حسن نژاد

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: یکی از برنامه هایی که صندوق بیمه کشاورزی در سال جاری دنبال نموده است، تغییر تعرفه بیمه کشاورزی متناسب با ارزش جدید محصولات ناشی از تغییر قیمت نهاده های کشاورزی است. این موضوع در حال حاضر در صنعت دام و طیور اجرایی شده است.

به گزارش روستانیوز، محمدابراهیم حسن نژاد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هرسال قبل از شروع سال زراعی، تعرفه های جدید بیمه کشاورزی مطابق با قیمت محصولات کشاورزی و متناسب با ریسک های آن محصول در مناطق مختلف تنظیم و با شروع سال زراعی تعرفه های جدید اعلام و در سامانه جامع بیمه کشاورزی بارگذاری می شود تا کشاورزان بتوانند محصولات خود را مطابق با خدمات و طرح های بیمه ای جدید، بیمه نمایند.
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به تغییر قیمت نهاده ها تاکید کرد: یکی از اقداماتی که صندوق بیمه کشاورزی در سال جاری دنبال نموده است، تغییر تعرفه بیمه کشاورزی متناسب با ارزش جدید محصولات، ناشی از تغییر قیمت نهاده های کشاورزی است و این موضوع در حال حاضر در ارتباط با صنعت دام و طیور اجرایی شده است. قبل ازسال 1401 تغییراتی را در تعرفه ها و تعهدات داده ایم. صندوق بیمه برای سال زراعی جدید اقدام در به روز کردن تعرفه ها متناسب با قیمت محصولات نموده که همزمان با شروع سال زراعی در سامانه جامع بیمه کشاورزی بارگذاری خواهد شد. و بالطبع بیمه نامه ها مطابق با آن صادر خواهند شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی کشت قراردادی است، صندوق بیمه کشاورزی نیز همسو با این سیاست، در سال زراعی جدید تعرفه های لازم را متناسب با این طرح تنظیم کرد. در این راستا بیمه محصولاتی که مورد نظر وزارتخانه است، نظیر گندم آبی، کلزا، برنج و همچنین از اولویت های شرکت بازرگانی دولتی ایران( GTC ) محسوب میگردد با هماهنگی انجام پذیرفت.  برای سال زراعی آتی هم سطوح جدید کشت قراردادی ابلاغ گردیده و صندوق بیمه کشاورزی متناسب با نظام مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی اقدام خواهد کرد.
 طرح جهش تولید در دیمزارها
حسن نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: از دیگر طرح های در حال اجرای صندوق بیمه کشاورزی، می توان به طرح جهش تولید در دیمزارها اشاره کرد که در دوسال گذشته همگام با وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) انجام پذیرفت. در سال زراعی جدید نیز صندوق بیمه طرح جهش تولید در دیمزارها را در سطوح گسترده تری نسبت به قبل و معادل چهار میلیون و دویست هزار هکتار انجام خواهد داد. به عبارتی صندوق بیمه کشاورزی همسو با طرح های در دست اجرای وزارت جهاد کشاورزی اقدام به پوشش بیمه ای طرح جهش تولید در دیمزارها کرده است.
 تسهیل در پرداخت خسارت توسط صندوق بیمه کشاورزی
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در ادامه افزود: در ارتباط با سایر محصولات مانند محصولات دامی کشور، طرح ویژه ای خصوصا در مناطق روستایی تنظیم شده که تعهدات بسیار خوبی پیش بینی شده و حدوداً 70 تا 80 درصد ارزش دام به عنوان تعهدات صندوق بیمه در نظر گرفته شده است تا بدین وسیله تولید کنندگان بتوانند بدون محدودیت از این نوع پوشش بیمه ای بهره مند شوند.
وی افزود: در واقع این نوع بیمه، پوشش بسیار خوبی برای تولید کننده های دام است. تا به هر دلیلی که دام تلف شود از سهم بیمه خسارت آن پرداخت خواهد شد.
 مسیر ارزیابی خسارت را تسهیل نموده ایم تا بدین وسیله دامداران با کمترین بوروکراسی بتوانند خسارت خود را از صندوق بیمه دریافت نمایند.
حسن نژاد در ادامه اظهار امیدواری کرد برای سال زراعی آتی که شروع آن از مهر ماه 1401 است با توجه به  برنامه هایی که در صندوق بیمه تنظیم گردیده یک کنترل خوب و قابل قبولی در اجرا داشته باشیم. پیش بینی ما در زیر بخش زراعت حدود 8 میلیون هکتار، در زیر بخش دام حدود 22 میلیون راس و بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون قطعه طیور در سال آتی تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گیرد.
 ساده سازی طرح های بیمه برای کشاورزان
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه تلاش نموده ایم ساده سازی طرح های بیمه ای را در دستور کار خود قرار دهیم و بدین وسیله کشاورزان در هنگام بیمه کردن محصولات خود، به راحتی طرح مورد نظر خود را انتخاب و به هیچ عنوان دچار مشکل و یا تردید نخواهند گردید. یکی از طرح های بیمه ای، طرح بیمه پایه است که این نوع بیمه در محصولات زراعی فقط حوادث طبیعی و در خصوص محصولات دامی فقط بیماریهای مشترک بین انسان و دام را پوشش می دهد.
وی افزود: در واقع بیمه پایه یک نوع بیمه حداقلی با حق بیمه پایین است. و به نوعی توافق قابل قبولی برای تمامی تولید کنندگان است که به راحتی توان خرید آن را داشته باشند. تا در هنگام بروز حوادث بزرگ و فاجعه بار خسارت آنها جبران شود. طرح بیمه دیگری به نام بیمه تکمیلی هم تهیه گردیده که تعهدات بالاتر و حق بیمه آن نیز بالاتر است. تا آن دسته از کشاورزانی که مایل به پرداخت حق بیمه بالاتر هستند بتوانند از مزایای آن استفاده نمایند.
حسن نژاد در ادامه تصریح کرد: در واقع در این نوع طرح بیمه ای، کشاورزان از یک حق انتخاب بهره مند می شوند.  آن دسته از تولید کنندگانی که توان پرداخت حق بیمه بالاتری را دارند تعهدات بالاتری را خریداری می نمایند. همچنین آندسته از تولید کنندگانی که نگران بروز خسارت های فاجعه بار هستند، بیمه های پایه نگرانی آنها را پوشش خواهد داد.
 بیمه آبزیان از برنامه های جدی صندوق بیمه کشاورزی
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در پایان گفت: از برنامه های جدی صندوق بیمه، بیمه آبزیان بوده که با همکاری شیلات و دیگر تشکل ها طرح مرتبط با آن تهیه شده و امیدواریم در این زمینه نیز پوشش بیمه ای مناسبی را ارائه نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =