کد خبر: 34329
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
گندم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به نزدیکی نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده به قیمت جهانی می‌توان گفت که نرخ منصفانه‌ای اعلام شده اما تاخیر دو ماهه دولت برای اعلام قیمت جای گلایه دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از خانه ملت، علیرضا عباسی در خصوص مصوبه شورای قیمت گذاری دولت مبنی بر تعیین قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جدید (۱۴۰۱ - ۱۴۰۲)، گفت: در مجلس قانونی تحت عنوان اصلاح شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی مصوب کردیم، ابتدای کار وزیری غیر از وزیر جهادکشاورزی رئیس این شورا بود که با اصلاح قانون وزیر جهادکشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری تعیین شد تا شاهد مدیریت واحدی در تصمیم‌گیری‌های این حوزه باشیم. از سوی دیگر با اصلاح قانون، نماینده تولیدکنندکنندگان به عنوان ذی نفع در این شورا حضور دارد تا از حقوق خود دفاع کند. همچنین مصوب شده که قیمت‌ها تا پایان تیرماه هرسال اعلام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: سال گذشته با بحرانی که در دنیا در زمینه تولید و فروش گندم، غلات و دانه‌های روغنی رخ داد شاهد جهش قیمت بودیم، به نوعی که هر تن گندم با قیمت بیش از ۵۰۰ دلار هم به فروش رسید. ما در این میان می‌بایست قیمتی را در داخل برای گندم تعیین می‌کردیم که به قیمت جهانی نزدیک باشد تا هم کشاورز راغب به تولید باشد و هم انگیزه لازم برای فروش گندم به دولت داشته باشد و گندم قاچاق نشود و از سوی دیگر کشاورز گندم خود را به دادمدار نفروشد که در مسیر غذای دام استفاده شود.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری مشکلاتی که سال گذشته برای گندم کاران به وجود آمد، اظهار کرد: متاسفانه سال گذشته از ۱۲ میلیون تن نیاز داخلی گندم، حدود ۸ میلیون تن گندم وارد کردیم یعنی تولید در داخل تحت شعاع قرار گرفت. قیمت ۱۰ و هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده سال قبل به همراه هزار تومان تشویقی برای کشاورزان سبب شد تا دولت امسال ۷ و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خرید کند. در واقع ۴ و نیم میلیون تن خریداری دولت به ۷ و نیم میلیون تن تبدیل شد.

عباسی تصریح کرد: این نشان می‌دهد که اگر ما قیمت‌ها را درست و به موقع تعیین کنیم، کشاورزان داخلی راغب به تولید و فروش گندم خود به دولت هستند اما گاهی کج سلیقی‌هایی را شاهد هستیم به نوعی که قیمت به موقع اعلام نمی‌شود. اگر قیمت‌ها تیرماه اعلام شود یعنی زمانی که کشاورزان هنوز فرصت برای برنامه‌ریزی کِشت خود دارند، می‌توانیم شاهد تغییر این مسیرها به سمت خودکفایی باشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: سال گذشته دولت قیمت ۱۰ و هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم گندم به همراه هزار تومان تشویقی اعلام کرد، اما قیمت جهانی تا ۱۴هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم افزایش یافت. با اتفاقاتی که سال گذشته افتاد و توافق روسیه و اوکراین برای صادرات گندم، قیمت جهانی گندم به حدود ۳۰۰ دلار رسیده است و با دلار ۳۰ هزار تومان این رقم حدود ۹ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم رسیده است لذا قیمتی که دولت برای امسال اعلام کرده، قیمت خوبی است.

عباسی افزود: قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان با هزار و ۵۰۰ تومان تشویقی یعنی ۱۳ هزار تومان که شورای قیمت گذاری دولت اعلام کرده است به تولید در کشور کمک می‌کند. البته ممکن است از الان تا موقع برداشت گندم، تورم ۱۰ تا ۲۰ درصدی در دنیا داشته باشیم اما باز رقم اعلام شده ما نزدیک به رقم جهانی خواهد بود. کشاورزان هم قطعا راغب می شوند تا گندم خود را به دولت بفروشند.

وی معتقد است: اگر ما بتوانیم تولید گندم را افزایش دهیم، در سال آینده به سمت خودکفایی پایدار پیش خواهیم رفت. البته سال های قبل خودکفایی در تولید گندم را داشتیم، سال‌هایی در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم اما پایدار نبود و باز به سمت واردات رفتیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با مولفه های مورد نیاز باید به خودکفایی پایدار برسیم، یکی از مولفه تعیین قیمت درست و به موقع است البته دولت تاخیر دو ماهه در اعلام قیمت داشت که جای گلایه دارد اما این تاخیر نسبت به دولت قبل کمتر بود و قیمت منصفانه اعلام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =