، کشت نهال و بذر و بسته‌بندی میوه، سبزی، نان و ادویه و خشکبار صادراتی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =