نقاشی

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران گفت: حمایت از تولید باید قانونی شود، در این صورت هر کسی نمی‌تواند یک بخشنامه در این خصوص بدهد مثل قیمت‌گذاری‌های دستوری که مشکلات بسیاری برای تولیدکننده‌ها بوجود آورده است.

به گزارش روستانیوز، محسن نقاشی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید باید قانونی شود، اظهار کرد: در این صورت هر کسی نمی‌تواند یک بخشنامه برای تولید بدهد. همین قیمت‌گذاری‌های دستوری مشکلات بسیاری برای تولیدکننده بوجود آورده است. اصلا قیمت‌گذاری دستوری یعنی چی؟ یک جایی را در دنیا مثال بزنید که از قیمت‌گذاری دستوری برای تولیدکننده استفاده می‌کند.

 دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران با بیان اینکه قیمت را بازار بر اساس عرضه  و تقاضا تعیین می‌کند و این موضوع در هیچ جای دنیا ارتباطی به دولت ندارد، خاطرنشان کرد: وقتی دولت قیمت‌گذاری ‌کند، هم تولیدکننده زیان می‌بیند و هم مصرف‌کننده. چون یک سری سودجو و فرصت‌طلب هستند که از این فرصت استفاده، مواد اولیه را احتکار می‌کنند وازاین کار بهره می‌برند. تولیدکننده نه مکانش را دارد که بخواهد احتکار کند و نه سرمایه در گردشش آن قدر است که بتواند این کار را انجام دهد. اینجاست که اگر حمایت از تولید قانون شود، افراد یا تشکلی که می‌دانند کارخانه‌ای احتکار کرده متوجه می‌شوند این کارخانه برای حمایت از تولید نیاز دارد از هر محصول چقد ر ذخیره داشته باشد.

نقاشی در ادامه افزود: اکنون تمام خواسته تولیدکنندگان این است که قیمت‌گذاری دستوری حذف شود تا بازار بتواند روند خود را پیدا کند. چنانچه دی ماه سال گذشته، دستور دادند که حتما باید قیمت تولید روی محصول درج شود که ما اعتراضاتی در این زمینه داشتیم که این کار باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد اما کسی به آن گوش نکرد و بعد از مدتی خودشان متوجه آن شدند و آن را حذف کردند. امروزعوارض گران شدن محصولاتی را می‌بینیم که قیمت‌گذاری چه سرنوشتی پیدا کرده است که ما آن را پیش‌بینی می‌کردیم که این قیمت‌گذاری صد در صد عوارض منفی بر قیمت‌ها خواهد گذاشت.

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران با اشاره به  ماده 2و 4قانون بهبود محیط کسب و کار خاطرنشان کرد: این قانون بر این موضوع تاکید دارد که دولت در کارهایی که به کسب و کار مربوط است با تشکل ها مشورت و دولت را الزام به رعایت آن کرده است. اگر در این مورد هم با تشکل‌ها مشورت کرده بودند، این مشکل برای آنها و برای مردم پیش نمی‌آمد.

در برنامه هفتم تشکل‌های تولیدکننده دیده نشده‌اند

این فعال صنایع‌غذایی کشور در ادامه تاکید کرد: تولیدکننده است که مشکلات این بخش را می‌داند. یکی از مشکلات ما که نامه‌نگاری‌هایی هم با دولت در این خصوص داشته‌ایم این است که در برنامه هفتم تشکل‌های تولیدکننده را هم ببینید. در قانون محیط کسب و کار همه تشکل‌ها مشمول شده اند اما در برنامه هفتم فقط اتاق تعاون و بازرگانی را به رسمیت می‌شناسد. اتاق بازرگانی حتما مسائلی را در حوزه بازرگانی بهتر از ما می‌داند اما در بخش تولید حتما مسائلی هست که قطعا ما بهتر می‌دانیم. یکی از مطالبات ما این است که بتوانیم نقطه نظرات تولیدکنندگان را به آنها برسانیم.

بعضی مسائل تولید هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارند

نقاشی درباره تاثیر تحریم‌ها بر صادرات محصولات غذایی گفت: به طور یقین اگر تحریم‌ها برداشته شود، صادرات صنایع غذایی ما هم چندین برابر خواهد شد اما بعضی مسائل هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارند. برای مثال وقتی مجوزی را در ترکیه به تولیدکننده ظرف 8 ساعت برای صادرات می‌دهند، در کشور ما  صدور همان مجوز8 ماه طول می کشد. این موضوع دیگر ربطی به تحریم‌ها ندارد. تولیدکننده‌ای که به اداره‌ای می ‌رود، هزار گره در کارش بوجود می‌آید، علی‌رغم اینکه رهبر، دولت و وزرا تولیدکننده را تائید می‌کنند، اما هرچه پایین‌تر می‌آییم می‌بینیم برای تولیدکننده ارزشی قائل نمی‌شوند. این خود تحریمی است.

 دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران در پایان تاکید کرد: باید شرایطی در کشور ایجاد شود که کلمه ارباب رجوع در ادارات ما واقعا پیاده شود نه اینکه ارباب رجوع که سرمایه‌گذار است و باید برای آن ارزش قائل شویم در ادارات ما یک سال به دنبال مجوز باشد. این موضوع‌ها دیگر به تحریم ها ربطی ندارند و باید برطرف شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =