کد خبر: 34289
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
گردشگری روستایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کشورهای مختلف به حوزه گردشگری بخش کشاورزی توجه ویژه دارند، اما خراسان جنوبی با توجه به داشتن ظرفیت‌های بسیار در حوزه کشاورزی از این نعمت گردشگری محروم مانده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، مهدی جعفری امروز شنبه ۱۹ شهریور در جلسه تبیین نظام مسائل شناسی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی نیازمند اقدام هماهنگ هستیم و از جزیره ای عمل کردن پرهیز شود.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به نظام اعتباری و بانکی استان گفت: بانک‌ها فعالیت هایی در حوزه کشاورزی دارند اما از این فعالیت‌ها کسی اطلاع ندارد و باید ردیف‌های مختلف بانک‌ها به مردم اطلاع رسانی شود.

وی درخصوص نظام بهره وری آب تصریح کرد: این موضوع در استان بسیار اهمیت دارد تا اجرایی شود و اگر توجه نشود روی معیشت و اقتصاد مردم استان تاثیرگذار خواهد بود و اگر آب نباشد روستاها خالی از سکنه خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه به نظام بازاریابی و بازاریابی باید توجه شود، گفت: در حوزه گردشگری متاسفانه به بخش کشاورزی در استان هیچ توجهی نشده است در صورتی که در کشورهای دیگر به سمت کشاورزی گردشگری حرکت کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیاری در زمینه کشاورزی گردشگری وجود دارد و متاسفانه در حوزه اقتصاد خُرد تولید در روستاها توجه کافی نداشته‌ایم و باید برای آن فکری اندیشیده شود و هر دستگاه اجرایی یک قسمت کار را بر عهده بگیرد.

شناسایی پتانسیل‌های آموزش بازاریابی محصولات عشایر

محمدابراهیم ابراهیمی، سرپرست امور عشایر خراسان جنوبی نیز گفت: برای کمک به جامعه عشایری خراسان جنوبی اجرای پنج طرح ایجاد کانون خودجوش، ایجاد سفره مرتع پایدار برای دام های عشایر، شناسایی پتانسیل‌های آموزش بازاریابی، توجه به بازاریابی محصولات عشایر و افزایش بهره وری دام عشایری در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار خانوار در جامعه عشایری استان خراسان جنوبی وجود دارد، بیان کرد: ۸۰ درصد از جامعه عشایری خراسان جنوبی در نقاط مرزی و ۲۰ درصد از این افراد در مناطق غیرمرزی استان ساکن هستند.

وی با بیان اینکه در سنوات قبل یک تعامل خوبی با بسیج صورت گرفته بود، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار خانوار عشایری در استان خراسان جنوبی با بسیج همکاری متقابلی دارند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه اثربخش ترین جامعه سیاسی دخیل در کشور عشایر هستند، افزود: ولایت پذیری این جامعه ثابت شده است و به عنوان مرزبانان گمنام در مرزهای جمهوری اسلامی مشغول به پاسداری و مرزبانی هستند.

سرپرست امور عشایر خراسان جنوبی به مشکلات جامعه عشایری استان اشاره کرد و گفت: ارز ترجیحی و خشکسالی و مرمت راه های عشایری و شناسایی دام و طیور و هزینه های تولیدی از مهم ترین مشکلات این جامعه غیور در استان محسوب می شود.

وی در خصوص ایجاد منابع آبی پایدار برای جامعه عشایری خراسان جنوبی تصریح کرد: در این راستا سه پروژه در دست اجرا قرار دارد و ۱۰ پروژه پژوهشی با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان در این زمینه تهیه شده است.

مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاران صنعتی ایجاد شود 

عباس جرجانی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در بخش گردشگری معدنی خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: برای جذب سرمایه گذاران به استان باید مشوق‌های بسیاری ایجاد کنیم و تنها با راه آهن این مشکل در استان حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: تنها استانی هستیم که پیله وران را تعیین تکلیف کرده ایم اما به یک عامل زخم تبدیل شده است و باید کارت های پیله وری اصلاح شود و این بزرگترین مشکل در بحث مرزنشینی است.

جاجانی در خصوص صنایع تبدیلی معدن در استان گفت: یکصد طرح در این زمینه تهیه شده است و این موضوع به جذب سرمایه گذار و ایجاد مشوق های لازم در این زمینه در استان است و با راه آهن هم مشکل ما در جهت جذب سرمایه گذاری حل نمی شود.

وی با بیان اینکه هزینه برق استان نباید با استان‌های دیگر برابری کند، ادامه داد: باید قیمت برق در استان کاهش یابد و متاسفانه هزینه جا به جایی معادن استان از هزینه فروش آن بیشتر است.

مدیرکل صمت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روی زیرساخت ها هیئت های اندیشه ورز کار کنند، گفت: مشوق های جذب سرمایه گذاران در استان تهیه و ایجاد شود و معافیت های مالیاتی تاثیری روی این موضوع ندارد.

وی بیان کرد: در خصوص بحث فرآوری محصولات معدنی فعالیت های بسیاری داریم و در تولیدات استان با مشکلی رو به رو هستیم و آن عدم وجود گروه های بازاریابی در استان است که تنها کار فروش را بر عهده دارند و انتظار داریم یک گروه در این زمینه تنها برای فروش محصولات استان جذب کنیم و این یک ایراد است.

جرجانی به لزوم به کارگیری فارغ التحصیلان رشته آی تی در استان اشاره کرد و گفت: فضای مجازی و تولید نرم افزار و دانش یکی از مهم ترین بخش ها جهت حل مشکلات استان است اما فارغ التحصیلان آی تی در حال ترک این استان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =