کد خبر: 32807
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
نبی زاده

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی درباره حمایت‌های درنظرگرفته شده از آسیب‌دیدگان سیل دربخش آبزیان گفت: نمی‌دانم دولت در این خصوص چه کارهایی می‌تواند انجام دهد اما این کار طوری است که همیشه در معرض سیل و آسیب‌های رانش زمین هستیم و امیدوارم که دولت محترم در غالب یک مصوبه در سطح هیئت وزراء بتواند تمهیداتی را برای جبران قسمتی از خسارات این بخش انجام دهد.

به گزارش روستانیوز، آرش نبی زاده در گفت و گو با خبرنگار ما درباره خسارات وارد شده به محصولات مزارع پرورش ماهی و آبزیان گفت: بیمه محصولات کشاورزی باید محصولات کشاورزی را به صورت یکسان بیمه کند که در بخش آبزیان هم حدود یک سال است که این بیمه ایجاد شده است. اما به خاطر اینکه تولیدکننده‌ها دربخش بیمه، خیلی به کارکرد بیمه اعتماد ندارند، خیلی ها در بخش پروار محصولات خود را بیمه نکردند. اما در قسمت بچه ماهی با پیگیری‌های انجام شده توانستیم تخم وارداتی را به صورت اجباری بیمه کنیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی با بیان اینکه در قسمت داخلی آبزیان تمرکزمان کمتر بوده، ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان آبزیان به خاطر مشکلاتی که در بخش بیمه در گذشته وجود داشته، راغب به بیمه نبوده‌اند که امیدواریم بتوانیم ذهنیت تولیدکنندگان را به این سمت ببریم که این بیمه واجب است و حتما باید انجام شود.

نبی زاده با اشاره به حمایت‌های انجام شده از آسیب‌دیدگان سیل دربخش آبزیان خاطرنشان کرد: نمی‌دانم دولت در این خصوص چه کارهایی می تواند انجام دهد. این کار طوری است که همیشه در معرض سیل و آسیب‌های رانش زمین هستیم و امیدوارم که دولت محترم در غالب یک مصوبه در سطح هیئت وزراء بتواند تمهیداتی را برای جبران قسمتی از خسارات این بخش انجام دهد.

وی در ادامه افزود: اخیرا اطلاع پیدا کردم که در یکی از استان‌ها سازمان مزارع هم آسیب پیدا کرده اند که گویا فوتی هم در آنجا داشته ایم که امیدواریم این خسارات جبران شود. متاسفانه بیمه محصولات کشاورزی پوشش کاملی ندارد و مشکلات زیادی در اجرا دارد که باید برطرف شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در خصوص نقش اتحادیه برای حمایت از آسیب‌دیدگان سیل خاطرنشان کرد: اجرای بیمه و طرح بیمه در قالب یک تفاهنامه‌ به عهده اتحادیه‌هاست. یعنی اتحادیه‌ها مسئولیت اجرای آن را دارند. اما متاسفانه به خاطر عملکرد سال‌های قبل بیمه که البته در یک سال و نیم اخیرعملکرد بیمه انصافا بد نبوده است، برخی از افراد سال‌های قبل شکایت‌هایی از بیمه داشتند. این موارد بیشتربرای این بوده که گاه مبالغ دیر پرداخت شده و یا شرایط پرداخت آن بسیار مشکل بوده است.

نبی‌زاده افزود: اکنون شرایط بیمه تغییر کرده اما تا بخواهیم آن را برای تولیدکنندگان جا بیندازیم و مقداری عدم اعتماد آنها باعث می‌شود که دیرتر اقدام به این کار کنند. امیدواریم بعد از این جریان سیل، مردم مقداری به موضوع بیمه اهمیت بیشتری بدهند و متوجه شوند که این خسارت‌ها همیشگی و ممکن است در هر زمانی دربخش آبزیان اتفاق بیفتد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در ادامه درباره بیمه بخش آبزیان از سوی اتحادیه گفت: برای اتحادیه این کار شدنی نیست که بخواهد با بیمه قرارداد ببندد و این کار را انجام دهد. اما این اتفاق باید رقم بخورد. ما اصلا در قوانین اتحادیه صدور بیمه نامه‌ها را داریم و بیمه محصولات کشاورزی را انجام می‌دهیم و در قالب قرارداد هر مزرعه‌ای می‌تواند زیرمجموعه اتحادیه کد بگیرد و به صورت خوداظهاری محصولاتش را بیمه کند که اطلاع‌رسانی هم در این زمینه شده‌است.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه بخش آبزیان کشور از سال 98 شدیدا در فشار بوده است، خاطرنشان کرد: دولت حمایت‌هایی را در این خصوص انجام داده  که کارهای خوبی در این زمینه است اما باید ملاحظات منطقی هم در کنار آن باشد. خیلی از مزارع ما به خاطر اینکه بازار خوبی به خصوص در فصل گرما وجود نداشت، محصولات خود را نگه داشته بودند تا به قیمت بالاتر بفروشند چون در فصل گرما بازار آبزیان به شدت کاهش می‌یابد که سیل هم مزید برعلت شد.

نبی زاده در ادامه افزود: قیمت تمام شده ماهی نزدیک 90 هزارتومان است ولی عمده‌فروشی آن حدود 30 تا 40 هزار تومان پایین‌تر است که موجب ضرر مزرعه‌دار می شود. برای همین بسیاری از محصولات خود را برای فصل سردسیر نگه می‌دارند که راحت‌تر به‌فروش برسد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان تاکید کرد: سیل متاسفانه آسیب زیادی به مزارع آبزیان وارد کرده است و مزارع مازندران، چهارمحال بختیاری، یاسوج و چند شهر دیگر آسیب‌های زیادی در این خصوص دیده اند که امیدواریم دولت در جهت جبران خسارت این مزارع اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =