رئیس پارک علم و فناوری البرز

رئیس پارک علم و فناوری البرز گفت: خبرنگاران جهادگران عرصه اطلاع رسانی هستند که همواره کمک حال مسئولین در راستای شناخت مشکلات و رفع کاستی های موحود هستند.

به گزارش روستانیوز، رضوانی- مهدی عباسی در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار و هفته جهاد دانشگاهی برگزار شد ،افزود: تجلیل از مقام خبرنگار نباید به یک روز ختم شود و همواره باید قدردان زحمات اصحاب رسانه باشیم .
وی به بیان مشکلات پارک علم و فناوری پرداخت  و گفت: در حالی که البرز عنوان «قطب علم و فناوری کشور» را یدک می کشد  و بر اساس ارزیابی ها در تمام شاخص‌های فناورانه بالاتر از میانگین کشوری و در برخی شاخص‌ها رتبه دو و سه را دارد،متاسفانه  از لحاظ بودجه با اختلاف حدود چهار برابر پایین تر از آخرین استان بودجه کشوری قرار داریم.
عباسی با بیان اینکه  استان البرز از داشتن زیر ساخت‌های فناورانه محروم است و برخی از شهرستان‌های استان حتی یک ساختار فناوری ندارند یا اگر ساختاری هم وجود دارد همه در شهر کرج تجمیع شده است، افزود: به عنوان مثال اشتهارد به عنوان قطب صنعتی استان حتی یک ساختار فناورانه ندارد یا طالقان که می‌تواند قطب گردشگری باشد هیچ زیرساختی در زمینه صنعت گردشگری ندارد.
رئیس پارک علم و فناوری استان البرز با اشاره به اینکه بخشی از این موضوع به پارک علم و فناوری برمی‌گردد که باید این ساختار را به گونه‌ای متوازن گسترش می‌داد،ادامه داد:البرز در تمام رشته‌ها بالاتر از میانگین و در برخی شاخص‌های حوزه فناوری رتبه  دو و سه کشور را دارد اما آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته‌ و از لحاظ بودجه آخرین استان کشورآن هم با اختلاف چهاربرابری نسبت به استان ماقبل قرار داریم.
عباسی با انتقاد از کمبود بودجه  در مجموعه متبوعش اظهار کرد: عدم تخصیص بودجه کافی به پارک علم و فناوری البرز باعث می شود برنامه های مورد نظر در راستای ایجاد زیرساخت های فناورانه و حمایت از دانش بنیان ها به درستی انجام نشود و شاهد فرار دانش بنیان ها و افراد خلاق به بیرون از استان و حتی  خارج از کشور باشیم که این امر به دلیل پایین بودن بودجه استان البرز است.
سرپرست محتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی استان البرز گفت:در سال ۹۹ بودجه پارک علم و فناوری البرز دو میلیارد تومان  بود که با تلاش فراوان و افزایش 100 درصدی در سال ۱۴۰۰ این میزان به 4 میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ نیز به  ۶ میلیارد تومان رسید که قرار است این مبلغ  تا ۸ میلیارد تومان افزایش داشته باشد اما تاکنون انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید بودجه پارک علم و فناوری استان را افزایش  دهد، ادامه داد: البرز باید همتراز دیگر پارک‌های علم و فناوری کشور بودجه داشته باشد اما علیرغم اینکه  ۳۰۰ درصد افزایش بودجه داشته ایم چون مبنای بودجه پایین است تا زمانی که بودجه از پایه افزایش نیابد این مبالغ بسیار ناچیز است .
رئیس پارک علم و فناوری البرز راه نجات فناوری کشوررا واگذاری تصدی گری ها به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: تمام تلاش ما ایجاد ساختار فناورانه و واگذاری مدیریت آن به بخش خصوصی است  زیرا هرگاه بخش خصوصی سکان دار حوزه فناوری باشد، موفق شده ایم.
عباسی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در زمینه فناوری هزینه شده است ،اظهار کرد: امسال مرکز نوآوری شهید سلیمانی را با مشارکت‌ صد درصدی بخش خصوصی افتتاح می‌کنیم و با توجه به اینکه  تاکنون شتاب‌دهنده واقعی در استان نداشته ایم تا پایان سال ۱۳ شتاب دهنده را افتتاح خواهیم کرد. ضمن اینکه اولین پردیس تخصصی مواد و انرژی پارک علم و فناوری البرز نیزتا بهمن ماه ایجاد خواهد شد.
سرپرست محتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی استان البرز ،اجرای طرح دستیار فناوری ،کمک به پایان نامه‌های کاربردی در زمینه علم و فناوری ، ایجاد شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش بنیان برای اولین بار در کشور در پارک البرز با همراهی دادگستری و دادستانی وایجاد دفتر مالکیت معنوی به عنوان دومین استان بعد از تهران برای رفع نگرانی از دزدیده شدن طرح‌های دانش بنیان را از دیگر اقدامات پارک عنوان کرد.
عباسی در پایان از کارشکنی های بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق از طریق تبصره ۱۸ انتقاد و خاطرنشان کرد: با تمام تلاش و معرفی شرکت‌ها مبلغ تسهیلات را از ۷۸ میلیارد تومان به ۶۴۰ میلیارد تومان رساندیم اما تاکنون بانک‌های عامل کمتر از ۲۰ درصد آن را پرداخت کرده اند و علیرغم اینکه اینکه شرکت های دانش‌بنیان مشکلات مواد اولیه، تجهیرات و... دارند ولی در سیستم بانکی  عزمی برای پرداخت تسهیلات و حمایت ازشرکت‌های دانش‌بنیان  وجود ندارد که امیدواریم با تغییر رویکرد بانک ها به شرکت های دانش بنیان این مشکلات برداشته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =