کد خبر: 32750
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴
مدنی

نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در نهضت احیاء گفت: ۴.۵ درصد از رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش‌بینی شده دولت از محل سرمایه‌گذاری محقق می‌شود که اولویت در احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، امیر حسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در نشست هم‌اندیشی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی در محل سازمان توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: دولت سیزدهم دغدغه رشد اقتصادی دارد و برنامه‌ریزی برای رشد ۸ درصدی اقتصادی در نظر گرفته که ۴.۵ درصد آن از محل سرمایه‌گذاری محقق می‌شود.

وی افزود: این حجم از سرمایه‌گذاری نیازمند نقدینگی بالایی است که برای تحقق آن به سراغ واحدهای فعال و نیمه فعال و پروژه‌های نیمه تمام رفته‌ایم که می‌تواند در زمانی کوتاه‌تر و با مبالغی کمتر جهش تولید و اشتغالزایی ایجاد کند. در حال فعالیت برای احیا در واحدهای اقتصادی مختلفی نظیر صنعتی، کشاورزی و معدنی هستیم.

نماینده معاون اول رییس‌جمهور در راه‌اندازی و عملیاتی کردن نهضت احیای واحدهای اقتصادی گفت: فعالیت ما موازی‌کاری با سایر دستگاه‌ها نیست بلکه به دنبال ایجاد زیرساخت لازم برای احیاء واحدهای اقتصادی و ارتباط میان دستگاه‌های مختلف هستیم.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی نیز در بحث احیاء وارد عمل شده است که می‌توانند نقدینگی‌های موجود در جامعه را در این بخش تزریق کند.

مدنی اظهار داشت: میز تخصصی بورس، میز تخصصی در بانک مرکزی برای احیاء واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل شکل گرفته است و از تمام ظرفیت‌های کشور برای این کار استفاده می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: از طریق صندوق سرمایه گذاری خصوصی (PE) نیز برای احیاء واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل استفاده می‌شود. این روش در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود که ما آن را به شکل مدل بومی آن را اجرا می‌کنیم.

وی گفت: سازمان‌های مختلف با مدل‌های مختلفی نظیر بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بسیج و صندوق کارآفرینی امید برای احیای واحدهای اقتصادی کمک گرفته شده‌اند.

مدنی تاکید کرد: برای مشارکت بخش خصوصی در احیاء واحدهای تولیدی باید سود و نفع اقتصادی آنها در نظر گرفته شود تا منابع مالی زیادی که در جامعه وجود دارد به این بخش ورود پیدا کند.

وی گفت: ۱۶ شهریور نخستین رویداد ملی احیاگران واحدهای اقتصادی و تولیدی برگزار با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

دخالت‌ها در تولید کاهش یابد

سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه نیز در این مراسم اظهار داشت: در برخی موارد گفتاردرمانی بر عمل گرایی پیشی گرفته است و هنوز موانع زیادی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی وجود دارد و تا این مشکلات رفع نشود نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: واحدهای تولیدی برای ادامه کار باید به دستگاه‌های مختلفی پاسخگو باشند که این امر روند فعالیت آنها را کند می‌کند.

عمرانی افزود: نهادهای نظارتی باید پشت و پشتیبان تولید باشند و از مداخله در امور واحدهای تولیدی کاسته شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: وجود امضاهای طلایی در برخی دستگاه‌های دولتی باعث می‌شود که بسیاری از اقداماتی که برای واحدهای تولیدی باید انجام شود، صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: این سوال مطرح است که به واقع چرا تیم‌های استقلال و پرسپولیس که قرار بود سهام آنها واگذار شود این کار به درستی اجرایی نشده است.

به جای ایجاد واحدهای اقتصادی جدید واحدهای اقتصادی تعطیل احیا می‌شود

علی رسولیان معاون وزیر و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز در این مراسم اظهار داشت: طرح احیاء واحدهای راکد توسط این سازمان هر ساله انجام می‌شود و واحدهای راکد دارای متقاضی احیا و تسهیلات لازم برای آنها فراهم می‌شود.

وی افزود: از سال گذشته با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان و معاون اول ایشان، تاکید بر احیاء تمام واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل، عارضه‌یابی متفاوتی انجام شد و ۱۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی شناسایی شد.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: چندین سال است که نرخ سرمایه‌گذاری افزایشی نبوده اما با شرایط با احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل می‌توان سرمایه‌گذاری را افزایش داد.

وی اظهار داشت: واحدهایی که احیا می‌شوند به طور میانگین برای ۱۸ نفر در زمینه‌های مختلف شغل ایجاد می‌کند که این اشتغال در بخش‌هایی مانند کشاورزی، گردشگری و معدنی بالاتر است.

رسولیان افزود: برای ایجاد اشتغال یک نفر در واحدهای صنعتی نیازمند ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم که با احیاء واحدهای اقتصادی این میزان سرمایه‌گذاری کاهش معناداری پیدا می‌کند.

وی گفت: برای انجام سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات این واحدهای تولیدی می‌توان از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استفاده کرد که ابزارهای قانونی و توانمندی‌های مناسبی دارد.

بنابراین گزارش، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این نشست گفت: برای توسعه احیاء واحدهای صنعتی در همایشی که پیش رو داریم کتاب و دوره‌های آموزشی در اختیار احیاگران اقتصادی قرار می‌دهیم و همچنین در این مراسم احیاگران برتر معرفی می‌شوند؛ ۱۰ صاحب‌نظر در حوزه احیاء واحدهای اقتصادی نیز مشخص شده‌اند که نقش کمیته علمی را ایفا می‌کنند.

وی افزود: سازمان مدیریت صنعتی طرح عارضه‌یابی عمیق بنگاه‌های اقتصادی را به عنوان تجربه‌ای که از گذشته داشته است در اختیار احیاگران اقتصادی قرار می‌دهد.

توجه به بازار واحدهای اقتصادی احیا شده است

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: از کمک شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برای احیای واحدهای اقتصادی استفاده می‌شود؛ این آمادگی را داریم که برای استقرار این شرکت‌ها محلی را نیز اختصاص دهیم.

فرشاد مقیمی افزود: برخی واحدهایی که نیازمند احیا هستند باید به بازار آنها نگاه متفاوت‌تری داشت زیرا آنها از گذشته با مشکل بازار مواجه بودند.

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: ایجاد زمینه صادرات برای واحدهایی که احیا می‌شوند باید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه می‌توان از کمک سازمان توسعه تجارت استفاده کرد.

وی تاکید کرد: برخی از واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل که نیازمند احیا هستند مالکان آنها نیز باید ترغیب شوند و در واقع برای آنها ایجاد انگیزه صورت گیرد که در این زمینه نیازمند مطالعه بیشتری هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =