کد خبر: 33310
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
قطعی آب

طی روزهای گذشته، خبر نبود آب در شهرستان سراب و توزیع آب با ماشین آتش نشانی در این منطقه در رسانه‌ها انتشار یافته بود که خبرگزاری ایسنا جویای دلیل این کمبود شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، چالش کمبود و قطعی آب جزو جدانشدنی ارمغان‌های فصل تابستان برای آذربایجان شرقی است که شدت آن در سال‌های گذشته برای تبریز بیش از پیش بود و امسال اما در این شهر کمتر شاهد قطعی بودیم. اما گویی این مسئله در سایر مناطق استان از جمله سراب تابستان امسال پررنگ تر است.

شهرستان سراب با آب و هوای سرد کوهستانی جزو نقاط سردسیر آذربایجان شرقی بوده و طی سال‌های اخیر سردترین منطقه کشور به ثبت رسیده است.

 این منطقه سردسیر اما طی روزهای گذشت با چالش بزرگی به نام آب مواجه شده و حتی مردم این منطقه آب آشامیدنی برای نوشیدن نداشتند و حتی بنا بر ادعای برخی رسانه‌ها، آب آشامیدنی با ماشین آتش نشانی بین مردم توزیع می‌شد. 

حسن یحیوی، فرماندار سراب در خصوص علت این موضوع به ایسنا، گفت: شهرستان سراب در فصل تابستان مهمان سرابی‌های مقیم سایر مناطق استان و کشور بوده و معمولا جمعیت این شهرستان در تابستان چند برابر می‌شود اما تابستان امسال تعداد مهمانان شهرستان بسیار بیشتر از گذشته بود.

افزایش چند برابری مهمانان سراب در فصل تابستان

وی افزود: جمعیت شهرستان سراب در حالت عادی بالغ بر ۱۲۵ هزار نفر است که تنها ۴۵ هزار نفر از آن در شهر سراب ساکن هستند. در تابستان امسال اما بالغ بر ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار نفر مهمان به شهرستان آمدند.

وی ادامه داد: با توجه به تقارن ایام تعطیلات محرم با اوج گرمای هوا و مصرف بیش از اندازه آب آشامیدنی در شهرستان، مدتی با کمبود آب مواجه شدیم.

یحیوی خاطرنشان کرد: افزایش چند برابری جمعیت، مصرف بیش از اندازه آب، گرمای هوا و خشکسالی حاکم جزو دلایل مشکل تامین آب طی روزهای گذشته بوده است که منجر به مصرف ذخیره‌های آبی شهرستان شد.

وی گفت: تاسیسات شرکت آب و فاضلاب و چاه‌های موجود موردنیاز برای تامین آب شرب جمعیت ۱۲۵ هزار نفری سراب به اندازه کافی بوده و منابع ذخیره آب نیز در شهرستان داریم. 

سراب در موقعیت ثابت تامین آب قرار گرفته است

وی افزود: با تدابیر خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اکنون در موقعیت ثابت قرار گرفته‌ایم تولید و توزیع آب به اندازه موردنیاز در حال تامین است.

فرماندار سراب با بیان این‌که توزیع آب با ماشین آتش نشانی در سراب انجام نگرفته است، گفت: شرکت آب و فاضلاب در زمان کمبود با تعدادی تانکر در برخی از محلات شهر اقدام به توزیع آب کرد اما اکنون قطعی آب در شهرستان نداریم و فشار آب تا طبقه چهارم نیز کافی است.

وی با اشاره به تلاش نماینده مردم شهرستان، امام جمعه و شرکت آب و فاضلاب در بهبود وضعیت تامین آب، افزود: گاهی ممکن است مردم با افت فشار آب مواجه باشند که این امر طی روزهای آینده رفع خواهد شد.

هم‌چنین یکی از موضوعات دیگری که این روزها در رسانه‌ها منتشر شده است، فیلمی از یک شهروند هادیشهری است که به دلیل قطعی آب به اداره آب و فاضلاب شهرستان مراجعه کرده و با دیدن عدم قطعی آب در این اداره اقدام به حمام کردن در محوطه اداره کرده است.

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی  نسبت به این فیلم پخش شده مربوط به آبفای هادیشهر در فضای مجازی واکنش نشان داد.

در متن جوابیه این شرکت آمده است که: پیرو پخش کلیپی در خصوص حرکت اعتراضی یک شهروند به قطع آب در محل سکونت خود، در برخی فضاهای مجازی، جهت تبین و روشن شدن موضوع به استحضار مردم شریف و همشهریان عزیز می‌رساند، به دنبال قطعی آب ساعت ۹ صبح روز تاسوعا که به دلیل خرابی فلکه شهرک‌های ولی عصر و فرهنگیان روی داده بود، منجر به قطعی آب محل سکونت شهروند مذکور نیز شده بود و از همان لحظات اولیه اطلاع از مشکل، همکاران شرکت  با حضور معاون فرماندار و مدیر آب و فاضلاب در محل حاضر و تلاش برای رفع مشکل را شروع کرده وبه حل مشکل در بازه زمانی متعارف اقدام کردند.

لازم به ذکر است که به دلیل اینکه زون محل سکونت این شهروند متفاوت از زون اداره آب و فاضلاب هادیشهر بود، طبیعتا جریان آب در اداره همانند دیگر محلاتی که بدون مشکل جریان آب در آن جاری بود، برقرار بوده و وجود جریان آب در محوطه اداره که شبکه ویژه نداشته و همسان با محله و منازل همجوار از شبکه برخوردار است نافی وجود قطعی آب ناشی از حوادث و دیگر اتفاقات غیرمترقبه در دیگر محلات شهر، نیست.

مسئله آب تنها به شهرستان سراب و هادیشهر منتهی نمی‌شود. مناطق مختلفی از استان طی فصل تابستان ممکن است که با این چالش بزرگ رو به رو شوند. در این راستا نیز محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از پایدار بودن تامین آب شرب استان خبر داده است.

 وضعیت تأمین آب شرب آذربایجان شرقی نسبت به دیگر استان‌ها پایدارتر است

خانی روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان این‌که ۶۰ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، گفت: اگر می‌خواهیم امسال قطعی آب نداشته باشیم باید آب را به شکل صحیح مصرف کنیم. وضعیت تأمین آب شرب آذربایجان شرقی نیز نسبت به دیگر استان‌ها پایدارتر است

وی اظهار کرد: باتوجه به وضعیت جمعیتی استان، باید از ذخیره آب موجود به خوبی استفاده کرد. به جای مصرف کم، درست و بهینه مصرف کنیم و از مصارف غیر ضروری مثل شستشوی خودرو و آبیاری باغچه خودداری کنیم تا جزء کم مصرف‌ترین‌ها شده و کمکی برای تأمین آب سایر شهروندان داشته باشیم.

وی یادآور شد: متوسط مصرف آب هر فرد در هر شبانه روز برابر ۱۵۰ لیتر تعیین شده اما باتوجه به  پرمصرف بودن مردم، این مقدار به ۲۲۵ لیتر رسیده است.

خانی با تاکید بر این‌که مسئله‌ی آب تنها مختص یک سازمان نبوده و بلکه تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها باید همکاری کنند، گفت: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در ۶۹ نقطه شهری با سه میلیون نفر جمعیت شهرنشین و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روستایی خدمات ارائه می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به تداوم کاهش میزان بارندگی در استان، افزود: در مقایسه با بلند مدت ۲۲ میلی متر کاهش بارندگی داریم ولی نسبت به سال قبل میزان بارش‌ها برابر است. در شمال استان بارندگی خوب ولی در جنوب استان بارندگی کم بود.

۷۰۰ روستای استان با مشکل تأمین آب مواجه هستند

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در خصوص مشکل آب شرب در روستاهای استان نیز اظهار کرد: تعداد ۷۰۰ روستای استان با مشکل تأمین آب مواجه هستند. در کلانشهر تبریز تأمین آب پایدار بوده و قطعی نداریم، البته به صورت مقطعی و در حوادث ممکن است قطعی جزئی داشته باشیم. وضعیت تأمین آب شرب آذربایجان شرقی نسبت به دیگر استان‌ها پایدارتر است.

تبریز تنها کلانشهر بدون قطعی آب است

وی افزود: در مقایسه با کلانشهرها، تبریز تنها کلانشهری است که بدون قطعی آب بوده ولی شهروندان توجه کنند که شرایط شکننده است. در شهر تبریز میزان تولید و مصرف آب برابر بوده و اگر مصرف بالا برود و یا حادثه‌ای اتفاق بیفتد احتمال قطعی آب وجود دارد و باید شهروندان در مصرف آب مدیریت درست را در اولویت قرار دهند.

اتمام پروژه آبرسانی ۱۳۰ روستا در سالجاری

وی گفت: در ۲۶۰ روستا طی سال جاری عملیات آبرسانی درحال انجام بوده و از این تعداد عملیات اجرایی ۱۳۰ روستا امسال به پایان می‌رسد و مابقی زمان بر است و در سال دیگر به اتمام خواهد رسید. پروژه آبرسانی در ۱۲۱ روستا در ورزقان، کلیبر، خداآفرین و هشترود از سمت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می‌شود و هم اکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تا سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان شرقی از نعمت آب شرب بهره مند می‌شوند.

وی در خصوص تصفیه خانه‌های استان نیز گفت: هشت تصفیه خانه در استان درحال اجرا است که پروژه مدول دوم تبریز و تصفیه خانه آذرشهر مهمترین آن‌ها هستند چراکه خروجی این تصفیه خانه‌ها به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =