روستا

در راستای حمایت از اقشار مرزنشین کشور به لحاظ مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی آنها، مرزنشینان می‌توانند کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را از طریق شرکت‌های تعاونی وارد کشور کنند.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما،موسی نجفی اظهار داشت: استان آذربایجان‌غربی به دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی است که باید از این پناسیل‌ها در راستای توسعه استان استفاده کرد و این موضوع اتفاقات خوبی را برای تعاونی‌های مرزی کشور را رقم خواهد زد.

وی افزود: هیأت وزیران در راستای حمایت از اقشار مرزنشین کشور به لحاظ مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی آنها، ضمن بررسی تمدید مصوبه دولت درخصوص مجوز واردات کالا‌های اساسی از طریق شرکت‌های تعاونی مرزنشین و پیله وران از محل ارز حاصل از صادرات، تمهیداتی را در این خصوص اتخاذ کرد.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی عنوان کرد: بنابراین در این راستا مرزنشینان می‌توانند کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور را از طریق شرکت‌های تعاونی وارد کشور کنند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر به استناد سامانه وزارت کشور و ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مبادلات ارزی روستا‌هایی که در فاصله ۳۰ کیلومتری قرار دارند مشمول تسهیلات مرزنشینی می‌شوند و باید از طریق فرمانداری‌ها، بخشداری و صنعت، معدن و تجارت و مدیران تعاونی مرزنشین احراز هویت و پس از آن ثبت نام و به سامانه گمرک معرفی شوند تا به این ترتیب سهمیه ارزی که برای مناطق برخوردار ۱۵۰ دلار و برای مناطق محروم ۳۰۰ دلار تعیین شده است به آن‌ها تعلق گیرد البته این سهمیه به صورت شناور قابل تغییر نیز است.

نجفی با اشاره به اینکه به استناد ماده۲، ساماندهی کالا‌های اساسی، خروج و ورود کالا از مرز با پرداخت تعرفه‌های مرزی بلامانع است، این خود ظرفیت عظیمی است که تمامی مرز نشین بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: مجددا سهمیه برای هر استان اختصاص پیدا خواهد کرد و این سهمیه برای افزایش از معافیت تعرفه‌های مرزی است و این سهمیه بر اساس کارت الکترونیک مرزنشینان ثبت خواهد شد.

این مقام مسئول بیان کرد: همچنین اگر تعاونی بخواهد کالایی را وارد کشور کند باید خارج از استان شورای ساماندهی مجوز صادر کند برخی تعاونی‌ها با مشکل مواجهه هستند که با نامه‌نگاری در صدد حل مشکل خواهیم شد.

وی با بیان اینکه، مرزنشینان در ۱۰۰ درصد اقلام غذایی و ۵۰ درصد در دیگر کالا‌ها معافیت دارند؛ خاطرنشان کرد: این سهمیه بر اساس تعداد کارت‌های الکترونیکی و بر اساس جمعیت است و بر اساس آن می‌توانید صادرات و واردات انجام دهند.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی درخصوص افزایش محدوده جغرافیایی مرزی بیان کرد: در خصوص افزایش محدوده جغرافیایی مرزی اتفاقات بسیاری خوبی افتاده است و مقرر شده است که از ۳۰ کیلومتر به ۷۰ کیلومتر افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =