احمدی

علی اصغر احمدی، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با حضور در دفتر جهاد دانشگاهی مازندران با محمدرضا شافعیان، رئیس این نهاد دیدار و پیرامون مسائل مختلف به بحث و بررسی و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش روستانیوز، علی اصغر احمدی در حاشیه این دیدار و در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه، دفتر روستایی استانداری مازندران با ۲۲۲۷ دهیار در روستاها و همکاری شوراهای اسلامی در ۳۶۰۰ روستا فعالیت می‌کند گفت: این ویژگی بزرگ و پتانسیل بسیار خوبی برای ارتقا و تعالی استان مازندران در حوزه ی روستایی است.

وی گفت: با توجه به اینکه، سیاست های استاندار، در راستای پویایی و پایداری اقتصاد روستاهاست، سلامت و دقت در کار و تصریح در راه اندازی امور برای روستائیان از جمله مسائلی است که باید مدنظر اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری باشد، امیدواریم بتوانیم در این راستا با کمک شوراهای اسلامی، دهیاران، مردم و اصحاب رسانه به این اهداف دست پیدا کنیم.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری افزود: در این راستا چند کار مهم را در دستور کار خود قرار دادیم و در چند ماه آینده آن ها را راه اندازی می کنیم که یکی تشکیل بانک اطلاعاتی کل روستاهای استان مازندران به دستور استاندار است که آن را شروع کردیم تا بتوانیم همه اطلاعات روستاها، اعم از مالکیت، کشاورزی، فعالیت ها، تاسیسات، پروژه های عمرانی و هر آنچه که در روستا وجود دارد، جهت دسترسی آسان در این بانک اطلاعاتی بارگذاری شود.

احمدی کار دیگر را تهیه نرم افزار جهت صدور پروانه ساختمان الکترونیک روستائیان توسط دهیاری ها برشمرد و گفت: در این راستا تمام دهیاری ها موظف هستند، پروانه ساختمان را به صورت الکترونیک صادر کنند، با این هدف که مردم براحتی بتوانند پروانه بگیرند و ساختمانشان را احداث کنند

این مسئول افزود: کسب استعلام از دستگاه ها، کم کردن مراجعه مردم روستا به شهر، کاهش تردد به دستگاه ها، افزایش سلامت کاری کارکنان، افزایش و دقت دسترسی به میزان پروانه های صادره در ساختمان های روستایی از جمله مزایای این طرح است.

وی گفت: کار دیگر توانمندسازی و پایداری اقتصاد روستا است که در این راستا از جهاد دانشگاهی خواستیم تا مطالعه و پژوهش شود و نهایتا بر اساس آن با توجه به قابلیت روستاها، هر روستا در کنار سایر تولیداتش یک محصول اصلی تولید کند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران تصریح کرد: در بخش فروش محصولات نیز با جهاد دانشگاهی تصمیم به تهیه نرم افزاری گرفتیم تا با معرفی محصولات و فروش آن و همچنین تبلیغ محصولات توسط کشاورزان، کالاها بصورت الکترونیک نیز فروخته شود.

احمدی اظهار کرد: با توجه به اینکه، همه روستاها تحت پوشش فضای اینترنت قرار دارند، براحتی می توان از این بستر استفاده کرد؛ به این شکل که به جای استفاده از بستر اینترنت برای فروش اراضی کشاورزی و زمین برای ساخت ویلا و غیره، محصولات مان را جهت فروش تبلیغ نماییم، محصولاتی که می‌توانند آینده روستا را متحول کنند و حتی در نگهداشت جمعیت و در بازگشت و مهاجرت معکوس از شهر به روستا تاثیرگذار باشند.

وی در ادامه تشریح کرد: اگر این بستر فراهم شود، باتوجه به وجود عموم خدمات زیربنایی همچون آب، گاز، برق و تلفن در روستا و با توجه به اینکه، روستاها هیچ فرقی از نظر امکانات با شهرها ندارند و فقط در یک بخش هایی مثل فروش تفاوت هایی وجود دارد، باید این فرهنگ در روستاها ایجاد شود که بتوانند این کار را رقم بزنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری افزود: با وجود اقلیم های مختلف در مناطق مختلف مازندران، هم در مناطق جلگه ای و دشت و نهایتا در مناطق کوهستانی می توان به کشت گیاهان دارویی، درختان سیاه ریشه، گردو و سیب پرداخت؛ حتی در یک مساحت ۱۰۰ متری نیز این قابلیت وجود دارد مثلاً یکی از روستاهای قائمشهر امروز برند لیموترش شده است.

احمدی عنوان کرد: با تفاهم امروز با جهاد دانشگاهی، امیدواریم بتوانیم آن را به صورت مکتوب و تفاهم نامه تبادل کنیم، جهاد دانشگاهی می خواهد مطالعه و بررسی کند که در کدام منطقه چه محصولی را کشت کنیم، چراکه اقلیم، آب، خاک و توانمندی افراد آن منطقه باید بررسی شود و نهایتا به صورت الگوی کشت منعقد شود.

وی ادامه داد: هر چند متولی الگوی کشت، جهاد کشاورزی است و آن ها هم می‌توانند به ما کمک کنند، اما جهاد دانشگاهی به عنوان مرکز پژوهش می تواند این موضوع را بررسی کند و به ما بگوید مثلا در این نقطه از مازندران چه محصولی کشت کنیم تا ما به مردم روستاها بگوییم که آن محصول موردنظر برایشان سودآور و درآمدزا است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه، کشاورزان ما بصورت سنتی کار کردند و همان روند را برای پیشرفت امور خودشان ادامه می دهند، این وظیفه ما و سیاستگذاران است که بتوانیم آنها را به سمتی سوق دهیم که بتوانند با این کار اقتصاد خود و اقتصاد روستا را متحول و نهایتا به اقتصاد کشور کمک کنند.

در ادامه این دیدار محمدرضا شافعیان، رئیس جهاد دانشگاهی مازندران، با اشاره به اینکه اهمیت همکاری بین دستگاه ها در راستای توسعه استان حائز اهمیت است اظهار کرد: پیام کمک رسانی از سوی یک مسئول بسیار اهمیت دارد و توفیقات زیادی با همکاری مدیرکل امور روستایی در توسعه روستاها ایجاد می شود.

وی گفت: اشتغال زایی در روستاها، مشاغل خرد و اشتغال خانگی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و متصدی و متولی مشاغل خرد در مازندران این نهاد است و مجموعه عظیمی از نیروها از جمله دانشجویان، اساتید و زیرمجموعه های فرهیخته در اختیار ما قرار دارد و شبکه ای است که هم در دانشگاه و بیرون از دانشگاه دامنه ارتباطی گسترده ای دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران یادآور شد: با ادارات کل صمت و سایر دستگاه‌های مرتبط نیز تعامل داریم و کلاس‌های آموزشی نیز در راستای اشتغالزایی بر عهده جهاد دانشگاهی است که در حال انجام هستیم.

شافعیان گفت: تنوع آموزشی فراوان و موثر است. اگر یک گروه با سواد، خروجی کار آموزشی ما باشد خود آنها مُبلغ جهاد دانشگاهی خواهند بود به طوری که دستیاری دندانپزشکی، نسخه خوانی و فوریت های پزشکی و طب سنتی از رشته هایی است که آموزش آن را انجام داده‌ایم و شان ما حفظ کرامت علمی ما بوده و آموزش های ما مهارت محور است.

وی در پایان از ایجاد تفاهم نامه ای بین جهاد دانشگاهی و مدیرکل روستایی در جهت توسعه روستاها و اشتغالزایی و مشاغل خرد خبر داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =