کد خبر: 31755
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
طرح هادی روستایی

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۳۰۰ طرح با تخصیص حدود ۳۶۳ میلیارد ریال اعتبار طی سال گذشته در ۲۷۲ روستای استان اجرایی و 43 هزار و 100 خانوار از مزایای این طرح‌ها بهره مند شدند.

به گزارش روستانیوز، عالیه خواجوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری رسمی سال ۱۳۹۵، از جمعیت ۷۶۸۸۹۸  نفری استان، تعداد ۳۰۹۹۲۳ نفر در روستاها سکونت دارند؛ همچنین میانگین جمعیت روستایی در سطح کشور ۲۶ درصد و در استان خراسان جنوبی ۴۱ درصد است.

وی افزود: ۸۰۸ میلیارد ریال در سال گذشته از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در اختیار دهیاری‌های استان خراسان جنوبی قرار گرفته‌ است؛ این در حالی است که در سه ماهه نخست سال جاری نیز مبلغ ۶۷ میلیارد ریال اعتبار بین دهیاری‌های استان توزیع شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: سهم جمعیت روستایی استان خراسان جنوبی از کل جمعیت روستایی کشور ۱.۴۹ درصد بوده و در این زمینه رتبه بیست و سوم را به خود اختصاص داده‌ است.

وی اظهار کرد: فعالیت سه رکن اساسی شامل دولت برای تامین زیرساخت‌ها، مردم در قالب شوراهای اسلامی روستاها و همچنین دهیاری‌ها به عنوان یک نهاد اجرایی غیر دولتی، در کنار قوانین حامی، مدل موفقی از توسعه روستایی را محقق ساخته است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: ۱۷۷۶ روستای دارای سکنه در این استان وجود دارد که ۹۴۹ روستا از مجموع این روستاها دارای دهیاری و مابقی فاقد دهیاری هستند.

وی با بیان اینکه ۸۹۹ روستای استان خراسان جنوبی دارای شورای اسلامی هستند، افزود: تعداد ۲۷۴۵ نفر عضو شوراهای اسلامی روستاهای استان خراسان جنوبی هستند که ۸۰ نفر از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: با آغاز فعالیت دوره ششم شوراهای اسلامی روستاها تعداد ۲۷۸ دهیار جدید در روستاهای این استان با نظر شوراها مشغول به فعالیت شده‌اند که در مجموع، حدود ۳۲ درصد دهیاران استان نسبت به دوره قبل تغییر کرده‌اند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: حدود ۳۷۵۰ نفر شامل دهیاران، کارکنان دهیاری‌ها و اعضای شوراهای اسلامی در رسیدگی به امور روستاهای استان فعالیت دارند که این زنجیره انسانی یک ظرفیت بی نظیر در مدیریت بومی و محلی است.

خواجوی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، خدماتی و عمرانی و پیگیری مطالبات مردم را از عمده ترین فعالیت‌های دهیاری‌ها عنوان کرد و افزود: طی سال گذشته، حدود ۳۶۳ میلیارد ریال اعتبار در اجرای طرح‌های عمرانی روستاها هزینه شده است.

هزینه کرد ۷۰ درصد اعتبارات دهیاری‌های استان در حوزه طرح‌های عمرانی

خواجوی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد اعتبارات دهیاری‌های استان در زمینه طرح‌های عمرانی هزینه شده که ۲۲۰ طرح از مجموع این طرح‌ها در حوزه بهسازی معابر روستایی بوده‌ است.

وی با بیان اینکه بهبود سیما و منظر روستاها از جمله مهم‌ترین نتایج اجرای این طرح‌ها در روستاهای استان بوده‌ است، تصریح کرد: ۱۵۸ دستگاه ماشین خدماتی در اختیار دهیاری‌های استان بوده که فرآیند جمع آوری، حمل و دفن بهداشتی زباله در روستاها را انجام می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی، ارائه خدمات در زمینه جمع آوری، حمل و دفن بهداشتی زباله و مدیریت بحران را از دیگر فعالیت‌های دهیاری‌های استان عنوان کرد و گفت: ۶ پایگاه آتش نشانی فعال اکنون در دهیاری‌های استان وجود دارد.

خواجوی ادامه داد: ۲۷۷ دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین به دهیاری‌های استان اختصاص پیدا کرده و از این ماشین آلات در زمینه جمع آوری پسماند، ارائه خدمات ایمنی و آتش نشانی, مدیریت بحران و انجام فعالیت‌های عمرانی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل طرح‌های عمرانی درحال اجرا توسط دهیاری‌ها در سطح روستاها، اجرای طرح‌های جدید، توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین هزینه کرد اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری در قالب پروژه های اولویت دار از جمله برنامه های سال جاری دفتر امور روستایی و شوراهاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =