کد خبر: 32606
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
گردشگری خوراک

مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: در حقیقت گردشگری خوراک جریان ساز الگوی اسلامی ایرانی است زیرا خوراک سنتی با هویت فرهنگی جامعه محلی عجین است.

به گزارش روستانیوز، دکتر محمدفرزاد میرزایی در دومین دورهمی رسانه ای بومیرو در حوزه گردشگری روستایی با موضوع مهمان نوازی ایرانی در بومگردی با خوراک و نوشیدنی سنتی گفت: طرح ملی توسعه گردشگری روستایی بومیرو وابسته به برند گردشگری بومیرو با حمایت شرکت جوان سیر تهران به دنبال ایجاد بستری برای تضارب آرا و همفکری کنشگران مدیران و دانشمندان و اندیشمندان حوزه گردشگری روستایی است.
مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در ادامه افزود: گردشگری خوراک که زیر مجموعه گردشگری فرهنگی است نوعی خلاقیت و نوآوری در خلق تجربه به یادماندنی برای گردشگران با توجه به هویت فرهنگی خوراک بومی مقصد است. این گردشگری به دنبال تامین وعده های غذایی مورد نیاز گردشگران در چارچوب فرهنگی جامعه محلی است.


وی تصریح کرد: کشور ایران با دارا بودن اقلیم های مختلف آب و هوایی و اقوام گوناگون دارای ظرفیت قابل توجه ای در این زمینه است. چرا که خوراک و وعده های غذایی و نوشیدنی های سنتی برگرفته از جبر جغرافیایی و اقلیمی یک منطقه و مواد اولیه در دسترس آن جامعه و شیوه های فرآوری و نگهداشت منحصر به آن بوم است و گردشگری خوراک پیوست فرهنگی عجیب با جغرافیای طبیعی دارد.
مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: در حقیقت گردشگری خوراک جریان ساز الگوی اسلامی ایرانی است زیرا خوراک سنتی با هویت فرهنگی جامعه محلی عجین است.
میرزایی در ادامه با بیان اینکه  ایران یکی از کشورهای برتر در حوزه تنوع غذایی است که استان گیلان و شهر رشت و همچنین استان کرمانشاه و شهر کرمانشاه بود در یونسکو به عنوان شهرهای خلاق خوراک تایید و معرفی شده‌اند. اما در زمینه گردشگری خوراک کشور ما هیچ برندسازی صورت نگرفته است.  حتما در این زمینه سازمان‌های و نهادهای متولی دست به اقدامی مشترک زده و سبب‎‌ساز برندسازی حوزه گردشگری خوراک شوند.
وی افزود: با توجه به پهنه گسترده جغرافیایی کشور ایران و تنوع فرهنگی که وجود دارد هر روستا و هر استان میتونه به راحتی برند یک محصول غذایی خاص باشد و زمینه ساز توسعه مقصد گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی شود.
میرزایی در ادامه باربیان اینکه برای دستیابی به این هدف نیاز به شکل دادن جشنواره‌های مختلفی با محوریت خوراک‌های بومی است، خاطرنشان کرد: خود مجموعه جوان سیر تهران و برند بومیرو در این عرصه پیشتاز است چرا که اخیرا جشنواره آش در اردبیل و شهرهای دیگر برگزار کرد.


وی افزود: گردشگری خوراک در حوزه های مختلف گردشگری دارای مزایای متعددی است و صرفا وابسته به تدارک وعده‌های خوراک نیست بلکه خوراک این پتانسیل را دارا است که در حوزه بوم گردی ها جاذبه برای جذب گردشگران باشد. گردشگر برای میل نمودن یک غذای خاص اقدام به سفر نماید و در منطقه و از این اتفاق لذت برده یا در جشنواره خوراک خاص یک منطقه شرکت می‌کند.
میرزایی ادامه داد: سه هزینه اصلی یک سفر شامل هزینه های حمل و نقل، اقامت و خوراک است. اقامتگاه‌های بوم گردی با توجه به ارائه خدمت اقامت و پذیرایی در سایه فرهنگ اصیل منطقه شان می توانند گزینه ای مناسب برای گردشگران روستایی باشند.
وی افزود: بومگردی ها ضمن کسب درآمد از بخش اقامت می توانند با خلاقیت از بخش خوراک های سنتی به پایداری اقتصادی دست یابند. غذای سالم سنتی بدون مضرات غذاهای مدرن می توانند مشوقی برای حرکت به سمت و سوی سبک زندگی سالم باشد.
ضعف بزرگ صنعت گردشگری ایران به خصوص در تاسیسات پذیرایی و اقامتی عدم استفاده از غذاهای سنتی در منو آنها است و به همین علت از شمال تا جنوب، از غرب تا شرق ایران شاهد یک منو با غذاهای یکسان از کباب ها هستیم  که بخشی از این چالش به عدم شناخت مدیران این بنگاه های اقتصادی از حوزه گردشگری خوراک و بخش دیگر عدم توانایی ارائه صحیح خوراک های سنتی و تکنیک های کنترل هزینه تولید این خدمات است.
وی افزود:  عرصه برای حضور جوانان خلاق در فضای مجازی فراهم است که بتوانند با استفاده از شبکه های اجتماعی با کمترین هزینه خوراک‌ها و نوشیدنی‌های سنتی منطقه خودشان را به هم وطنان و جهانیان معرفی کنند.
سید مهدی حسینی، فعال حوزه گردشگری نیز در دومین دورهمی رسانه ای بومیرو میزبان خوراک فعال بود و سال ها تجربه زیسته در این برنامه را با بینندگان محترم شبکه فارس تی وی به اشتراک گذاشت.
 حسینی درراین دورهمی گفت: بومگردی ها به دلیل داشتن فضای بومی و محلی و قرار گرفتن در جاذبه های طبیعی در دل روستاها یا شهرها با ارائه خوراک‌های سالم و طبیعی  و نوشیدنی ها و نمایش آداب و رسوم سنتی خود می توانند نقش مهمی در حفظ و احیای اداب و رسوم ایران در گذشته داشته باشند. زیرا وقتی گردشگری در روستاها حضور پیدا میکند به دنبال دیدن آداب و رسوم و فرهنگ اصیل مردم اون روستا است قطعا این تقاضای فرهنگی باعث احیا و احصای بخش های فراموش شده یک فرهنگ خواهد شد.


وی افزود: اهمیت گردشگردی خوراک در بومگردی ها در نتیجه خوراکهای اصیل و محلی است که در هر روستا برای گردشگران تدارک دیده می شود و این خوراک ها منحصر به همان منطقه است و در جای دیگری با این کیفیت و مزه یافت نمی شود.
حسینی در باب اهمیت جشنواره های خوراک های سنتی بیان کرد: خوراک های محلی به دلیل خوشمزگی و خلاقیت و تزیین و سلامت محور بودنش در روستاها در ایجاد خاطره خوب در ذهن‌مسافری که برای اولین بار به آن منطقه به سفر رفته بسیار تاثیرگذار است. جشنواره ها به دلیل حضور سرآشپزان بومی و محلی کمک
 می کند مزه اصیل و طعم خوش خوراک‌ها به گردشگران ارائه شود و گردشگران برای تکرار آن خاطره مجدد آن روستا و آن منطقه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =