کد خبر: 31545
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
آتش سوزی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته میزان حوادث آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع از ۹۰ مورد به ۳۵ مورد کاهش داشته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز (سه‌شنبه ۷ تیرماه) کمیسیون متبوع خود، گفت: دستور کار نشست امروز با حضور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، رئیس سازمان محیط زیست، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، مسئولین سازمان هلال احمر و سایر نهادهای ذی‌ربط بررسی وضعیت اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع کشور بود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس آمار ارائه شده در نشست امروز ۱۵درصد آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و ۸۵ درصد در مراتع رخ داده است، ادامه داد: بخشی از مجموع ۱۲ میلیون هکتار مناطق چهارگانه پارک ملی، پناه‌گاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت شده و اثرات طبیعی تحت نظارت سازمان محیط زیست به صورت موازی با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست از کمبود اعتبارات گلایه داشتند زیرا اعتبارات آنها تنها دو صدم درصد از بودجه کل کشور است که باید به پنج صدم درصد افزایش پیدا کند، عنوان کرد: برخی از قوانین موجود در این زمینه نیازمند اصلاح است که بررسی اصلاح آنها می‌تواند بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمامی روسا و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه اطفاء حریق جنگل‌ها، نسب به پایین بودن اعتبارات گلایه مند هستند، تصریح کرد: ازجمله اقدامات موثر در کاهش میزان آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها آموزش به مردم بوده است. با توجه به پهنه بزرگ وسیع کشور تامین تجهیزات به پایگاه‌ها یکی دیگر از خواسته‌ها بود و وزارت دفاع نیز در زمینه تامین و به روزرسانی سبدهای برداشت آب و بالگردها همکاری خوبی داشته است.

اعظمی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۸ پایگاه با ۱۸ بالگرد اطفاء حریق در کشور فعال هستند که تامین امکانات لجستیک آنها از جمله سوخت و استخر برداشت آب از اهمیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: به منظور تامین سوخت بالگردهای اطفاء حریق باید تانکرهای مناسب فراهم شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ستاد مدیریت بحران کشور یکی از بخش‌های اصلی اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع است، عنوان کرد: تمامی استانداران و نهادهای متولی امر اطفاء حریق باید به منظور تجمیع امکانات با سازمان جنگل‌ها و مراتع همکاری، هماهنگی و انسجام داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باید اعتبارات لازم برای سازمان‌های ذی‌ربط اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع در لایحه بودجه ۱۴۰۲و برنامه هفتم توسعه دیده شود، افزود: از ۷ هزار پست سازمانی محیط بانی سازمان حفاظت از محیط زیست تنها ۲ هزار ۸۵۷ پست آن مشغول فعالیت هستند که این موضوع نشان از کمبود نیرو در این سازمان دارد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته میزان حوادث آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع از ۹۰ مورد به ۳۵ مورد کاهش داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =